۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین آیا می‌توان باور کرد حمله آمریکا به سوریه به خاطر حقوق بشر بوده است؟/طبق بررسی‌ها دولت سوریه گاز سارین ندارد
کد خبر: ۲۳۹۵۷۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۰ ساعت: ۱۰:۵ ↗ لینک کوتاه

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

آیا می‌توان باور کرد حمله آمریکا به سوریه به خاطر حقوق بشر بوده است؟/طبق بررسی‌ها دولت سوریه گاز سارین ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیا می توان باور کرد شما به دلیل حقوق بشر و حقوق بین الملل چنین اقدامی کرده اید؟ چرا نگذاشتید کمیته حقیقت یاب تشکیل و به موضوع رسیدگی کند؟

آیا می‌توان باور کرد حمله آمریکا به سوریه به خاطر حقوق بشر بوده است؟/طبق بررسی‌ها دولت سوریه گاز سارین ندارد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز (یکشنبه، 20 فروردین ماه) بهارستان با اشاره به حمله آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه گفت: دولت آمریکا به بهانه استفاده از سلاح شیمایی به سوریه حمله کرده و خساراتی به این کشور وارد کرد، سوال اول این است که کدام مرجع بین المللی این ادعا را بررسی کرد و مشخص نمود، آیا قبل از بررسی و محکومیت می توان عقاب نمود؟ 
 
وی افزود: ما در سال های آخر جنگ از سوی صدام بارها با سلاح های شیمیایی مواجه بودیم که این سلاح ها از طرف دولت های غربی به صدام داده می شد و  همین قدرت های بزرگ لب فرو می‌بستند، بحث یک بار و دو بار نبود، صدام در طول یک سال بارها و بارها از سلاح شیمیایی استفاده کرد. 
 
لاریجانی تصریح کرد: در آن روزها نه تنها اقدامی از سوی قدرت های غربی ندیدیم حتی موضعی هم نگرفتند اما یکباره در یک ادعای غیرواقعی عملیات علیه سوریه انجام می شود. 
 
رئیس مجلس ادامه داد: آیا می توان باور کرد شما به دلیل حقوق بشر و حقوق بین الملل چنین اقدامی کرده اید؟ چرا نگذاشتید کمیته حقیقت یاب تشکیل و به موضوع رسیدگی کند؟ تا آنجا که ما بررسی کردیم دولت سوریه نه گاز سارین داشت که استفاده کند و نه دلیلی داشت در شرایطی که توفیقاتی داشته است دست به چنین اقدامی بزند.
 
وی افزود: این روش هایی که دولت آمریکا در پیش گرفته در سال های گذشته نیز انجام شده است و نتیجه آن بحران تروریستی موجود در منطقه است. آیا ادعای آمریکا در مبارزه با تروریسم در افغانستان که با بمباران های شدید همراه بود، موفق بود؟ آیا وقتی آمریکا ادعا نمود که در عراق سلاح های اتمی وجود دارد و بدون نظر مشورتی شورای امنیت این کشور را زیر بمباران های شدید قرار داد، موفق بود؟
 
لاریجانی اظهار داشت: آقای پاول وزیر خارجه وقت مریکا لیستی از مراکز اختفای سلاح های اتمی عراق منتشر کرد و آن لیست بهانه ای برای حمله به عراق شد، بعدها که مخالفین صدام حکومت را به دست گرفتند در مورد این ادعا بررسی صورت گفت، بعد از اینکه آقای طالبانی رئیس جمهور شد، می گفت آن لیست کذایی وزیر خارجه آمریکا را بررسی کردیم و چیزی نیافتیم مثلا به یکی از آدرس های موجود در لیست سر زدیم و دیدیم که طویله بود، شما چنین سابقه ای در جنگ افروزی های سال های گذشته دارید. 
 
رئیس قوه قانونگذاری ادامه داد: با این حمله چه چیزی حل می شود، آیا جنگ در سوریه خاتمه می یابد یا راه حل سیاسی حاصل می شود؟ این یک شورع است نه یک خاتمه. آتش بحران را افروخته تر و وسیع تر کردید که تبعات آن دامن خودتان را می گیرد.
 
وی افزود: ممکن است برخی کشورهای ناتوان منطقه که سال‌ها در سوریه ماجراجویی کردند و اینک هلهله راه انداختند شما را به باتلاق سوریه دعوت کنند و ترجیح دادند ناتوانی خود را با لباس و تجهیزات شما به دامادی مزین کنند. اینها همان کسانی هستند که در شرایط بحران نوع دیگری عمل می کنند. 
 
لاریجانی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی بر این نظر است که ملت ما سخت‌ترین شرایط را در حملات شیمیایی که با کمک غربی‌ها انجام می‌شد تحمل کرده اند لذا با هر گونه اقدام نظامی در حوزه شیمیایی مخالف است اما با ادعای دروغین در این زمینه که بهانه‌ای برای اقدامات ماجراجویی‌ شود مخالف‌تر است و آن را محکوم می‌کند. 
 
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: باید گروه حقیقت‌یاب تشکیل شود تا مشخص شود چه کسانی جنایتکار هستند و این سلاح‌های شیمیایی از کدام مرزها وارد سوریه شده و به دست چه کسانی استفاده شده است.
 
انتهای پیام/  1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان