۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین عوامل خودمراقبتی در دوران پیش از بارداری چیست؟
کد خبر: ۲۳۷۸۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۷ ساعت: ۱۱:۱۵ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

عوامل خودمراقبتی در دوران پیش از بارداری چیست؟

میزان ذخایر چربی بدن خانم قبل از بارداری به طور مؤثری بر قابلیت باروری تأثیر دارد؛ به طوری‌که افراد با ذخایر چربی کمتر از ۱۷% اغلب قاعدگی ندارند و آنهایی که چربی بدنشان کمتر از ۲۲% است، با اختلال در تخمک‌گذاری مواجه‌اند.

عوامل خودمراقبتی در دوران پیش از بارداری چیست؟
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ تغذیه در دوران قبل از بارداری تأثیر زیادی بر روند بارداری دارد به طوری‌که تغذیه نامناسب در دوران بلوغ و حتی کودکی می‌تواند رشـد و نمو را تحت تأثیر قرار دهد و با توقف رشد قدی و یا رشد محوطه لگن در دختران موجب محدود شدن فضای لگن شود.

رژیم لاغری طولانی‌مدت می‌تواند موجب آمنوره (عدم قاعدگی) شده و در نهایت شانس باروری را کاهش دهد. همچنین کمبود مواد مغذی در دوران قبل از بارداری می‌تواند موجب کاهش ذخایر مواد مغذی شده و بر روی عملکرد فرآیندهای فیزیولوژیک و بیوشیمیایی مؤثر در باروری تأثیر منفی برجای بگذارد.

میزان ذخایر چربی بدن خانم قبل از بارداری به طور مؤثری بر قابلیت باروری تأثیر دارد؛ به طوری‌که افراد با ذخایر چربی کمتر از 17% اغلب قاعدگی ندارند و آنهایی که چربی بدنشان کمتر از 22% است، با اختلال در تخمک‌گذاری مواجه‌اند.

احتمال وقوع دیابت تشخیص داده نشده قبل از بارداری
کاهش ذخایر چربی را معمولاً در زنانی که تمرینات ورزشی بیش از حد و غیراصولی انجام داده و یا می‌دهند و یا رژیم‌های لاغری شـدید و متعدد داشته‌اند می‌توان دید. همچنین افرادی که با اختلالات خوردن نظیر بولیما (بی‌اشتهایی عصبی) مواجه‌اند در زمره کاهش ذخایر چربی قرار می‌گیرند.

علی‌رغم آن چه گفته شد، خوشبختانه تحقیقات نشان داده است که اصلاح رژیم غذایی می‌تواند از اختلالات تخمک‌گذاری کاسته و باروری را بهبود بخشد.

از دیگر اختلالات تغذیه‌ای تخمک‌گذاری که موجب کاهش باروری می‌شود می‌توان به کمبود ویتامین D در هـر دو جنس مؤنث و مذکر اشاره کرد. در واقع جذب مناسب ویتامین D و به‌دنبال آن جذب کلسیم در مردان موجب تقویت فرایند اسپرماتوژنز؛ افزایش تحرک اسپرم و تشدید واکنش‌های آکروزوم می‌شود. سطوح پایین مس و روی، نیز تأثیر منفی بر تکامل تخمک می‌گذارد.

از سوی دیگر وجود اضافه‌وزن (وزن بیش از 120 درصد وزن ایده‌آل) در زنان به‌دلیل تغییر در نسبت تستوسترون به استروژن و اختلال در تخمک‌گذاری می‌تواند موجب بروز مشکلات باروری شود.

در زنان چاق، احتمال وقوع دیابت تشخیص داده نشده قبل از بارداری، اختلال تحمل گلوکز و دیابت بارداری موجب شیوع بیشتر ناهنجاری‌های مادرزادی جنین می‌شود؛ بنابراین کنترل وزن قبل از بارداری می‌تواند از میزان خطر ابتلا به ناهنجاری‌های هنگام تولد بکاهد.

رژیم غذایی سالم و غنی از آنتی‌اکسیدان و برنامه ورزشی مناسب برای آماده شدن زنان برای بارداری مطلوب کمک می‌کند.

در مردان نیز افزایش توده بدنی با کاهش سطح تستوسترون سرم و کاهش میزان باروری همراه است.

اجتناب از مصرف دخانیات نظیر توتون، و تنباکو و نوشیدن الکل و استفاده از یک رژیم غذایی مطلوب حاوی روی؛ اسید فولیک؛ و آنتی اکسیدان‌ها، موجب افزایش سلامت اسپرم در مردان می‌شود.

با توجـه به عوامل خطرزا خانم‌ها قبل از باردار شدن برای حصول اطمینان از سلامت و آمادگی کامل جسمانی و مشاوره، باید به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت مراجعه نمایند.

این مراقبت‌ها با هدف شناسایی خانم‌های باردار مبتلا به سوء‌تغذیه (کم‌وزن، اضافه‌وزن یا چاق) و رفع مشکل تغذیه‌ای و رساندن آنان به محدوده نمایه توده بدنی طبیعی و آماده کردن آنها برای داشتن یک بارداری ایمن و بدون خطر صورت می‌پذیرد.

• مشاوره پیش از بارداری مناسب می‌تواند از عوارض بارداری مرتبط با مشکلات قابل پیشگیری نظیر مسائل زیر بکاهد:

• چاقی
• دیابت
• لاغری مفرط
• فشار خون بالا
• کم‌خونی
• ناهنجاری‌های ناشی از نقص لوله عصبی در نوزاد، مصرف الکل و ...
• بارداری در سنین زیر 18 سـال
• بارداری با فواصل کمتر از 3 سال

انجام مشاوره پیش از بارداری حداقل سه ماه قبل از بارداری به‌منظور به‌حداقل رساندن عوارض بارداری تأکید می‌شود.

تهیه و تنظیم: "رفعت یاحقی و صفیه احمدی زاده" کارشناسان واحد آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان