۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چرا اردوغان ایران را متهم به نژادپرستی می‌کند؟
کد خبر: ۲۳۷۹۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۸ ساعت: ۱۷:۰ ↗ لینک کوتاه

تلاش برای تضعیف ایران در منطقه؛

چرا اردوغان ایران را متهم به نژادپرستی می‌کند؟

این اقدام اردوغان را تلاشی نافرجام برای جلب حمایت و کمک‌های خارجی عرب‌های حاشیه خلیج‌فارس برای پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های پرهزینه خود دانست.

چرا اردوغان ایران را متهم به نژادپرستی می‌کند؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی جمهوری  اسلامی ایران را به حمایت از نژادپرستی و تبعیض قومی در عراق متهم کرد.

وی در این سخنرانی تلاش نمود تا با انکار نقش ایران در مبارزه با تروریسم در عراق، ایران را متهم به حمایت از تشیع در مقابل جهان اهل سنت نماید. درواقع اردوغان در این سخنرانی کوشش کرد تا با انحراف مسائل جاری در عراق و اقدامات تروریست‌ها در آن، بحران عراق را جنگی مذهبی قلمداد نماید و از تروریست‌های تربیت‌یافته مکتب استانبول و آنکارا حمایت نماید.

اردوغان پشیمان

به نظر می‌رسد پس از پیروزی‌های پیاپی محور مقاومت در عراق و سوریه، اردوغان بسیار امیدوار است تا با تبدیل کردن بحران داخلی عراق به جنگی مذهبی میان جهان تشیع و اهل تسنن، دوباره موقعیت و نفوذ خود را در عراق بازستاند. لازم به ذکر است که تلاش برای برافروختن جنگ مذهبی در عراق و مطرح نمودن ایران به‌عنوان عامل اصلی این بحران، سیاستی است که بیش از یک سال در ترکیه قدمت دارد و اردوغان از سال پیش و تقریباً بعد از شکست حامیان خود در حلب این سیاست را در پیش‌گرفته است؛ تا از یک‌سو با ایجاد اختلاف میان برادران اهل سنت و شیعه در عراق از پیروزی‌های پی‌درپی محور مقاومت در برابر مزدوران خود جلوگیری نماید و از سوی دیگر با جلب حمایت عرب‌های حاشیه خلیج‌فارس بحران‌های مالی و امنیتی خود را با هزینه ها و کمک‌های مالی آن‌ها حل نماید.

بنابراین به نظر می‌رسد اردوغان که پس از عدم اجازه هلند به حضور چاووش اوغلو در کمپین حمایت از قانون اساسی در این کشور، در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد تلاش می‌نماید با مطرح نمودن چنین اتهامات بی‌پایه و اساس، حمایت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به سمت خود جلب نموده و هزینه‌های بحران خود را با آن‌ها تقسیم نماید.

طرح اتهامات نژادپرستانه از سوی اردوغان سیاستی جدید نبوده و اردوغان قبلاً نیز مرکل صدراعظم آلمان و کشور هلند و در مقیاسی وسیع‌تر اتحادیه اروپا و عراق را به این امر متهم نموده بود. درنتیجه می‌توان این اقدام اردوغان را تلاشی نافرجام برای جلب حمایت و کمک‌های خارجی عرب‌های حاشیه خلیج‌فارس برای پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های پرهزینه خود دانست؛ چراکه اقتصاد ترکیه تحمل هزینه‌های سنگین سیاست‌های اشتباه اردوغان و حزب عدالت و توسعه را ندارد.

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان