۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین واشنگتن‌پست; مقامات امارات و آمریکا در ماه ژانویه برای ایجاد شکاف میان تهران و مسکو تشکیل جلسه دادند
کد خبر: ۲۳۸۸۱۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱۵ ساعت: ۱۷:۲۵ ↗ لینک کوتاه

طی گزارشی ؛

واشنگتن‌پست; مقامات امارات و آمریکا در ماه ژانویه برای ایجاد شکاف میان تهران و مسکو تشکیل جلسه دادند

واشنگتن‌پست در گزارشی از برملا شدن یک جلسه سری میان مقامات آمریکایی و اماراتی با هدف ایجاد فاصله میان ایران و روسیه خبر داد.

واشنگتن‌پست; مقامات امارات و آمریکا در ماه ژانویه برای ایجاد شکاف میان تهران و مسکو تشکیل جلسه دادند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: به گفته مقامات عرب، آمریکایی و اروپایی، امارات متحده عربی در ماه ژانویه یک جلسه سری را با «اریک پرینس» بنیانگذار شرکت آمریکایی «بلک‌واتر» و یکی از اشخاص نزدیک به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برگزار کرد. این جلسه با هدف ایجاد یک کانال ارتباطی میان مسکو و دونالد ترامپ که در آن زمان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بود ترتیب داده شد.

واشنگتن‌پست: مقامات اماراتی و آمریکایی در ماه ژانویه برای ایجاد شکاف میان تهران و مسکو تشکیل جلسه دادند


به گفته این مقامات، جلسه مذکور تقریباً در تاریخ 11 ژانویه یعنی 9 روز قبل از برگزاری مراسم تحلیف ترامپ در جزیره «سیشل» واقع در اقیانوس هند برگزار شد. با اینکه برنامه کلی این ملاقات سری نامشخص است، امارات متحده عربی این جلسه را با هدف سنجش احتمال متقاعد کردن روسیه برای قطع روابطش با ایران (مخصوصا در سوریه) برگزار کرد. 

به گفته این مقامات که از برملا کردن هویت معتمد روسی پوتین که در جلسه حضور داشت اجتناب کردند پرینس در آن زمان هیچ نقش رسمی در کمپین انتخاباتی ترامپ یا تیم انتقال قدرت وی نداشت؛ اما به عنوان نماینده غیررسمی ترامپ با مقامات عالی رتبه امارات که مسئول برگزاری این جلسه بودند ارتباط برقرار کرد.

پرینس یکی از حامیان مشتاق ترامپ بود و پس از برگزاری نشست کمیته ملی جمهوری‌خواهان 250 هزار دلار به کمپین ترامپ کمک کرد. وی با مقامات دولت ترامپ نیز روابط نزدیکی دارد.

مقامات آمریکایی اعلام کردند پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) جلسه سیشل را به عنوان بخشی از تحقیقات درباره روابط ترامپ و روسیه در زمان برگزاری انتخابات 2016 آمریکا مورد بررسی قرار داده است؛ اما اف‌بی‌آی از اظهار نظر در این خصوص امتناع کرد.

این ملاقات که گفته می‌شود دو روز به طول انجامیده شبکه ارتباطات آمریکا و روسیه که ترامپ در آن نقش داشته را گسترده تر کرد. کاخ سفید از اذعان یا توضیح چنین ارتباطاتی امتناع کرده است و اغلب آنها از سوی رسانه‌ها برملا شده‌اند.

«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: «ما از چنین ملاقات‌هایی اطلاع نداریم و اریک پرینس هیچ نقشی در تیم انتقال قدرت ترامپ نداشته است».

سخنگوی پرینس نیز در خصوص این ملاقات اعلام کرد: «اریک هیچ نقشی در تیم انتقال قدرت ترامپ نداشته است و این یک داستان کاملاً ساختگی است. این ملاقات هیچ ارتباطی با رئیس‌جمهور ترامپ ندارد. چرا جامعه به اصطلاح اطلاعاتی آمریکا به جای پیگیری تروریست ها مدام مشغول نظارت بر شهروندان آمریکایی است؟»

پرینس بنیانگذار بلک‌واتر است که به دلیل جنایاتی که در عراق انجام داده بدنام است. نیروهای این شرکت خصوصی در سال 2007 به قتل عام شهروندان عراقی در یکی از میدان‌های شلوغ این کشور محکوم شدند. پرینس این شرکت را فروخت و اکنون رئیس یک شرکت خصوصی فعال در امور امنیتی در هنگ‌ کنگ است که در آسیا و خاورمیانه قراردادهایی را برای همکاری منعقد می‌کند.

جلسه سیشل پس از اینکه نمایندگان عالی‌رتبه ترامپ در جلساتی خصوصی و جداگانه به بحث با روس ها و اماراتی‌ها پرداختند، برگزار شد.

به گفته مقامات آمریکایی، عرب و اروپایی، «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، «جرد کوشنر» مشاور و داماد او و «استیو بنن» استراتژیست ارشد کاخ سفید با ولیعهد ابوظبی (محمد بن زاید آل نهیان) در اواخر ماه دسامبر در نیویورک دیدار کردند. همچنین زاید و برادرش که مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی است نقش هماهنگ کننده جلسه سیشل را بر عهده داشتند.

امارات که ایران را یکی از دشمنان اصلی خود می‌داند هدفی مشترک با دولت ترامپ را دنبال می‌کند: پیدا کردن راهی برای ایجاد فاصله میان تهران و مسکو. به گفته مقامات غربی، زاید در سال 2016 دوبار با پوتین دیدار و سعی کرد وی را متقاعد کند تا برای منزوی کردن ایران با امارات و عربستان همکاری نزدیکتری داشته باشد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان