۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۲۲۱ شکایت مردمی از واحدهای متخلف طی سال گذشته
کد خبر: ۲۴۰۳۱۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۴ ساعت: ۹:۱۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره صنعت و معدن تاکستان اعلام کرد:

۲۲۱ شکایت مردمی از واحدهای متخلف طی سال گذشته

رییس اداره صنعت و معدن شهرستان تاکستان با اشاره به برآیند کار حوزه بازرسی اداره صنعت معدن تجارت شهرستان تاکستان در سال ۹۵ بیان کرد: طی سال گذشته ۲۲۱ شکایت مردمی از واحدهای متخلف داشتیم همچنین ۱۶۹۰۶ مورد بازرسی انجام شد.

۲۲۱ شکایت مردمی از واحدهای متخلف طی سال گذشته
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ یاسر رحمانی رییس اداره صنعت و معدن شهرستان تاکستان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بازرسی و نظارت طی روزهای پایانی سال اظهار کرد: بازرسی و نظارت یکی از وظایف ذاتی سازمان صنعت، معدن و تجارت است از این رو در ایام خاصی همچون نوروز طرح‌هایی در این راستا اجرا می‌شود.

وی افزود: طرح نظارتی ایام نوروز از روز نخست اسفند ماه شروع شد و تا 15 فروردین ادامه داشت.

این مسئول خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها نیز این طرح معمولا به مدت یک ماه از 15 اسفند ماه تا 15 فروردین به صورت صبح و بعدازظهر اجرا می‌شود و در همه ایام تعطیل و غیر تعطیل بازرسان ما حضور داشته و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اهداف اجرای طرح نظارتی در ایام نوروز بیان کرد: نظارت بر بازار داخل شهر برای خدمات رسانی مطلوب به شهروندان همچنین نظارت و بازرسی از رستوران‌های بین راهی و مجتمع‌های خدماتی به منظور ارائه خدمات مناسب به مسافران نوروزی از جمله اهداف این اجرای طرح مذکور است ضمن اینکه به منظور رسیدگی به شکایات شهروندان پیرامون تخلفات صورت گرفته، سامانه 124 تلفن گویا نیز فعال است.

رییس اداره صنعت و معدن شهرستان تاکستان عنوان کرد: هرکدام از سازمان‌ها و ادارات استان به منظور خدمات دهی بهتر به شهروندان و مسافران در ایام نوروز وظایفی را بر عهده دارند اما علاوه بر نظارت‌های جداگانه‌ای که توسط هر کدام از این ادارات انجام می‌شد امسال در فرمانداری کمیته صیانت از حقوق شهروندی تشکیل شد.

وی ادامه داد: این کمیته 29 اسفند آغاز به کار کرد و تا 12 فروردین به صورت روزانه با تشکیل یک گشت مشترک متشکل از نمایندگانی از فرمانداری، اداره صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، دامپزشکی و میراث فرهنگی با هدف راستای خدمات رسانی بهینه به شهروندان و مسافران نوروزی به نظارت و بازرسی می‌پرداختند.

این مسئول اذعان کرد: به هر حال در هر سیستم اجرایی یک سری نقاط ضعف هم وجود خواهد داشت اما همه تلاش و همت ما در اداره صنعت، معدن و تجارت ارائه خدمات مناسب به مردم بوده لذا همواره تاکید داشتیم که رسانه‌ها در کنار بیان نقاط ضعف، نقاط قوت و اقدامات مناسب انجام شده را نیز عنوان کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده تصریح کرد: در قالب اجرای طرح با توجه به تعداد نیروها، دو تیم بازرسی دو نفره تشکیل شد که از 15 اسفند تا 15 فروردین، 147 فقره پرونده با ارزش ریالی 21 میلیون 511 هزار و 500 ریال تنظیم شد که همه پرونده‌ها برای رسیدگی بیشتر به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان تاکستان ارجاع شدند.

رییس اداره صنعت و معدن شهرستان تاکستان عنوان کرد: تعداد گشت‌های مشترک انجام شده در مجموع 13 مورد بود همچنین در این ایام 46 گزارش مردمی در سامانه 124 ثبت شد که همه موارد پیگیری شدند.

وی افزود: عمده بازرسی‌ها در زمان اجرای این طرح نوروزی در خصوص مواد لبنی، مواد پروتئینی، میوه، حبوبات، شیرینی‌جات، آجیل و خشکبار، پوشاک، کیف و کفش، حمل و نقل بین شهری و آژانس‌های مسافربری، واحدهای اقامتی، اماکن تفریحی فرهنگی، زیارتی، غلات و خدمات عمومی بوده است.

این مسئول با اشاره به برآیند کار حوزه بازرسی اداره صنعت معدن تجارت شهرستان تاکستان در سال 95 بیان کرد: طی سال گذشته 221 شکایت مردمی از واحدهای متخلف داشتیم همچنین 16906 مورد بازرسی انجام شد.

وی ادامه داد: در مجموع 856 مورد پرونده تخلف برای واحدهای صنفی متخلف تنظیم و به اداره تعزیرات حکومتی ارسال شد که عمده تخلفات صورت گرفته در حوزه عدم درج قیمت، گرانفروشی، عدم صدور فاکتور و کم فروشی بود که این کار همچنان در سال 96 توسط تیم‌های بازرسی و نظارت اتاق اصناف و اداره صنعت معدن تجارت دنبال می‌شود.

رییس اداره صنعت و معدن شهرستان تاکستان اضافه کرد: در حوزه بازرسی و نظارت اعتقادمان بر این است که برخورد و تنظیم پرونده برای واحدهای صنفی متخلف تنها راه حل ارائه خدمات بهتر به مردم نیست بنابراین تلاش می‌کنیم در کنار انجام بازرسی و ثبت تخلفات از مواضع ارشادی و کلاس‌های آموزشی نیز بهره بگیریم که برای این منظور به صورت ماهانه کلاس‌های آموزشی برای واحدهای صنفی به ویژه واحدهایی که به تازگی پروانه کسب دریافت می‌کنند؛ برگزار کنیم.

147 فقره پرونده تخلف در ایام نوروز تشکیل شد
وی تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت‌هایی که در سایر موارد برای اداره صنعت معدن تجارت آمده در واقع بازرسی از خرده فروشی‌ها باید از طریق اتاق اصناف انجام شود به عبارتی بازرسی اتاق اصناف باید ناظر بر عملکرد واحدهای صنفی باشد چراکه سیاست دولت در حوزه بازرسی و نظارت، واگذاری این امر به بخش خصوصی یعنی اصناف است.

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر این ظرفیت در مجموعه اتاق اصناف شهرستان وجود ندارد تا این موضوع به طور کامل به آنها واگذار شود اما در صورتی که اتاق اصناف بتواند ظرفیت نیروهای بازرسی خود را افزایش دهد حوزه بازرسی و نظارت به آنها واگذار می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: درصدد هستیم تا در سال 96 انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان به صورت رسمی راه اندازی شود که این انجمن در واقع ناظر افتخاری و نظارت مردم بر اصناف خواهد بود البته این انجمن در سال 90 تشکیل شده اما تاکنون به صورت جدی و رسمی فعالیت نداشته و بیشتر سبک فرمالیته داشته است.

این مسئول گفت: هدف از راه‌اندازی انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان این است که بتوانیم در حوزه بازرسین افتخاری، نقش آفرینی کنیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت برخی از کالاها از جمله قیمت مرغ در ایام تعطیلات گفت: اعتقاد بنده این است که در افزایش قیمت یک کالا، سیستم عرضه و تقاضا تعیین کننده است بنابراین اگر ما بتوانیم تناسب بین عرضه و تقاضا را برقرار کنیم لزومی بر افزایش قیمت وجود نخواهد داشت و آن زمان اگر قیمت کالایی افزایش یافت ما به عنوان ناظر بر قیمتها وظیفه خواهیم داشت که نظارتهای لازم را انجام دهیم.

رییس اداره صنعت و معدن شهرستان تاکستان تصریح کرد: وقتی کالای دارای تقاضا در بحث عرضه با مشکل مواجه می‌شود براساس قانون عرضه و تفاضا طبیعتا قیمت کالا نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در مورد مرغ در ایام تعطیلات دقیقا چنین اتفاقی افتاد چراکه کشتارگاه‌های استان قزوین در روزهای 1 تا 4 فروردین تعطیل بودند بنابراین مرغ گرم در سطح استان توزیع نمی‌شد از این رو واحدهای عرضه کننده مرغ مجبور بودند که از استان‌های همجوار نظیر گیلان و زنجان کالای مورد نیاز خود را تامین کنند که این کار موجب افزایش قیمت مرغ شد.

رییس اداره صنعت و معدن شهرستان تاکستان تعطیلی کشتارگاه‌ها و عدم عرضه مناسب را علت اصلی افزایش قیمت مرغ عنوان کرد و گفت: از روز 4 فروردین با آغاز به فعالیت کشتارگاه قزوین مرغ، در روز 5 فروردین با عرضه کالا به بازار قیمت مرغ 7500 شد که اکنون نیز همین قیمت است.

این مسئول بیان کرد: با توجه به اینکه بحث تامین برعهده جهاد کشاورزی است لذا مدیر جهاد پیگیری کرد تا بحث تامین کالا انجام شود که با پیگیری انجام شده از 5 فروردین قیمت مرغ به حالت اولیه خود برگشت.

وی عنوان کرد: حتی اکنون فروشگاه‌هایی در سطح شهر تاکستان داریم که مرغ را تقریبا بدون سود با قیمت 6550 عرضه می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: شهرستان تاکستان در بحث قیمت مرغ جزو شهرستان‌هایی است که نسبتا قیمت مناسبی دارد البته در برخی مواقع به دلیل عدم عرضه مناسب گاهی مشکلاتی به وجود می‌آید.

وی در پایان گفت: ما به کمک مردم در حوزه بازرسی و نظارت نیاز داریم چراکه اعتقاد داریم ناظران اصلی مردم هستند بنابراین از شهروندان در خواست داریم تا موارد تخلفات احتمالی را در صورت مشاهده با تماس به سامانه 124 گزارش کنند تا پیگیری‌ها انجام شود.
انتهای پیام/2002

منبع: تاک پرس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان