۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ماهی قرمز را در رودخانه ها رها نکنید
کد خبر: ۲۳۹۰۶۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱۷ ساعت: ۹:۵۲ ↗ لینک کوتاه

۹۵ درصد ماهی های قرمز«ماده» هستند؛

ماهی قرمز را در رودخانه ها رها نکنید

رئیس گروه آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست: ۹۵ درصد ماهی های قرمز که بر سر سفره هفت سین مردم نگهداری می شود «ماده» هستند.

ماهی قرمز را در رودخانه ها رها نکنید
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ،امیرمحمد علمی  افزود: ماهی قرمز که به ماهی حوضی معروف است از چین وارد کشور ما شده است و از سالیان گذشته بر سر سفره هفت سین مردم ما قرار می گیرد.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست قبل از شروع سال همیشه به تمام هموطنان اطلاع رسانی می کند که ماهی های قرمز را بعد از ایام نوروز در رودخانه ها رهاسازی نکنند زیرا این ماهی ها در پشت سدهای کشور قرار می گیرند و باعث تخریب زیست محیطی و اکولوژیک ماهی های کشور می شوند.

ماهی قرمز را در رودخانه ها رها نکنید


علمی با اشاره به اینکه 95 درصد ماهی های تولیدی و نگهداری شده در کشور «ماده» هستند و این ماهی ها قدرت باروری و تولید مثل بدون ماهی« نر» را دارا هستند لذا در زمان تولید و تکثیرشان بصورت تصاعدی تولید مثل می کنند و زیستگاه های کشور را مورد تهدید قرار می دهند.

رئیس گروه آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مناطقی که درحال حاضر از طریق ماهی های قرمز مورد تخریب محیط زیست قرار گرفته اند ،گفت: پارک ملی لار ، رودخانه های کشور، تالاب انزلی و تالاب چادگان درحال حاضر با ورود ماهی های قرمز و تکثیر بی رویه آنان دچار مشکلات زیست محیطی و مرگ و میر ماهی های بومی کشورمان شده است.

علمی ادامه داد: لذا از تمام مردم درخواست می شود که ماهی های قرمز سفره هفت سینشان را در محیط های آبی و استخرهای داخل شهر که تحت نظارت شهرداریهاست رهاسازی کنند چراکه رهاسازی آنان در منابع طبیعی باعث از بین بردن تنوع گونه های کشورمان می شود و این ماهی ها رقیب غذایی ماهی های بومی کشورمان هستند و از آنجایی که این ماهی ها می توانند لارو ماهی بومی کشور را مورد تغذیه قرار دهند باعث انقراض گونه های بومی کشورمان نیز می شوند.

وی با اشاره به اینکه در یکی دو سال اخیر میزان رهاسازی ماهی ها در رودخانه ها و تالاب های کشور نسبت به گذشته کمتر شده است ادامه داد: در یکی دو سال اخیر با گسترش توصیه سازمان حفاظت محیط زیست و شبکه های مجازی درخصوص منع رهاسازی ماهی قرمز به رودخانه ها و تالاب های کشور خوشبختانه موضوع رهاسازی نسبت به قبل کمتر شده است و ما همچنان از مردم تقاضا می کنیم که توصیه ها را جدی بگیرند و اگر اطلاع رسانی در خصوص رهاسازی ماهی قرمز به مردم به اندازه کافی صورت بگیرد قطعا مردم همکاری لازم را خواهند داشت.


انتهای پی ام/1404

منبع: خبرگزاری صداوسیما

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان