۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین اختتامیه گرامیداشت هفته هنر انقلاب برگزار شد
کد خبر: ۲۴۰۹۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۷ ساعت: ۱۵:۲۷ ↗ لینک کوتاه

با حضور مسئولان استانی و کشوری؛

اختتامیه گرامیداشت هفته هنر انقلاب برگزار شد

با حضور مسئولان استانی و کشوری اختتامیه گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد.

اختتامیه گرامیداشت هفته هنر انقلاب برگزار شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ حامد صافی در اختتامیه گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در سالن استانداری قزوین با اشاره به دیدگاه‌های مختلف در باب چیستی هنر انقلاب گفت: برخلاف دیدگاه‌هایی که هنر انقلاب را به دوره زمانی خاص در اسلام منحصر و یا به معنای زدودن ظواهر مبتذل و غیرشرعی از هنر تعریف می‌کنند، هنر انقلاب اسلامی همان هنر اسلامی است.

وی افزود: هنر اسلامی نه آن هنری که متعلق به یک دوره زمانی از اسلام بوده و یا فقط به معنای زدودن مظاهر غیر شرعی از هنر تعبیر شود.

این هنرمند اذعان کرد: در همه عرصه‌های هنر اعم از سینما، ادبیات، هنرهای نمایشی و تجسمی نیازمند تبیین گفتمان انقلاب اسلامی هستیم و باید گفتمان جامعه را مطابق با انقلاب اسلامی تغییر دهیم تا هنر هم از این گفتمان الهام گرفته و در آینده هنر انقلاب به عنوان یک سبک با ساختار مشخص تعریف شود.

وی یادآور شد: پژوهشگران تحلیل گفتمان بر این باورند که تا پیش از انقلاب اسلامی حوزه‌های علمیه به عنوان اساسی ترین مراکز علوم انسانی، پویایی لازم را نداشت، اما سال ۵۷ و در نتیجه فروپاشی نظام پادشاهی تغییر گفتمانی رخ داد.

در ادامه این مراسم فرشاد مهدی پور نیز با گرامیداشت یاد شهید مرتضی آوینی گفت: امروز عده ای در پی مخدوش کردن چهره و شخصیت شهید آوینی هستند و ما باید از آثار به جا مانده از وی و مطالعه دقیق در آنها به شناخت جامع و کاملی از شخصیت این شهید بزرگوار برسیم.

وی در ادامه با اشاره به انقلاب‌های فرانسه، روسیه و مقایسه آن با انقلاب اسلامی ایران یادآور شد: انقلاب ایران برخلاف دیگر انقلاب‌ها، مبتنی بر مبارزه طبقاتی و شکاف اقتصادی نبود، بلکه کاملا فرهنگی و مبتنی بر گفتمانی خاص بود.

مهدی پور با بیان اینکه این انقلاب بسیاری از عرصه‌های زبانی را تحت تأثیر قرار داده گفت: آنچه مرکزیت گفتمان انقلاب را بارور می کند، انقلابی بودن است به این علت که ما به دنبال شبیه شدن به دوران ظهور اسلام،هویت یابی من انقلابی، تکلیف و انقلاب فردی هستیم.

وی حوزه علمیه و روحانیت را کنشگران اصلی شکل گیری انقلاب و گروه‌های دانشجویی را نیز از کنشگران فرعی و کناری این انقلاب یاد کرد و افزود: برای شکل‌گیری گفتمان انقلاب غیر از کنشگران انسانی نیازمند ابزارها هستیم که نوار و اعلامیه از جمله ی آنها بود.

این کارشناس هنری خاطرنشان کرد: ایران امروز به مدد گفتمان مستقل فرهنگی که راه اندازی کرده است؛ تنها کشوریست که متن متفاوتی از گفتمان‌های رایج را شکل داده و فکر تازه ای ایجاد کرده و با بازیابی هویت خود بازتابی جهانی یافته است.


وی ناسیونالیست گرایی و مایوس شدن از تأثیر جهانی، جدی نگرفتن دشمنی‌ها و بی‌توجهی به مسائل جدید را از جمله آسیب‌های گفتمان انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود: برای بسط گفتمان انقلاب به سه عرصه؛ نظام آموزشی، صنایع فرهنگی، رسانه و فضای مجازی نیازمندیم به طوری که اگر نتوانیم این گفتمان را توسعه دهیم حیات و ممات ما مورد خدشه قرار می‌گیرد.

در این مراسم هوشمند رئیس حوزه هنری قزوین شهید آوینی را انسانی وارسته و متفکری پرهیزکار دانست که با بیان و قلم خود راوی ارزش‌های والای انقلاب اسلامی بود.

وی گفت: امیدواریم با طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی گوشه کوچکی از دریای تفکر و اندیشه انقلابی را تبیین کنیم.

در پایان این مراسم با حضور سید سعید شاهرخی، معاون سیاسی امنیتی استاندار قزوین، مریم بیدخام مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، اکبر اسکندری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حجت الاسلام نعمت اللهی مدیر کل تبلیغات اسلامی، امیری مقدم رییس سازمان بسیج هنرمندان و جمعی از مسئولان از مرتضی نجفی کارگردان قزوینی برگزیده جشنواره تئاتر فجر تقدیر شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان