۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین عملی که هم اشتهاآور است و هم موجب خوشنودی خداست
کد خبر: ۲۳۸۱۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱۱ ساعت: ۱۰:۵۰ ↗ لینک کوتاه

حدیث؛

عملی که هم اشتهاآور است و هم موجب خوشنودی خداست

امام صادق(ع) در حدیثی به عملی اشاره می‌کنند که نه تنها اشتهاآور است، بلکه خوشنودی خداوند و ملائک را در پی دارد.

عملی که هم اشتهاآور است و هم موجب خوشنودی خداست
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ، یکی از رفتارهایی که در سیرۀ عملی اهل‌بیت (ع) و انبیا (ع) بسیار نمود داشته است، مسواک زدن است، شاید برای برخی افراد این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد، اما وقتی کمی در بیانات آن بزرگواران دقیق می‌شویم، به اهمیت آن بیشتر پی می‌بریم. طوری که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است اگر مسواک زدن برای امتم مشکل نبود، آن را واجب می‌کردم.

مسواک

در روایات ائمه اطهار (ع) فواید بسیاری دربارۀ مسواک بیان شده است، امام صادق(ع) می‌فرمایند: «اگر مردم خاصیت مسواک را مى‌دانستند (هرگز آن را از خود جدا نمى‌کردند و حتى) آن را شب به بستر خود مى‌بردند». (بحارالأنوار، ج76، ص130، ح17).

ایشان در حدیثی دیگر می‌فرمایند:  «فِى السِّواکِ اثْنَتا عَشْرَةَ خَصْلَةً: هُوَ مِنَ السُّنَّةِ، وَ مَطْهَرَةٌ لِلْفَمِ، وَ مَجْلاةٌ لِلْبَصَرِ، وَ یُرْضِى الرَّحْمنَ، یُـبَیِّضُ الأَْسْنانَ، یَذْهَبُ بِالْحَفَرِ، وَ یَشُدُّ اللَثَّةَ، وَ یُشَهِّى الطَّعامَ، وَ یَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ، وَ یَزیدُ فِى الْحِفْظِ، وَ یُضاعِفُ الْحَسَناتِ، وَ تَفْرَحُ بِهِ الْمَلائِکَةُ».

در مسواک زدن 12 فایده وجود دارد: 1. از سنت پیامبر(ص) است، 2. دهان را پاکیزه مى‎کند 3. نور چشم را زیاد مى‎کند 4. باعث خشنودى خداوند است 5. دندان‎ها را سفید مى‌کند 6. جِرم آنها را از بین مى‎برد 7. لثه را محکم مى‌کند 8. اشتهاآور است 9. بلغم را مى‎برد 10. حافظه را زیاد مى‌کند 11. حسنات را چند برابر مى‌کند 12. ملائک از آن شاد مى‌شوند».

در کنار تمام فوائدی که برای این مسواک زدن بیان شده است، خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که گرچه شاید مسواک زدن موضوعی جزئی در سیره معصومین (ع) باشد، اما تا ما چه درسی از آن می‌توانیم بگیریم؟ به یک نکته بسنده کنیم؛ اهل بیت(ع) مسواک زدن را دوست دارند، بیاییم میل امام‌مان را در تمام موضوعات از جمله این موضوع جویا شویم، امام(ع) دوست دارند، پس ما هم به دلیل اینکه امام (ع) این فعل را دوست دارند، مسواک بزنیم، در این صورت است که مسواک زدن‌مان نیز قیمت پیدا می‌کند.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان