۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین برخورد دوگانه با مذهب در ورزش +عکس
کد خبر: ۲۴۱۲۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۹ ساعت: ۹:۴ ↗ لینک کوتاه

پدیده مذهب در ورزش؛

برخورد دوگانه با مذهب در ورزش +عکس

با توجه به قوانین رایج و مصوب فدراسیون جهانی فوتبال فیفا آنچه که دخالت مذهب در ورزش خوانده می‌شود جرم محسوب شده و مستلزم مجازات است.

برخورد دوگانه با مذهب در ورزش +عکس
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ،شاید به قدمت رسمی شدن دنیای ورزش در میان 5 قاره از تلفیق یا آنچه که دخالت مذهب در ورزش نامیده می‌شود خاطره و سابقه وجود داشته باشد .در این میان ورزش‌های جهان‌ شمول مانند فوتبال، دو و میدانی و برخی رشته‌های ورزشی زمستانی بیشترین اصطکاک را با این پدیده داشته‌اند.

بسیاری از کشورهای جهان که البته مختص قاره خاصی نیستند این موضوع را یک چالش ندانسته و استفاده از مذهب در ورزش را برگ برنده خود می‌دانند .در این مورد می‌توان به کشور برزیل اشاره کرد که در آن جمعیت متعصب و دو آتشه کاتولیک بسیار زیاد است و ورزشکاران رشته‌های مختلف نیز در رفتار خود این حقیقت را به نمایش می‌گذارند.

بسیاری از بازیکنان تیم ملی فوتبال برزیل بدون توجه به هشدارهای فیفا در یک دهه گذشته شعارهای مذهبی روی پیراهن خود را پررنگ‌تر از همیشه نوشته و پس از درخشش در میدان فوتبال آن را مقابل چشم دوربین‌ها به نمایش می‌گذارد.

در 2 المپیک گذشته و حتی نوع زمستانی آن حداقل 20 مورد از تلفیق دین و مذهب با ورزش گزارش شده و به ثبت رسیده است و جالب اینجاست که ورزشکاران آمریکایی و یک مورد از ورزشکاران انگلیسی ضمن داشتن رفتار مشابه با سایرین مورد مجازات کمیته بین‌المللی المپیک قرار نگرفتند. اینکه چه تفاوتی بین رفتار مذهبی یک ورزشکار آمریکایی و یک ورزشکار کوبایی وجود دارد محور این فرصت نگارشی نیست اما این حقیقت پنهان نمی‌ماند که سازمان‌های جهانی ورزشی برای رعایت یک قانون نانوشته همواره تلاش می‌کنند مانعی بر سر راه بروز رفتارهای مذهبی از سوی ورزشکاران ایجاد نمایند.

در فوتبال آمریکایی حلقه بازیکنان پیش و پس از بازی چندان سنخیتی با آنچه در فوتبال بین‌المللی به حلقه اتحاد شهرت دارد، دیده نمی‌شود چرا که این حلقه طبق یک سنت قدیمی در فوتبال آمریکا برای شکر گذاری و دعای قبل و بعد از بازی است.

این رفتار در میان بازیکنان سیاه پوست در فوتبال آمریکا بیشتر به چشم می‌خورد و جالب اینجاست که در چند سال گذشته تشکیل این حلقه دعا و نیایش از زمین چمن به داخل رختکن منتقل شده و بازیکنان حق تشکیل این حلقه داخل میدان را ندارند.

مشخص است که شعار فوتبال مستقل زیبا و منطقی است و قرار نیست چیزی غیر از فوتبال در فوتبال دخالت داشته باشد. به عنوان مثال وقتی سیاسیون در فوتبال دخالت می‌کنند قاطعیت فیفا در اجرای احکام مصوب اساسنامه قابل تحسین است. هیچ عضو خانواده فوتبال به صورت خردگرایانه حق مخالفت با این کار مفید و مهم را ندارد.

مشخص است که فوتبال منهای سیاست فوتبال بهتری است اما آیا مذهب مانند سیاست توانایی دخالت در فوتبال را دارد؟

بسیاری از کارشناسان مخصوصا نویسندگان مطرح فوتبال ایتالیا و اسپانیا که با پدیده مذهب در فوتبال بیشتر آشنا هستند بر این باورند که مذهب در فوتبال دخالت نمی‌کند بلکه به کمک فوتبال می‌آید. هیچ تبلیغی برای این اتحاد خودجوش صورت نمی‌گیرد و هیچ اجباری در این میان به چشم نمی‌خورد. بلکه خود بازیکنان و مربیان از فاکتور مهمی به نام دین و مذهب برای داشتن روحیه بهتر و بالا بردن سطح انگیزه خود و تیم استفاده می‌کند.

به نظر می‌رسد فیفا با خون تازه تزریق شده به آن می‌تواند پاسخی مناسب به اذهان عمومی و هواداران فوتبال جهان بدهد. پاسخی که در خور فضای موجود در 5 قاره باشد و بار دیگر ورزشکاران مذهبی در سراسر جهان را به خاطر برخی قوانین نسنجیده و اشتباه ناامید نکنند.




انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان