۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین شيوع بيماري‌هاي انگلي در منطقه
کد خبر: ۲۴۰۵۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۶ ساعت: ۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

دامپزشكي بوئین زهرا هشدار داد:

شيوع بيماري‌هاي انگلي در منطقه

معاون اداره دامپزشكي شهرستان بوئین زهرا نسبت به شیوع بيماري‌هاي انگلي در منطقه هشدار داد.

شيوع بيماري‌هاي انگلي در منطقه
دکتر عباس یوسفی معاون اداره دامپزشکی بوئین زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: با توجه به شروع فصول گرم سال و افزایش نسبی رطوبت هوا که باعث افزایش فعالیت انگل‌ها می‌شود، احتمال انتقال برخی بیماری‌ها مانند تیلریوز (زردی)، بابزیوز (خون شاش)، هیداتیدوز (کیست‌های انگلی)، کپلک و نیز بيماري‌هاي مشترک انسان و دام از قبیل تب خونريزي‌ دهنده كريمه كنگو وجود دارد.

وی همچنین در خصوص اهمیت بیماری تب خونريزي‌ دهنده كريمه كنگو از شهروندان خواست با کارشناسان و بازرسان اداره دامپزشكي اين شهرستان همکاری نموده و از خريد و مصرف گوشت فاقد مهر سازمان دامپزشكي خودداري كنند.

وی افزود: با توجه به اینکه این بیماری‌ علایم مشخصی در دام ندارد و تماس انسان با خون و بافت‌هاي آلوده دام‌ها براي انسان بيماري‌زاست، لذا بايد گوشت و آلايش خوراكي از قبيل كبد و قلب را پيش از مصرف به مدت 24 الی 48 ساعت در يخچال نگهداري كنند.

دکتر یوسفی در ادامه بر اهمیت تهیه گوشت و فرآورده‌های خام دامی از مراکز مجاز تاکید کرد و افزود: ویروس عامل این بیماری در اثر سرما از بین می‌رود، لذا با توجه به دستورات سازمان دامپزشکی، شرایط کشتار بهداشتی و بیماری زدایی دام‌های کشتارشده در کشتارگاه‌ها فراهم شده است و کلیه آلایشات کشتارشده بعد از 24 ساعت نگهداری در سردخانه به دست مصرف کنندگان می‌رسد. با این وجود علاوه بر رعایت موارد یاد شده، لازم است تا مصرف کنندگان در صورت تماس با گوشت و سایر آلایشات دامی، نسبت به شستشوی دستها با مواد پاک کننده مناسب اقدام کنند.

وی از دامداران درخواست کرد: جهت پیشگیری از ابتلاء به این بیماری‌ها ضمن رعایت اصول ضدعفونی و سمپاشی واحدهای دامداری، واکسیناسیون و درمان‌های ضدانگلی را انجام دهند.

همچنین این مسئول از عموم مردم خواست در صورت مشاهده‌ ذبح دام در سطح شهر و معابر، با ارسال پیامک به سامانه پیامکی 50001512 و یا تماس با شماره 1512، مراتب را به اداره دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان