۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین مستند تلویزیونی «وارث باربد» از رسانه ملی پخش می‌شود
کد خبر: ۲۴۲۳۹۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۴ ساعت: ۹:۴۶ ↗ لینک کوتاه

به همت شبکه استانی قزوین؛

مستند تلویزیونی «وارث باربد» از رسانه ملی پخش می‌شود

به همت شبکه استانی قزوین مستند تلویزیونی «وارث باربد» از رسانه ملی پخش می‌شود.

مستند تلویزیونی «وارث باربد» از رسانه ملی پخش می‌شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ شبکه 4 سیما مستند تلویزیونی «وارث باربد» از تولیدات فاخر صداوسیمای مرکز قزوین را روز سه شنبه پخش خواهد کرد.

این مستند روز سه شنبه 5 اردیبهشت ساعت 16 از شبکه 4 سیما پخش و روز چهارشنبه 6 اردیبهشت ساعت 12:25 هم باز پخش خواهد شد.

مستند «وارث باربد» به نقش استاد ابوالحسن قزوینی ملقب به اقبال آذر در هنر موسیقی ایران و سبک و سیاق وی در هنر موسیقی می‌پردازد که بیش از یک قرن می‌زیسته است.

استاد ابوالحسن قزوینی (۱۲۴۲ الوند قزوین - ۱۳۴۹ تبریز) فرزند ملا موسی معروف به «اقبال‌السلطان» و «اقبال آذر» خواننده موسیقی ایرانی بود.

او در سال ۱۲۴۲ خورشیدی در شهر الوند در هفت کیلومتری جنوب قزوین متولد گردید؛ آموزش ردیف‌های موسیقی را نزد استاد حاج ملا عبدالکریم جناب قزوینی آموخت؛ و خوانندگی را در آیین تعزیه خوانی آغاز نمود.

وی به همراه گروه تعزیه قزوین برای اجرا بارها در تکیه دولت تهران و نیز در تبریز تعزیه خوانی نمود. خوانندگی وی، نمونه‌ای ازشیوه آوازی مکتب قزوین و در نوع خود بی بدیل است.

استاد ابوالحسن قزوینی در سال ۱۲۷۷ هجری خورشیدی برای کار در شهرداری، از قزوین به تبریز رفت و در دربار محمدعلی میرزا ولیعهد مظفرالدین شاه و بعدها نیز در نزد احمدشاه قاجار رفت‌وآمد داشت.

استاد اقبال آذر در روز دوشنبه سوم اسفند ۱۳۴۹ در صد و هفت سالگی به علت نارسایی کبد، در خانه خود در محله اهراب تبریز درگذشت و در گورستان (وادی رحمت) تبریز به خاک سپرده شد.

مستند اقبال آذر به تهیه کنندگی نیما حسن بیگی به مدت 50 دقیقه در شبکه استانی سیمای مرکز قزوین تولید شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان