۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۲۸۷ هزار و ۴۲۵ داوطلب در انتخابات شوراها ثبت‌نام کردند/ آغاز استعلامات از مراجع چهارگانه از امروز/ دوم اردیبهشت نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها اعلام می‌شود
کد خبر: ۲۳۷۸۱۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۷ ساعت: ۱۱:۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری:

۲۸۷ هزار و ۴۲۵ داوطلب در انتخابات شوراها ثبت‌نام کردند/ آغاز استعلامات از مراجع چهارگانه از امروز/ دوم اردیبهشت نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها اعلام می‌شود

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۲۸۷ هزار و ۴۲۵ نفر در پنجمین دوره انتخابات شوراها ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۵۴ هزار و ۸۸ نفر برای شوراهای شهر و ۲۳۲ هزار و ۵۳۷ نفر برای شوراهای روستا ثبت‌نام کردند که نسبت به ۴ سال قبل، رشد ۱۴ درصدی را شاهدیم.

۲۸۷ هزار و ۴۲۵ داوطلب در انتخابات شوراها ثبت‌نام کردند/ آغاز استعلامات از مراجع چهارگانه از امروز/ دوم اردیبهشت نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها اعلام می‌شود
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور صبح امروز پیرامون آخرین آمار ثبت‌نامی داوطلبین انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: 287 هزار و 425 نفر در این انتخابات ثبت‌نام کردند که تعدادی از ثبت‌نام‌ها به صورت دستی در بخشداری‌ها شکل گرفته است که به دلیل نوسانات سامانه اسامی آنها وارد سیستم نشده بود، حتماً در ادامه وارد سامانه خواهد شد.<a href=http://www.sobhegazvin.ir  > خبرگزاری </a> فارس: ۲۸۷ هزار و ۴۲۵ داوطلب در انتخابات شوراها ثبت‌نام کردند/ آغاز استعلامات از مراجع چهارگانه از امروز/ دوم اردیبهشت نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها اعلام می‌شود

وی افزود: تعداد ثبت‌نامی‌های امسال نسبت به 4 سال قبل که حدود 256 هزار نفر ثبت‌نام شده بودند نزدیک به 4 درصد رشد داشته است. علی‌رغم اینکه سه مانع جدی از جمله عید نوروز، شرایط جوی و تبصره‌ای که به قانون اضافه شده بود مبنی بر ارائه گواهی عدم سوءپیشینه، اما ثبت‌نام‌ها صورت گرفت.

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: از کل داوطلبان، 54 هزار و 888 نفر برای شورای شهر هستند که حدود 20 درصد از کل آمار است. همچنین 232 هزار و 537 نفر برای شوراهای روستا هستند که 80 درصد کل آمار را دربرمی‌گیرد. در مجموع 178 هزار و 85 نفر زن که 6.3 درصد داوطلبان را شکل میدهد و 269 هزار و 540 نفر مرد که 93.7 درصد داوطلبان را شکل می‌دهد، در این دوره از انتخابات شوراها ثبت‌نام کردند.

احمدی پیرامون آمار ثبت‌نامی انتخابات شورای شهر تهران  گفت: در شهر تهران برای 21 کرسی، 3 هزار نفر ثبت‌نام داشتیم که 523 نفر زن و 2 هزار و 477 نفر مرد هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیشترین ثبت‌نامی را در رنج سنی 30 تا 35 سال داشتیم که 51 هزار و 992 نفر می‌شوند. بالای 75 سال سن نیز هزار و 889 نفر ثبت‌نام کردند. کم‌سن‌ترین داوطلب 25 ساله است و بالاترین آن 101 ساله است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه از امروز مجموع هیأت‌های اجرایی کار استعلامات از مراجع چهارگانه را انجام خواهند داد، گفت: مراجع چهارگانه به مدت 10 روز فرصت خواهند داشت که پاسخ استعلامات را به مراکز ما اعلام کنند. طبق قانون هیأت‌های اجرایی بخش اگر لازم دانستند استعلام را می‌گیرند و الزام به استعلام نخواهند داشت.

احمدی با بیان اینکه از 17 تا 23 فروردین هیأت‌های اجرایی بررسی‌ صلاحیت‌ها را انجام می‌دهند، گفت: پس از آن در یک روز و آن‌هم 24 فروردین هیأت‌های اجرایی بخش مجموعه تصمیماتشان را به هیأت نظارت بخش و در مراکز فرمانداری به هیأت نظارت شهرستان تحویل می‌دهند.

وی اضافه کرد: این دو هیأت نظارت به مدت 7 روز از 25 تا 31 فروردین فرصت دارند بررسی نهایی را انجام دهند. اول اردیبهشت ماه نیز نتایج را به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها خواهند داد و دوم اردیبهشت نتیجه نهایی تأیید یا رد صلاحیت‌شدگان به داوطلبان ابلاغ می‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: داوطلبانی که در این مرحله تأیید می‌شوند، در مرحله بعدی نباید رد صلاحیت شوند و داوطلبانی که رد صلاحیت می‌شوند 4 روز فرصت شکایت دارند. کسانی که در روستا صلاحیت‌شان رد میِ‌شود به هیأت نظارت شهرستان شکایت می‌کنند و کسانی که داوطلب شورای شهر هستند و رد صلاحیت شده‌اند به هیأت نظارت استان شکایت می‌کنند.

احمدی ادامه داد: 10 روز فرصت، یعنی از 7 تا 16 اردیبهشت برای رسیدگی به شکایات در هیأت نظارت شهرستان و استان وجود دارد، روز 17 اردیبهشت نیز نتایج نهایی مجدد به فرمانداری و بخشداری‌ها برمی‌گردد و فرصت انتشار آگهی ایجاد می‌شود که فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها لیست تأییدشده نهایی را از 18 تا 20 اردیبهشت آگهی می‌کنند.

وی اضافه کرد: از 21 اردیبهشت به مدت 7 روز تا 27 اردیبهشت تبلیغات داوطلبیان تأیید شده آغاز می‌شود. 28 اردیبهشت تبیلغات ممنوع است و روز 29 اردیبهشت روز اخذ رأی خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه با بیان اینکه در هزار و 244 شهر انتخابات شورای شهر برگزار خواهد شد، تصریح کرد: 6 هزار و 750 نفر در این شوراها عضو اصلی انتخابات می‌شوند و 2 هزار و 754 نفر نیز عضو علی‌البدل خواهند بود.

احمدی افزود: همچنین در 40 هزار روستا انتخابات داریم که نسبت به دوره قبل 5 هزار روستا اضافه شده است و در این انتخابات 126 هزار نفر اعضای اصلی شوراهای روستا خواهند بود و 42 هزار و 700 نفر نیز اعضای علی‌البدل خواهند بود. تعداد روستاهایی که دستی ثبت‌نام شده‌اند اگر به سامانه اضافه شوند، تغییرات جزئی در آمار خواهد بود که دبیر ستاد انتخابات به اطلاع خواهد رساند.

وی افزود: در بحث بررسی صلاحیت‌ها از هیأت‌های اجرایی در بخش و شهرستان می‌خواهم مرّ قانون را رعایت کنند،‌ یعنی مصادیقی که در قانون آمده، ملاک باشد. اسرار مردم را حفظ کنند، اگر به دلیلی به مراکز چهارگانه موردی را نسبت به یکی از داوطلبان اعلام می‌کند که موجب رد صلاحیت می‌شود، حتماً باید محرمانه باشد و حتماً باید به خود داوطلب گفته شود و به هیچ وجه اسرار مردم نباید افشا شود.

معاون سیاسی وزیر کشور خطاب به فرمانداران و بخشداران و هیأت‌های اجرایی گفت: در همه مراحل اجرای انتخابات مرّ قانون رعایت شود؛ چراکه سلامت انتخابات جزو اولویت‌های ماست. امنیت در همه مراحل انتخابات و آرامش و نشاط مورد تأکید ماست. دغدغه‌های رهبری که در ایام نوروز نیز بیان کردند حتماً ملاک ما خواهد بود و حتماً باید با قوت در تحقق آن کوشا باشیم.

احمدی اظهار داشت: در تبلیغات انتخابات، کاندیداها، طرفداران، ستادها، جبهه‌ها و احزاب قانون را رعایت کنند. برابر قانون احزاب، جبهه متشکل از احزاب دارای پروانه معتبر است که برای مدت مشخص با اطلاع کمیسیون ماده 10 قانون احزاب باید فعالیت کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان گفت: در عین رقابت باید رفاقت باشد. اخلاق راحفظ کنیم و برنامه‌ها را ارائه دهیم. از نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، مراکز آمار و ثبت و اداره اطلاعات و همه دستگاه‌هایی که در این امر ما را یاری کردند، قدردانی می‌کنیم. همچنین 22 فروردین آغاز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است و 29 اردیبهشت نیز برگزاری انتخابات را داریم.

انتهای پیام/1404

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان