۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین یک معتکف پس از اعتکاف باید یک انسان باتقوا باشد
کد خبر: ۲۴۰۳۶۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۴ ساعت: ۱۳:۸ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی‌فقیه در قزوین:

یک معتکف پس از اعتکاف باید یک انسان باتقوا باشد

نماینده ولی‌فقیه در قزوین بیان کرد: مناسک "حج" یکی از راه‌های افزایش تقواست و اعتکاف از این منظر بسیار به حج شباهت دارد یعنی خروجی یک معتکف پس از اعمال سه روزه باید یک انسان باتقوا باشد.

 یک معتکف پس از اعتکاف باید یک انسان باتقوا باشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در قزوین عصر روز گذشته(چهارشنبه) در جمع معتکفین مسجدالنبی (ص)، اظهار کرد: عبادت‌هایی که خداوند قرار داده بر مبنای حکمت است و هدف از عبادت این است که روح عبودیت و بندگی را در انسان‌ها بیدار کند تا عصیانگری در برابر فرامین الهی از میان برود.

وی در ادامه افزود: باید اخلاق و رفتار خود را با دستورات دینی و رضایت الهی هماهنگ نماییم و این مهم در اولویت برنامه زندگی ما قرار داشته باشد تا مورد توجه حضرت حق قرار بگیریم.

امام جمعه قزوین برگزاری اعتکاف را فرصت بسیار خوبی برای ارتباط بیشتر با خداوند دانست و گفت: اعتکاف فرصت بسیار خوبی برای ارتباط و خلوت با خداوند است و باید تلاش کنیم تا از فرصت های معنوی آن به خوبی استفاده نماییم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان این که نباید از یاد خدا غافل بمانیم، تصریح کرد: غفلت از یاد خدا انسان را تحت تأثیر دنیاطلبان قرار می دهد و اگر می خواهیم در برابر وسوسه های شیطانی در امان باشیم همواره باید به یاد خدا باشیم که اعتکاف این فرصت ارزشمند را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: مداومت در ذکر و پایبندی به واجبات و مستحبات خطر غفلت از یاد خداوند را از انسان دور می کند و هر چه حضور قلب بیشتری داشته باشیم، نتیجه بیشتری به دست می آوریم.

عابدینی به اهمیت دائم الذکر بودن هم اشاره و عنوان کرد: توجه به لقمه حلال و دوری از گناهان انسان را برای دائم الذکر بودن کمک می کند و عدم توجه به این نکات، حسادت، ظلم و تضییع حقوق دیگران از عواملی است که مانع تاثیرگذاری ذکر در انسان می شود.

این کارشناس قرآنی بیان کرد: در قرآن کریم تاکید شده است که آیات الهی را به جز "مطهرون" کسی درک نمی‌کند، یعنی برای ملحق شدن به اهل ذکر که جزو مطهرون جامعه هستند باید از غفلت و گناه دوری کرد.

وی اذعان کرد: ذکر معامله لذت بخش با خداست و باید برای درک این لذت خود را پاک کرده و موانع را برطرف کنیم تا معنی ذکر را متوجه شویم.

نماینده ولی‌فقیه در قزوین با بیان اینکه ذکر یعنی "یاد"؛ ابراز کرد: ما در زندگی یاد چه چیزهایی هستیم؟ باید صادقانه این موضوع را در فضای روحی خود مورد سنجش قرار دهیم و در درگاه الهی درباره غفلت از یاد خدا طلب توبه و استغفار کنیم.

وی عنوان کرد: توبه ابتدا از ناحیه خدای متعال صورت می‌گیرد بعد اگر ما همت کنیم و به این دعوت پروردگار پاسخ دهیم از سوی خداوند اجابت می‌شود؛ در این صورت ما توبه کننده می‌شویم و خدای متعال توبه پذیر می‌شود؛ یعنی هر توبه از ناحیه بنده با دو توبه از ناحیه خداوند پاسخ داده می‌شود بنابراین خدای متعال "تواب" نامیده می‌شود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: هرچقدر ما با قرآن و نماز و حج مأنوس باشیم با ذکر همنشین هستیم؛ یعنی ما در همه لحظات در پیشگاه خدای متعال قرار داریم بنابراین باید توجه کنیم که هر لحظه خدا را شاهد اعمال و رفتار خود بدانیم.

وی تصریح کرد: مناسک "حج" یکی از راه‌های افزایش تقواست و اعتکاف از این منظر بسیار به حج شباهت دارد یعنی خروجی یک معتکف پس از اعمال سه روزه باید یک انسان باتقوا باشد.

این مفسر قرآن کریم گفت: خداوند متعال ذکر را در نماز، روزه، حج و اعمال مذهبی قرار داده است و اعتکاف نیز از جمله مواردی است که در قالب ذکر به حساب می‌آید و ذکر نباید هیچ وقت در زندگی ما تعطیل شود زیرا عامل شارژ معنوی ماست.

وی در پایان تصریح کرد: همه ما باید دنبال فضل خداوند باشیم، همه تحولات الهی، آیه و نشانه خدا برای کسانی است که خردمند دینی هستند؛ بنابراین ما باید از عقل خود برای نزدیکی به پروردگار عالم و کسب معنویت و تقوا بهره بگیریم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان