۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین کاهش کلسترول خون با مصرف آجیل/ بیماران دیابتی در مصرف آجیل محدودیت دارند
کد خبر: ۲۳۷۸۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۷ ساعت: ۱۱:۴۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس تغذیه مطرح کرد

کاهش کلسترول خون با مصرف آجیل/ بیماران دیابتی در مصرف آجیل محدودیت دارند

یک کارشناس تغذیه گفت: آجیل به دلیل دارا بودن موادی چون روی و مس باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود بنابراین استفاده از این ماده با تقویت سیستم ایمنی بدن سبب مقاومت بدن در برابر انواع عفونت‌ها می‌شود.

 کاهش کلسترول خون با مصرف آجیل/ بیماران دیابتی در مصرف آجیل محدودیت دارند
شیما افتخاری، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، درباره مصرف آجیل اظهار کرد: آجیل از منابع بسیار خوب پروتئینی و اسیدهای غیراشباعی است که این مواد را به یک منبع مهم تبدیل کرده است.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز آموزشی- درمانی بوعلی سینا قزوین افزود: آجیل حاوی موادی است که رگ‌های منقبض شده عروق را شل کرده و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند، همچنین در درمان پرفشاری خون موثر واقع می‌شود.

وی ادامه داد: از فواید دیگر آجیل می‌توان به تاثیر مثبت آن بر روی سیستم ایمنی بدن اشاره کرد؛ آجیل به دلیل دارا بودن موادی چون روی و مس باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود بنابراین استفاده از این ماده با تقویت سیستم ایمنی بدن سبب مقاومت بدن در برابر انواع عفونت‌ها می‌شود.

افتخاری افزود: کاهش سطح کلسترول خون اثر مثبت دیگر آجیل به شمار می‌رود؛ تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده ثابت از این ماده، سطح کلسترول بد خون را کاهش و سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال اگر بادام طی سه هفته به طور مستمر استفاده شود، کاهش سطح کلسترول خون قابل مشاهده خواهد بود.

وی یادآور شد: توصیه می‌شود بادام تلخ به دلیل ایجاد مواد سمی در خود استفاده نشود؛ زیرا سبب ایجاد عوارض کبدی در بدن خواهد شد.

این کارشناس تغدیه بیان کرد: اگر علاوه بر رعایت مصرف رژیم کم کالری مغزهایی نظیر گردو و بادام استفاده شود، سطح کلسترول خون حدود 16 درصد کاهش پیدا خواهد کرد؛ این امر به دلیل حضور اسیدهای چرب غیراشباعی است که در آجیل وجود دارد.

مصرف آجیل در کودکان و شیرخوارگان

وی در مورد مصرف آجیل در کودکان گفت: آجیل به دلیل وجود مواد مغذی در خود به عنوان یکی از مواد مهم برای رشد کودکان محسوب می‌شود.

افتخاری گفت: در عرض 2 تا 3 هفته مصرف آجیل و خوراکی‌های دیگر به صورت فشرده افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث ایجاد مشکلاتی برای کودکان می‌شود. آجیل ماده پرکالری و سنگین بوده و یک میان وعده سنگین محسوب می‌شود که باعث کاهش اشتهای کودک شده و از مصرف وعده‌های غذایی جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: آجیل برای شیرخوارگان نیز مورد مصرف قرار می‌گیرد، از 8 تا 9 ماهگی می‌توان انواع مغزها را به صورت پودر شده در رژیم اطفال بکار برد.

این کارشناس تغذیه اذعان کرد: با توجه به کاهش سطح فعالیت در عید نوروز، افزایش وزن رخ می‌دهد بنابراین اگر آجیل به صورت بی‌رویه و افراطی استفاده شود باعث به وجود آمدن مشکلات گوارشی خواهد شد.

اثرات مصرف آجیل در دوران بارداری
ویبه استفاده مادران باردار از آجیل اشاره کرد و گفت: آجیل سرشار از منابع مغذی و مهم بوده و یک میان وعده مناسب برای مادران باردار است در نتیجه این افراد نیز می‌توانند از این ماده استفاده کنند.

وی تاکید کرد: مادران باردار به ویژه در سه ماهه اول بارداری نباید از بادام زمینی استفاده کنند زیرا این ماده در بسیاری از افراد آلرژی ایجاد می‌کند بنابراین به این افراد توصیه می‌شود از سایر گروه‌های آجیل استفاده کنند.

افتخاری یادآور شد: مغز گردو منبع بسیار خوبی از مس و روی است. مادران باردار این مغز را در کنار پنیر در وعده صبحانه استفاده کنند؛ این افراد گروه‌هایی از مغزها که ایجاد آلرژی می‌کنند را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

وی ادامه داد: سطح ویتامین‌های گروه B، کلسیم، منیزیم، آهن و روی در مادر باردار افزایش پیدا می‌کند که تمامی این مواد در آجیل وجود دارد بنابراین این ماده غذایی منبع بسیار مهمی برای مادر باردار به شمار می‌رود.

موارد صحیح استفاده از آجیل
این کارشناس تغذیه تصریح کرد: مغزهای مختلف اگر به روش درست مصرف شود برای افراد مفید خواهند بود در غیر اینصورت نتیجه عکس خواهد داشت.

وی اظهار کرد: استفاده از مغزها همراه با غذا و وعده‌های غذایی صحیح نبوده و به مرور زمان باعث افزایش وزن می‌شود که این امر اثرات مفید مواد مغذی را از بین خواهد برد بنابراین آجیل باید به عنوان یک میان وعده استفاده شود و جایگزین تغذیه‌های ناسالمی همچون سیب زمینی سرخ شده یا شکلات شود.

افتخاری بیان کرد: آجیل و شیرینی‌جات در ایام نوروز بسیار مورد مصرف قرار می‌گیرد در نتیجه تغذیه نرمال افراد در این ایام دچار تغییر می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که در مصرف این مواد افراط کنند قطعا دچار مشکل خواهند شد در همین راستا افراد باید از تمامی گروه‌های غذایی از جمله میوه‌جات استفاده کرده و آن را محدود به استفاده از آجیل و شیرینی نکنند.

چه افرادی آجیل مصرف نکنند؟
این کارشناس تغذیه به افرادی که نباید از آجیل استفاده کنند اشاره کرد و گفت: افرادی که نسبت به مصرف این مواد آلرژی دارند نباید از آن استفاده کنند، مصرف این مواد باعث ایجاد شوک شده و گاهی تا مرز مرگ نیز پیش‌روی می‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین به افرادی که از بیماری آسم رنج می‌برند توصیه می‌شود استفاده از آجیل را محدود کرده یا اصلا استفاده نکنند.

افتخاری بیان کرد: افرادی که مشکلات کلیوی دارند نیز باید در مصرف این ماده محتاط باشند به این دلیل که سطح پتاسیم، سدیم و فسفر این افراد باید کنترل شده باشد و متاسفانه آجیل منبع غنی از این مواد بوده و استفاده از آن برای این افراد مناسب نیست.

وی در پایان گفت: بیماران دیابتی که مبتلا به چربی خون هستند نیز بهتر است از این مواد استفاده نکنند.
انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان