۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین کاندیداتورى جهانگیرى ارزشمند و در راستاى دفاع از دولت است/بگم بگم راه نمی‌اندازیم
کد خبر: ۲۴۱۳۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۹ ساعت: ۱۵:۸ ↗ لینک کوتاه

نوبخت در نشست‌خبری:

کاندیداتورى جهانگیرى ارزشمند و در راستاى دفاع از دولت است/بگم بگم راه نمی‌اندازیم

سخنگوی دولت گفت: کاندیداتورى جهانگیرى بسیار ارزشمند بوده زیرا در راستاى دفاع از دولت است.

کاندیداتورى جهانگیرى ارزشمند و در راستاى دفاع از دولت است/بگم بگم راه نمی‌اندازیم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه (29 فروردین ماه) برگزار شد، گفت: مقرر شد سازمان برنامه و بودجه از ظرفیت‌های قانونی سال گذشته در سال جاری استفاده کند بر این اساس به منظور جبران خسارات مالی سیل زدگان اخیر در چهار استان 100 میلیارد تومان اختصاص داده شد.
 
نوبخت ادامه داد: به منظور اجرای لایحه قانون بودجه، سازمان برنامه مربوطه موظف شد یارانه خانوارهایی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند را افزایش دهند لذا به این منظور یارانه خانوارهای تک نفره که تحت پوشش این سازمان قرار دارند 95 هزار تومان، خانوارهای دو نفره 189 هزار تومان، سه نفره 253 هزار تومان، چهارنفره 337 هزار تومان و پنج نفر بیشتر 365 هزار تومان خواهد بود.
 
افزایش یارانه خانواده‌های تحت پوشش از 26 فروردین
 
وی تصریح کرد: افزایش یارانه نقدی خانوارهای تحت پوشش امداد و سازمان بهزیستی در حالی خواهد بود که 45 هزار تومان مبلغ تعیین شده به عنوان یارانه را دریافت خواهند کرد، این موضوع با همکاری سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های مربوطه انجام شده و در 26 فروردین طبق روال پرداخت یارانه‌ها این مبالغ به حساب خانوارها پرداخت شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نظام پرداخت بازنشستگی عادلانه نیست، یادآور شد: این موضوع در لایحه برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته و قصد داریم نابرابری‌های نظام پرداختی بازنشستگان را از بین ببریم، بر این اساس سه هزار و چهارصد میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده است و در تلاشیم نابرابری‌های موجود در این زمینه را به حداقل برسانیم.

نوبخت در ادامه اقدامات رئیس جمهور مبنی بر توجه به تولید و اشتغال در سطح کشور را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: در راستای اجرای راهبرد مقام معظم رهبری در سال 96 مبنی بر ضرورت توجه به تولید و اشتغال، رئیس جمهور بخش نامه‌ای را به معاون اول خود ارسال و چهار مسئله را به آن مطالبه کرد و در این بخش نامه روحانی خواستار ارائه گزارش در فواصل زمانی یک ماه شد.

وی ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه سایر قوا و دستگاه‌های کشور بایستی هماهنگی لازم را صورت دهند و برای فعالیت بنگاه‌های غیرخصوصی نیز تقسیم کار صورت بگیرد؛ همچنین استفاه از حداکثر ظرفیت بنگاه‌های بزرگ و جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق از نقطه نظرات مهم رئیس جمهور بود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: پس از ارسال ابلاغیه رئیس جمهور به معاون اول، جهانگیری هم بخش نامه‌ای به هفت دستگاه متولی ابلاغ و مطالبات لازم را اعلام کرد، بر این اساس وظایف و مسئولیت‌های متولیان در مدت زمان مشخص تعیین شد.

نوبخت بیان داشت: در راستای برنامه ارتقای تولید ملی بایستی به واحدهای تولیدی اعتبار ارائه دهیم، بر این اساس مطابق گزارش‌های ارائه شده 24 هزار و 731 بنگاه توانستند 17 هزار و 175  میلیارد تومان اعتبار دریافت کنند.
 
دولت مسئول قطع تلگرام نیست 

وی در واکنش به مسدود شدن تماس‌ "صوتی تلگرام" گفت: مسدود شدن تماس تلفنی تلگرام خارج از وظایف دولت انجام شده و مسئولیت آن بر عهده افراد دیگری است.

نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه رییس مجلس در نشست مشترک با اعضای فراکسیون اشتغال و تولید ملی از برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه برای اشتغالزایی روستاها را خلاف سیاست‌های کلی دانستند، آیا این برداشت با اجازه رهبر انقلاب صورت گرفته، گفت: معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و ایجاد اشتغالزایی برای آن‌ها طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری این موضوع را ابلاغ کرد تا به این شکل اجازه دریافت مبلغ مورد نظر را از ایشان اخذ کند. در جلسه‌ای مقام معظم رهبری اعلام کردند این مسئله باید با فوریت در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گیرد، از نگاه ایشان این طرح اقدام سنجیده و مطلوبی بود.

وی ادامه داد: پس از اعلام رضایت مقام معظم رهبری فوریت این طرح به تصویب رسید و در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت اما تشخیص بر این بود که از دستور کار مجلس خارج شود به هرحال برای این مبلغ برنامه‌ای داریم هرچند که برداشت آن به تصویب نرسیده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان در مورد اثبات چگونگی افشای اطلاعات میدان نفتی پارس جنوبی از سوی توتال به قطر تصریح کرد: قبل از انعقاد این قرارداد پیش نویس‌ قراردادهای نفتی ارائه و در کارگروه‌ها بررسی شده است. اگر در قراردادها اطلاعات فنی خارج از چارچوب ارائه شود، قطعا حقوقی پیگیری می‌کنیم. 
 

 دولت برنامه‌ای برای تأمین منابع مورد نیاز از طریق حامل‌های انرژی ندارد

سخنگوی دولت با اشاره به منابع افزایش پرداخت یارانه‌ها تأکید کرد: دولت برنامه‌ای برای تأمین منابع مورد نیاز از طریق حامل‌های انرژی ندارد. در حال حاضر 4 میلیون و 800 هزار نفر از کسانی که نیازی به دریافت یارانه ندارند شناسایی شدند و بنده تأکید می‌کنم که یارانه افراد نیازمند قطع نخواهد شد.

نوبخت پیرامون کاندیداتوری جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری افزود: رویکرد برخی منتقدان نمایش بخش خالی لیوان است، اقدام معاون اول ریاست جمهور بسیار ارزشمند است چرا که برای دفاع از دولت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده به هر حال ما جو جامعه را متشنج نمی‌کنیم، بگم بگم راه نمی‌اندازیم و کاغذ به دست نمی‌گیریم؛ مـتأسفانه برخی وجه طلبکارانه دارند اما باید دانست اگر بنده دارای این رویکرد باشم تذکرات لازم گوشزد می‌شود.

 هرگونه افزایش در مبالغ یارانه اعمال شود بایستی از خزانه عمومی برداشت شود

وی لزوم افزایش یارانه‌ها را از طریق حامل‌های انرژی دانست و تأکید کرد: بر اساس گزارش دیوان محاسبات 35 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌ها اختصاص داده شده لذا اگر هرگونه افزایش در مبالغ یارانه اعمال شود بایستی از خزانه عمومی برداشت شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: باید در ارائه گزارش افزایش رشد اقتصادی به مراجع رسمی قانونی رجوع کرد اینکه تنها چند نفر را در خیابان پیدا کنند و از آن‌ها در مورد افزایش رشد اقتصادی بپرسند اقدام درستی نیست، چراکه افزایش رشد اقتصادی را باید از میان آمارهای جهانی که دارای رنکینگ هستند جست‌وجو کرد.

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان را قابل توجه دانست و تأکید کرد: افزایش آمار شرکت‌های دانش‌بنیان قابل گزارش بوده و منابعی که در اختیار صندوق توسعه و شکوفایی قرار گرفته به صورت مداوم در حال تأمین بوده و در اختیار اعضای شرکت‌ها نیز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نظام بانکی کشورمان دچار مشکل است اظهار داشت: وضعیت نظام بانکی کشورمان بحرانی نیست، بانک‌ها باید با اخذ سپرده و سرمایه در جهت ارائه تسهیلات اقدام کنند و در مقابل، سود آن را برای هزینه‌های جاری دریافت می‌کنند، باید پذیرفت بانک‌ها دارای مشکلاتی هستند بر این اساس اگر دولت قصد کمک به این حوزه را داشته باشد باید مطالبات را کاهش دهد تا سرمایه آن افزایش یابد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: دولت از جمله عواملی است که تسهیلات بانک‌ها را اخذ کرده لذا باید اعتباراتی که دریافت کرده است را پس دهد تا به این شکل سرمایه ‌بانک‌ها افزایش یابد، طی یک سال گذشته با اخذ مجوز از مجلس شورای اسلامی 13 هزار و 250 میلیارد تومان بدهی دولت به نظام بانکی پرداخت شد و در تلاشیم در راستای افزایش سرمایه بانک‌ها نیز اقدام کنیم به این منظور 29 میلیارد تومان اعتبار به بانک‌ها اعطا کردیم.

نوبخت درباره حضور حجت‌الاسلام روحانی در دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: روحانی همچن دوره گذشته نیازی به معرفی خود ندارد چرا که وی شخصیتی شناخته شده است و بهترین تبلیغ دولت، خدمات 4 ساله او می‌باشد.

حضور رئیس جمهور برای افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مختلف شائبه تبلیغات انتخاباتی ندارد!

وی ادامه داد: حضور رئیس جمهور برای افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در استان‌های کشور شائبه تبلیغات انتخاباتی ندارد چرا که وی به دنبال تکمیل وظایف قانونی خود می‌باشد همچنین همراهی جهانگیری در جریان این سفرها تنها به معنای انجام اقدامات اجرایی است و معنای دیگری ندارد اما یادآوری این نکته ضروری است که حضور جهانگیری در انتخابات به عنوان مکمل روحانی می‌باشد.

سخنگوی دولت درباره پرونده بابک زنجانی تصریح کرد: دولت این پرونده را مورد بررسی و پیگیری قرار داده و انتظار داریم قبل از اجرای حکم زنجانی، اموال به بیت‌المال بازگردد این حق ملی است و نباید پایان آن را به پایان عمر دولت گره زد.

نوبخت درباره اموال بلوکه شدن ایران در کشورهای خارجی خاطر نشان کرد: بخشی از اموال ایران که در زمان تحریم بلوکه بود در دوره پسابرجام آزاد شد اما بنده نمی‌توانم مبلغ دقیق آن را اعلام کنم چرا که وظیفه بانک مرکزی اعلام جزئیات در این زمینه است.

برجام حلال تمامی مشکلات کشور نیست 

وی با بیان اینکه برجام حلال تمامی مشکلات کشور نیست گفت: برخی از مشکلات مربوط به سیاست‌هاست، پس از اجرای برجام برخی دست به کمر زدند و اعلام کردند رفاه و سفره مردم وضعیت قابل قبولی ندارد، باید به حقوق کارکنان توجه کرد اما واقعیت این است که برجام تحریمی بود که برداشته شد.

سخنگوی دولت درباره وضعیت اصلاح لایحه قانون کار ادامه داد: طی چند روز گذشته وزیر کار به همراه معاونان جلسه‌ای برگزار کرد و نظرات قابل قبول و واقع بینانه‌ای پیرامون قانون کار ارائه دادند خوشبختانه ایده‌های آن‌ها در این زمینه نو و جدید بود و امیدوارم به زودی به مرحله اجرا در آید.

نوبخت یادآور شد: واحد‌های راکد نیمه فعال تنها مشکل سرمایه و گردش ندارند بخشی از مشکلات آن‌ها مدیریتی، فنی و حقوقی بوده کما اینکه برخی دیگر از این واحدها نیازمند دریافت تکنولوژی هستند بر این اساس باید با هر واحد به صورت متناسب عمل کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت قصد ندارد با ارائه لایحه‌ای در عملکرد صدا و سیما نظارت کند، اظهار داشت: دولت در این زمینه لایحه‌ای ندارد اما همان توصیه و تقاضاها را از رسانه ملی داریم، اصولی وجود دارد که باید به آن پایبند بود همانطور که می‌دانید رسانه ملی به عنوان امانت برای دولت و سایر قوا است به هر حال برخی مسائل بعد از 29 اردیبهشت ماه برطرف می‌شود.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: از سوی دیگر رسانه ملی در پوشش اخبار، انجام رسالات خود و ایجاد روشنگری به خوبی تلاش می‌کند لذا اگر جریانی سیاسی در این رسانه وجود داشته باشد نمی‌توان آن را با خدمت خالصانه مسئولان ترکیب کرد.

 
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان