۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین تنبیه بدنی و غفلت از معنویات مهم‌ترین چالش‌های کمپ‌ ترک اعتیاد
کد خبر: ۲۴۱۳۱۷ نویسنده: محسن رحیمی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۹ ساعت: ۱۳:۵۲ ↗ لینک کوتاه

کارشناس اجتماعی در مصاحبه با صبح قزوین مطرح کرد

تنبیه بدنی و غفلت از معنویات مهم‌ترین چالش‌های کمپ‌ ترک اعتیاد

کارشناس اجتماعی بیان کرد: متاسفانه در بسیاری از کمپ‌های‌ ترک اعتیاد مورد ضرب‌و‌شتم قرار می‌گیرند و حتی گاهی افراد را از سقف آویزان می‌کنند و بیمار حق اعتراض به وضعیت موجود را ندارد چرا که می‌داند سرنوشت بدی در انتظار اوست.

تنبیه بدنی و غفلت از معنویات مهم‌ترین چالش‌های کمپ‌ ترک اعتیاد
محسن رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ درباره چالش‌های نگهداری معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد اظهار کرد: کمپ‌های ترک اعتیاد محلی برای نگه‌داری موقت معتادان است که دو نوع پذیرش "خود معرف" و "اجباری" در این مراکز انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: کمپ‌های ترک اعتیاد خودمعرف به وضعیتی گفته می‌شود که فرد با خواست خود یا خانواده در کمپ حضور پیدا کرده و پذیرش می‌شود، اما پذیرش اجباری که معتادین متجاهر مشمول آن می‌شوند به وضعیتی گفته می‌شود که معتاد با حکم دستگاه قضایی از سطح شهر جمع‌آوری و به کمپ منتقل خواهد شد.

این کارشناس اجتماعی اذعان کرد: متاسفانه در برخی از کمپ‌ها وضعیت بهداشتی مناسبی حاکم نیست و افراد از عدم رسیدگی مطلوب به بیماران، وجود حشرات موذی، رفت و آمد موش‌ها، وجود کنه به شدت نارضایتی دارند.

وی ادامه داد: بازدیدهای مستمر از کمپ‌های ترک اعتیاد و صحبت با بیماران حاکی از آن است که بسیاری از آن‌ها مورد ضرب‌و‌شتم قرار می‌گیرند و حتی گاهی افراد را از سقف آویزان می‌کنند و بیمار حق اعتراض به وضعیت موجود را ندارد چرا که می‌داند سرنوشت بدی در انتظار اوست.

کمپ‌های ترک اعتیاد از ارائه تغذیه مناسب و ورزش بی‌بهره‌اند
رحیمی بیان کرد: برخی از کمپ‌ها حتی معتادان را از هواخوری روزانه نیز محروم می‌کنند، یعنی فرد از ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین حقوق خود نیز محروم می‌شود.

وی یادآور شد: در یک مورد که تصویر آن را ثبت کردم، معتادی را دیدم که پای او مثل قاتلین زنجیر شده بود، در موارد متعدد دیگری وجود زنجیر در کمپ‌ها دیده شده است که تصاویر آن را ضبط کرده‌ام.

این کارشناس فرهنگی عدم پرداختن به معنویات جهت افزایش روحیه بیماران را از دیگر مشکلات کمپ‌ها برشمرد و گفت: حتی در ایام لیالی قدر هم کمپ‌ها از وجود روحانیت و مداحان بهره‌ای نمی‌برند؛ در حالی که این ایام می‌تواند بهترین و بیشترین تأثیر را بر روی مخاطب در بازگشت به زندگی داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حالی که فرد معتاد برای بهبود یافتن نیازمند تغذیه مناسب و ورزش است، متأسفانه معتادان در کمپ‌ها از این موارد کم‌ترین بهره را می‌برند که پیشنهادم این بود در کمپ‌های ترک اعتیاد مانند بوستان‌ها، تجهیزات ورزشی را جهت استفاده بیماران نصب کنند که البته به عنوان مصوبات شورای فرعی هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان قزوین به عهده شهرداری قزوین گذاشته شد.

رحیمی بیان کرد: به طور کلی در کمپ‌های ترک اعتیاد کار علمی و قابل قبولی برای بهبود وضعیت بیمار انجام نمی‌شود و بسیاری از بیماران بهره‌ای از حضور در کمپ نمی‌برند و بعد از مدت‌ها مجددا به چرخه اعتیاد باز می‌گردند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

سمانه / ۲۹ فرو ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

اون قراره چه ترک اعتیادی بشه دیگه!!!!
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان