۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۴۳ روز تا انتخابات،رئیس دولت دوازدهم کیست؟!
کد خبر: ۲۳۹۰۶۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱۷ ساعت: ۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

۴۳ روز تا انتخابات،رئیس دولت دوازدهم کیست؟!

با نزدیک شدن به روزهای پایانی فروردین ماه اخبار مربوط به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، بخش عظیمی از فعالیت رسانه‌های مجازی و همچنین مطبوعات را به خود اختصاص داده است.

۴۳ روز تا انتخابات،رئیس دولت دوازدهم کیست؟!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  43 روز مانده به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، نامزدها یکی پس از دیگری از راه می‌رسند، برخی افراد به صراحت اعلام حضور کرده‌اند و در اطراف برخی  شخصیت‌ها نیز گمانه‌زنی‌هایی مطرح است، در میان اصولگرایان در روزهای آینده نامزد نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی خواهد شد و در اردوگاه اصلاح طلبان نیز با وجود حمایت از روحانی سخن از نامزدهای پوششی و ضربه گیر در رسانه‌ها مطرح است.


با نزدیک شدن به روزهای پایانی فروردین ماه اخبار مربوط به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، بخش عظیمی از فعالیت رسانه‌های مجازی و همچنین مطبوعات را به خود اختصاص داده است، از سویی با انتشار خبرهایی مبنی بر استعفای حجت‌الاسلام رئیسی از هیئت نظارت بر انتخابات، احتمال حضور وی در این رقابت تقویت شده و از سوی دیگر نیز رسانه‌ها گزارش‌هایی از اعلام حضور برخی افراد در انتخابات به صورت قطعی مطرح کرده‌اند. محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد« همانطور که طی نامه‌ای اعلام کردم هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم ولی تمام تلاشم را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری به کار خواهم گرفت.»
در هفته‌ها و ماه‌های گذشته خبرهای متناقضی از اردوگاه اصلاح طلبان به گوش می‌رسید، از سویی برخی بر ضرورت حمایت قاطع از روحانی در انتخابات پای می‌فشردند و از سوی دیگر برخی اصلاح طلبان نیز با اشاره به اینکه نمی‌توان همه تخم مرغ‌ها را در سبد روحانی گذاشت، از معرفی نامزدهای جایگزین و یا پوششی و ضربه‌گیر نیز سخن می‌گفتند.
خاصیت نامزدهای پوششی و ضربه‌گیر از منظر اصلاح طلبان آن است که در رقابت‌های انتخاباتی حضور یافته و در مناظره‌ها در مقابل انتقادات فراوان و بی‌شمار از عملکرد دولت در حوزه‌های گوناگون از روحانی حمایت و دست آخر نیز با پایان این رقابت‌ها به نفع رئیس‌جمهور یازدهم کنار بکشند.


از این منظر نام برخی افراد از جمله جهانگیری، پزشکیان و کواکبیان در رسانه‌ها مطرح شده است، با این توضیح که شخصیت‌های فوق فارغ از اینکه تأیید صلاحیت خواهند شد یا نه، به عنوان ضربه‌گیر در انتخابات شرکت خواهند کرد. از سوی دیگر نیز برخی خبرها حاکی از مخالفت روحانی با حضور نامزد پوششی در انتخابات است.
در ادامه به بررسی سوابق و کارنامه برخی از نامزدهای احتمالی در انتخابات پیش رو خواهیم پرداخت.


شخصیتی که این روزها زیاد از او می‌شنویم
با تقویت احتمال حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در انتخابات ریاست‌جمهوری، این روزها خبرها و گزارش‌های زیادی در رسانه‌های مجازی و همچنین مطبوعات درباره وی منتشر شده است، روزنامه‌های زنجیره‌ای با حمله شدید به رئیسی نگرانی خود را از حضور وی در انتخابات بروز داده‌اند و گزارش‌های زیادی در این روزنامه‌ها علیه رئیسی منتشر شده است. دیروز هم برخی رسانه‌ها در خبری غیر رسمی از استعفای وی از هیئت نظارت بر انتخابات خبر دادند که در نتیجه احتمال نامزدی وی را بیش از پیش افزایش داد.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در سال 1339 هجری شمسی در خانواده‌ای روحانی در محله نوغان مشهد مقدس به دنیا آمد.
انجام ماموریت‌های ویژه قضایی در مناطق مختلف کشور با حکم امام خمینی(ره)، معاون اول قوه قضاییه به مدت ده سال، ریاست سازمان بازرسی کل کشور به مدت ده سال، دادستان انقلاب اسلامی تهران، اولین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور، دادستان انقلاب اسلامی استان همدان، عضو هیئت عالی گزینش کشور و مشارکت در تاسیس دفاتر حزب جمهوری اسلامی در جنوب خراسان به دستور آیت‌الله شهید بهشتی از جمله مسئولیت‌هایی است که حجت‌الاسلام رئیسی تا به حال عهده‌دار آنها بوده است.
دادستان کل ویژه روحانیت با حکم رهبر معظم انقلاب، دادستان کل کشور، عضویت در هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران و  نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری از دیگر مسئولیت‌های حجت‌الاسلام رئیسی بوده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی 17 اسفند سال 1394 در حکمی حجت‌الاسلام سیّد ابراهیم رئیسی را به تولیت آستان قدس رضوی علیه‌السلام منصوب کردند.


بیانیه آقای شهردار
محمدباقر قالیباف نامزد دیگری است که گفته می‌شد در میان گزینه‌های نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حضور دارد، قالیباف دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همانطور که طی نامه‌ای اعلام کردم هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم ولی تمام تلاشم را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری به‌کار خواهم گرفت.
قالیباف که یکی از ۱۰ گزینه جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو است، تاکید کرد: وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و تردیدی وجود ندارد که شرایط فعلی در نتیجه سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت فعلی است. لذا برای هر فرد دلسوزی تلاش برای جایگزین کردن رئیس جمهوری مناسب به‌جای رئیس جمهور فعلی در ۲۹ اردیبهشت ضرورتی انکارناپذیر برای مردم است.


وی همچنین اضافه کرد: این هدف راهبردی و مهم به دست نخواهد آمد، مگر با به‌کار گرفتنِ همه ظرفیت‌های مردمی و دلسوزان انقلاب و کشور و اجماع بر سر کاندیدایی که صلاحیت، قابلیت و مقبولیت داشته باشد. امروز جامعه ما به همگرایی و نگرشی فراتر از ملاحظات حزبی و گروهی نیاز دارد.
قالیباف تصریح کرد: خوشبختانه ضرورت همگرایی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و من هم از همه تلاش‌هایی که توسط نیروهای مردمی انقلاب انجام شده است تشکر می‌کنم. در ضمن همانطور که طی نامه‌ای اعلام کردم هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم ولی تمام تلاشم را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری به‌کار خواهم گرفت. گفتنی است در حالی که برخی بیانیه قالیباف را به کناره گیری تعبیر کرده‌اند، گروهی نیز معتقدند از این بیانیه استنباط کناره گیری نمی‌شود و امکان حضور قالیباف در انتخابات وجود دارد.


قالیباف که در شهریورماه سال ١٣٤٠ در شهر طرقبه به دنیا آمد پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضور فعال در جبهه‌های جنگ تحمیلی، فرماندهی تیپ امام رضا(ع)، فرمانده لشکر 5 نصر خراسان، فرماندهی لشکر 25 کربلا، مسئول قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، فرماندهی نیروی هوایی سپاه، فرماندهی نیروی انتظامی، نمایندگی رئیس جمهور وقت در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در پرونده خود دارد.


نامزد پایدار
سعید جلیلی نیز از نامزدهای بالقوه‌ای است که احتمال حضور او در انتخابات می‌رود.
سعید جلیلی سال 1344 در مشهد مقدس به دنیا آمد. جلیلی که دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه امام صادق (ع) دریافت کرده است در طول دفاع مقدس در جبهه‌های جنگ حضور فعال داشته و به افتخار جانبازی نائل آمد، وی از سال 1368 به عنوان وابسته سیاسی در وزارت امور خارجه مشغول به کار شد.
جلیلی تاکنون مسئولیت‌هایی چون وابسته سیاسی، رئیس اداره بازرسی، دبیری سفارت، معاون اداره آمریکای شمالی و مرکزی، مدیرکلی دفتر رهبر معظم انقلاب، مشاور رئیس جمهوری، معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه‌و همچنین عضویت در هیئت علمی دانشگاه را در پرونده کاری خود دارد.
جلیلی پس از انتخاب منوچهر متکی به عنوان وزیر امورخارجه در دولت نهم فعالیت خود را به‌عنوان معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه آغازکرد و با استعفای علی لاریجانی در 28 مهر ماه سال 1386 به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی انتخاب شد.
سعیدجلیلی سال 92 با حمایت جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری حضور یافت و از وی به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌شود.


از ریاست سازمان ملی جوانان تا نمایندگی مردم تهران
مهرداد بذرپاش نماینده سابق تهران در مجلس نهم نیز از جمله شخصیت‌هایی است که در لیست نامزدهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی قرار دارد و احتمال گزینش وی به عنوان نامزد نهایی این جریان می‌رود.
بذرپاش، فرزند شهید منصور بذرپاش متولد تهران در سال 1377 در رشته مهندسی صنایع وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و پس از اخذ مدرک کارشناسی در سال 1383 در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی با گرایش برنامه‌ریزی استراتژیک، به دانشگاه علامه طباطبایی وارد و در سال 1385 فارغ‌التحصیل شد.
معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، مشاور اجتماعی رئیس جمهور، نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پارس خودرو، مشاور شهردار تهران، مشاور مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) در امور کارآفرینی، عضویت در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، ریاست فرهنگسرای خاوران و همچنین نمایندگی مردم تهران در مجلس نهم از  جمله سوابق مدیریتی و سیاسی بذرپاش است.

مرد جام جم
عزت الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما نیز در لیست نامزدهای احتمالی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حضور دارد و گفته می‌شود که قصد جدی برای حضور در انتخابات را دارد.
سید عزت‌‌الله ضرغامی متولد 1338 فارغ‌التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد است.
وی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود را از سال‌های قبل از انقلاب با تشکیل جلسات آموزشی و تحلیلی برای جوانان جنوب شهر آغاز کرد و در پی پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان دبیر آموزش و پرورش، به تشکیل کلاس‌های آموزشی و تحلیلی برای مربیان امور تربیتی و دانش‌آموزان در منطقه نازی‌آباد پرداخت. وی سالها آثار، افکار و اندیشه‌های شهید مطهری را در قالب کلاس‌های آموزشی، درج مقالات و دوره‌های تخصصی تدریس و تبیین کرده است.
ضرغامی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه امیرکبیر بوده و پس از انقلاب فرهنگی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی این دانشگاه شد. وی از سال 65 به عنوان مشاور طرح و برنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو کمیسیون مشورتی این شورا مشغول خدمت شد و در تصویب طرح‌های بنیادین شورای انقلاب فرهنگی مشارکت فعال داشت.
ضرغامی همچنین از سال 71 تا 76 به عنوان مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور مجلس و استانها و معاون امور سینمایی این وزارتخانه خدمت کرد.
وی که مدت‌ها عضو شورای عالی سیاستگذاری خبرگزاری جمهوری اسلامی و شورای نظارت بر سازمان صداوسیما بوده، سوم خرداد ماه سال 1383 از سوی رهبر معظم انقلاب برای یک دوره پنج ساله به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب شد. این حکم در 16 آبان 1388 برای یک دوره دیگر از سوی رهبر انقلاب تمدید شد.
عضویت در شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی با حکم رهبر معظم انقلاب نیز از دیگر مسئولیت‌های ضرغامی می‌باشد.


طعم فقر و محرومیت
از پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز به عنوان یکی از گزینه‌های نامزدی انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌شود، هر چند تاکنون خبرهای ضد و نقیضی از حضور وی در لیست نامزدها و یا عدم شرکت در انتخابات منتشر شده است، ولی از فتاح به عنوان یک گزینه بالقوه که در میان اقشار جامعه محبوبیت دارد یاد می‌شود. گرچه خود او اعلام کرده است فعلاً خدمت به اقشار محروم و فقیر جامعه را وظیفه اصلی خود می‌داند.
سید پرویز فتاح متولد سال ۱۳۴۰ در ارومیه دارای مدرک کارشناسی ارشد سیستم‌ است.
فتاح در کابینه اول دولت نهم وزیر نیرو بوده ولی به دولت دهم راه نیافت. فعالیت در جهاد سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع، دانشگاه امام حسین (ع)، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه  و ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره) از دیگر فعالیت‌های فتاح می‌باشد.


نامزدهای ضربه‌گیر به کمک روحانی می‌آیند؟!
22 اسفند سال گذشته محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از جلسه رسمی این شورا اعلام کرد «‌مرجع تصمیم‌گیری‌کننده در جریان اصلاحات، شورای عالی است که نظر این شورا حضور در جریان انتخابات با یک نامزد است.»
وی افزود: «‌در جلسه امروز همه اعضا حضور داشتند که همه نقطه نظرات خود را مطرح کردند و در نهایت رای‌گیری به ‌عمل آمد که آقای روحانی به اتفاق آرا نامزد جریان اصلاحات شد.»


عارف در این نشست خبری درباره نامزد پوششی نیز گفت «‌بی‌شک ما نمی‌توانیم هیچ فردی را از نامزد شدن در انتخابات بازداریم، چرا که حتی نزدیک‌ترین دوستان ما هم اگر خود را صالح و توانمند بدانند کاندیدا می‌شوند.» وی همچنین گفت: «قبل از ثبت‌نام نامزدها نظر شورای عالی سیاست‌گذاری را درباره نامزد پوششی به طور رسمی اعلام خواهیم کرد.»
در نهایت رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان 14 فروردین جاری در این زمینه گفت: «اصلاحات باید در کنار روحانی، از گزینه دیگری هم حمایت کند که اگر کاندیدای اصلی آنها به هر دلیلی در میان نامزدها حضور نداشت، آنها گزینه دومی هم داشته باشند؛ به همین منظور صحبت‌هایی انجام و در نهایت نیز تصمیماتی اخذ شد که نتیجه نهایی در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.»
به هر ترتیب از افرادی چون کواکبیان، جهانگیری و پزشکیان به عنوان نامزدهای پوششی جریان اصلاحات در انتخابات پیش رو یاد می‌شود. فارغ از اینکه این افراد تائید صلاحیت خواهند شد یا نه، باید گفت دست خالی دولت از عملکرد قابل دفاع باعث آن شده است که برخی به فکر نامزد ضربه‌گیر در برابر انتقادات باشند. انتقاداتی که در روزهای مناظره و تبلیغات وضعیت را بر روحانی به عنوان نامزد رسمی تنگ خواهد کرد و او را در موضع ضعف و انفعال قرار خواهد داد.
مسعود پزشکیان متولد مهرماه 1333 وزیر بهداشت دولت دوم اصلاحات و نماینده تبریز و نایب رئیس اول مجلس دهم می‌باشد. پزشکیان در انتخابات سال 92 نیز ثبت‌نام کرد ولی صلاحیت او تائید نشد.


اسحاق جهانگیری متولد 1336 معاون اول رئیس‌جمهور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 به عنوان مسئول جهاد سازندگی جیرفت مشغول به کار شد، فعالیت در جهاد کشاورزی از دیگر فعالیت‌های وی بود و در ادامه جهانگیری توانست در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی مردم جیرفت به مجلس راه یابد.
جهانگیری از موسسین حزب کارگزاران سازندگی بوده و در سال 1371 از سوی دولت سازندگی به اصفهان رفت و به جای کرباسچی استاندار این استان شد.
همچنین وی در دوره دولت اصلاحات ابتدا به عنوان وزیر معادن و فلزات به مجلس پنجم معرفی ‌شد و پس از ادغام وزارتخانه‌ها نیز مسئولیت وزارت صنایع و معادن را بر عهده گرفت.
جهانگیری مرداد سال 1392 از سوی دکتر حسن روحانی به عنوان معاون اول رئیس جمهور در دولت یازدهم انتخاب شد.
مصطفی کواکبیان متولد 1341 در سمنان نیز از دیگر نامزدهای پوششی جریان اصلاحات در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری محسوب می‌شود، وی تحصیلات خود را تا پایان دوره متوسطه در سمنان گذراند. پس از آن در سال ۱۳۶۱ وارد دانشگاه امام صادق شد و افزون بر تحصیل دروس حوزوی تا پایان دوره سطح، مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از این دانشگاه دریافت کرد.


کواکبیان در سال 76 مدرک دکترای علوم سیاسی را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد.
وی نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی بوده و در دهمین دوره انتخابات مجلس نیز از سوی مردم تهران به بهارستان راه یافت.
 وی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ با شعار تعمیق مردم سالاری با دولت خدمت ثبت‌نام کرد.
کواکبیان در سال 92 نیز در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان احراز نشد.
باید 43 روز دیگر منتظر ماند و دید کدامیک از این چهره‌ها خواهند توانست مردم را درباره توانایی خود برای تغییر وضعیت موجود و حل مشکلات آنها قانع کرده و به نفع خود در 29 اردیبهشت ماه پای صندوق‌های رأی بیاورند.


انتهای پیام/1404
منبع: کیهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان