۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین از نمایش «باور» به رییس جمهور تا کارنامه موفق دیپلماسی سرهنگ ها +عکس
کد خبر: ۲۳۷۸۰۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۷ ساعت: ۱۰:۲۲ ↗ لینک کوتاه

مروری بر دستاوردهای وزارت دفاع در سال ۹۵

از نمایش «باور» به رییس جمهور تا کارنامه موفق دیپلماسی سرهنگ ها +عکس

یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت دفاع در سال گذشته، رونمایی از سامانه مدرن پدافندی «باور» بود که با حضور رییس جمهور صورت گرفت و رسما ثمره توان داخلی و اتکا به نیروهای بومی را به جهان نشان داد.

از نمایش «باور» به رییس جمهور تا کارنامه موفق دیپلماسی سرهنگ ها +عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، سال 1395 یکی از سالهای پربرکت و پرتحرک برای نیروهای مسلح کشورمان بود و ارکان مختلف این نیروها، آزمون های جدی و مهمی را در عمق و مرزهای کشورمان و در عین حال، در ماموریت های مهم خارجی پشت سر گذاشتند تا آزموده تر و مقتدرتر از گذشته، منتظر اجرای فرامین فرماندهی معظم کل قوا باشند. اگرچه برخی از این اتفاقات، در ظاهر تلخ و برخی دیگر شیرین جلوه می کردند اما در نهایت، برآیند و معدل این اقدامات و راهبردها، افزایش کمی و کیفی توان دفاعی و تهاجمی کشورمان برای مقابله با تهدیدات نرم، نیمه سخت و سخت بود.

در این میان، وزارت دفاع به عنوان بازوی پشتیبان نیروهای مسلح در دفاع از مرزها و منافع انقلاب اسلامی، رویدادهای مختلف و متنوعی را در سال 1395 رقم زد که می توان به طور خلاصه، آنها را در مصادیق زیر دسته بندی و معرفی کرد:

افتتاح کارخانه نسل جدید تولید مواد منفجره در کشور

وزارت دفاع در راهبرد جدید خود، افزایش قدرت و نفوذ سرجنگی سلاح های مختلف را مورد توجه قرار داده و دستیابی به دانش فنی تولید مواد منفجره اکتوژن و محصولات ترکیبی آنرا در دستور کار قرار داده است.
 

افتتاح کارخانه تولید مواد منفجره نسل جدید در کشور+عکس

بر این اساس، در اولین روزهای سال 95، کارخانه تولید مواد منفجره اکتوژن(octogen) به بهره برداری رسید که از اقلام تخریبی محسوب می‌شود که در انواع موشک‌ها و سلاح‌های پدافند هوایی تسلیحات ضدزره و دریایی کاربرد دارد و موجب افزایش اثر بخشی و کارایی آنها می‌شود.

شکسته شدن طلسم ورود اس 300 به ایران

قرارداد خرید سامانه دفاع هوایی اس 300 را شاید بتوان یکی از طولانی ترین قراردادهای دفاعی در تاریخ معاصر دانست که از زمان عقد قرارداد تا تحویل اولین محموله نزدیک به 9 سال به طول انجامید. اگرچه در سال 2007 میلادی قرارداد اولیه بین ایران و روسیه به ارزش 800 میلیون دلار برای 5 سامانه به امضاء رسید اما چند سال بعد و در شهریور 1389 روسیه اعلام کرده که به دلیل تحریم های شورای امنیت ضد ایران از تحویل سامانه اس 300 به ایران خودداری خواهد کرد.

این مسئله با واکنش قانونی و حقوقی ایرانی مواجه شده و ایران با شکایت از روسیه در دادگاه های بین المللی این کشور را به پرداخت غرامتی به ارزش 4 میلیارد دلار محکوم کرد.

در فروردین 1394 بنا به دستور ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، ممنوعیت تحویل سامانه اس 300 به ایران لغو شد. در سال 1394 چندین مرحله ملاقات بین طرف های ایرانی و روسی برای امضاء قرارداد جدیدی در رابطه با سامانه اس 300 برگزار و قرارداد جدیدی در نهایت بین دو طرف امضاء شد.
 

رونمایی رسمی از سامانه اس 300 در ایران


در نهایت و در روز 23 فروردین سال 95، رسما اعلام شد که بخش هایی از این سامانه وارد کشور شده و سخنگوی وزارت خارجه نیز اجرای بخش اول این قرارداد بین روسیه و ایران را تایید کرد. اما در جریان رژه سال گذشته روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در جوار مرقد امام خمینی(ره)، بخش های مهمی از این سامانه مدرن دفاعی هوایی (غیر از بخش های مربوط به موشک های این سامانه) برای اولین به صورت رسمی به نمایش درآمد تا مشخص شود بالاخره این تجهیزات در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفته و در ارتقاء توان دفاعی کشورمان نقش ویژه ای ایفا خواهد کرد.

افتتاح صنایع جدید تولید سلاح های پیشرفته انفرادی

سوم خردادماه سال گذشته نیز صنایع جدید تولید سلاح های پیشرفته انفرادی، موشک های دوش پرتاب پدافند هوایی و انواع مهمات و زیر مجموعه های آن، امروز ، همزمان با سالروز حماسه فتح خرمشهر با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد.

رونمایی از 3 دستاورد فناورانه؛ از فرستنده یک مگاوات تا کوره ذوب مجدد

چند روز پس از این مراسم نیز 3 دستاورد فناورانه دانشگاه صنعتی مالک اشتر شامل فرستنده یک مگاوات سامانه موقعیت یاب ملی، دستگاه پوشش دهی رباتیک خلا و کوره ذوب مجدد قوسی تحت خلاء که برای نخستین بار در کشور طراحی و ساخته شده است رونمایی شد.

وزیر دفاع در تشریح دستاوردهای رونمایی شده افزود: در شرایط حاضر کلیه خدمات موقعیت یابی، ناوبری و زمان سنجی کشور بر پایه GPS می باشد با توجه به عدم کنترل بر روی دقت، کیفیت و کمیت خدمات فوق و امکان قطع خدمات در مواقع بحرانی ایجاد یک سیستم بومی با قابلیت اطمینان بالا و جایگزینی سریع اجتناب پذیر به نظر می رسد، لذا پروژه سامانه ملی موقعیت یابی و زمان سنجی زمینی پایه (LPS) به عنوان طرحی ملی در دستور کار قرار گرفت که دانشگاه صنعتی مالک اشتر موفق شد در فاز جاری فرستنده یک مگاواتی بومی با فناوری نیم سیکل را طراحی کند و بسازد و در آینده با استقرار 5 ایستگاه فرستنده پر قدرت در نقاط مناسب کشور امکان ارائه خدمات موقعیت یابی ناوبری و زمان سنجی با استانداردهای جهانی و بصورت ملی بوجود خواهد آمد.

وی همچنین پیرامون دستگاه پوشش پلاسمایی تحت خلاء گفت: این دستگاه یکی از تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده در فرایندهای مختلف تحقیقاتی و تولیدی مناسب برای پره های توربین نیروگاهی و موتور جت پوشش های سرامیکی با قابلیت تحمل فوق دما در  حد VPS، قابل استفاده در بالک ها و نازل های موشکی سوخت جامد و بالستیک و پوشش های مقاوم در برابر خوردگی شیمیایی ویژه از جنس فلزاتی مانند نایوبیم، تانتالیم، تنگستن، کرم، مولیبدن و پوشش هایی با کاربرد زیستی می باشد.

وزیر دفاع در خصوص کوره ذوب مجدد قوسی تحت خلاء که برای نخستین بار در کشور توسط دانشگاه صنعتی مالک اشتر طراحی و ساخته شده است تصریح کرد: این کوره با قابلیت سرویس دهی در حالت دستی و اتوماتیک راه اندازی و برای ذوب و تصفیه آلیاژهای تیتانیوم، ذوب مجدد سوپر آلیاژها و فولادهای ویژه مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی، تولید آلیاژهای تیتانیوم برای اولین بار در کشور و تولید انواع سوپر آلیاژهای کارشده،کاهش گازهای مضر و عناصر با فشار بخار بالا که طی فرآیند ذوب به واسطه خلاء ایجاد می شود و همچنین بومی سازی دانش فنی ساخت کوره VAR در داخل کشور و قطع وابستگی به خارج را از قابلیت ها و دستاوردهای این محصول ذکر کرد.
 

رونمایی از 3 دستاورد فناورانه؛ از فرستنده یک مگاوات تا کوره ذوب مجدد


وزیر دفاع با حائز اهمیت توصیف کردن دستاوردهای رونمایی شده گفت: امروز مجموعه وزارت دفاع با رویکردی کاملا علمی و فناورانه علاوه بر تامین نیاز نیروهای مسلح بعنوان پشتوانه ای قابل اتکا در خدمت پیشرفت کشور در حوزه های مختلف است.

تحویل 8 فروند بالگرد به نیروهای مسلح

تیرماه سال 95 نیز 8 فروند بالگرد توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به دستگاه‌های لشکری و کشوری تحویل داده شد. این بالگردها که کار ساخت و تعمیرات اساسی آن در شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شده است به دستگاه های لشکری و کشوری تحویل داده شد.

بالگردهای نظامی و امدادی تحویل داده شده عبارتند از : 5 فروند بالگرد412EP منطبق با فناوری های روز دنیا برای بهره برداری در سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، تعمیر اساسی اولین فروند بالگرد میل 171 و تحویل آن به نیروی زمین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز اتمام ساخت 2 فروند بالگرد 206 و214 که با انجام مراحل تست پروازی آماده تحویل به نیروی زمینی سپاه پاسداران است.
باتری های جدید با توانایی های خاص در ایران

اوایل مردادماه، خط تولید باتری های پیشرفته (MF) در کنار محصولات دیگری در حوزه باتری و تامین نیرو توسط وزیر دفاع افتتاح شد. اما این باتری چیست و چگونه می تواند بخشی از نیازهای دفاعی نیروهای مسلح و سایر بخش های نیازمند در کشور را رفع کند؟
در ابتدا به سراغ واژه MF می رویم تا ببینیم که معنای این دو حرف چیست؟ maintenance free یا «بی‌نیاز از تعمیر» معنی این اصطلاح است، البته این باتری هم نیاز به چک و گاهی تعمیر و بازبینی دارد اما در مقایسه با سایر نمونه ها این نیاز بسیار کمتر است و به همین خاطر، با کمی غلو، اینگونه نامیده می شوند.
باتری
مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید وزارت دفاع در حوزه باتری
 
این باتری‌ها از گونه اسیدی با قابلیت شارژ مجدد بوده و بیشتر برای تامین نیرو در حجم بالا در مناطقی به دور از شبکه برق با قیمتی پایین‌تر نسبت به باتری های جدیدتر مثل گونه های لیتیومی به کار می رود. همانطور که اشاره شد، واژه هایی نظیر مناطق دور از شبکه برق، حجم بالای برق مورد نیاز و هزینه پایین همه و همه این باتری ها را به عنوان یک انتخاب مناسب برای نیروهای نظامی بدل می کنند. این باتری‌ها در بازار آزاد به اسامی SLA و VRLA نیز شناخته می شود.
 
در کشور ما اکثر یگان های نظامی که ممکن است درگیر عملیات های رزمی بشوند، در نقاط نزدیک به مرز هستند که با توجه به جغرافیای خاص این مناطق و نگاهی به سابقه درگیری ها در این نقاط می توان به این نتیجه رسید که مسلما امکان دسترسی به شبکه برق کشوری یا غیر ممکن یا بسیار سخت خواهد بود. در این شرایط است که تامین انرژی مورد نظر می تواند تفاوت بین مرگ و زندگی برای نیروهای خودی و همچنین پیروزی و شکست در یک عملیات را مشخص کند.

شارژ وسایل ارتباطی، تامین روشنایی برای داخل چادرها و سنگر در کنار امور نگهبانی، فعال کردن سامانه های گرمایشی و سرمایشی، فعال نگاه داشتن سامانه های اپتیکی و حتی استارت کامیون ها و خودروهای مختلف نظامی همه و همه اموری است که در مناطق دور افتاده عملیاتی به راحتی و با قیمت مناسب می توان با استفاده از این باتری آنها را انجام داد.
رونمایی از اولین موتور توربوجت ملی و اس 300 ایرانی
اواخر مردادماه نیز، زمان فرارسیدن روز صنعت دفاعی بود که مراسم سال گذشته با حضور حجت‌الاسلام روحانی رییس جمهور برگزار شد و وی، از نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما با نام اوج رونمایی کرد.
به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با نهایی شدن ساخت این محصول علاوه بر قطع رشته‌های وابستگی به اینگونه موتورهای هوایی، جمهوری اسلامی ایران در زمره 8 کشور صاحب دانش و طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتورها قرار گرفته است. نخستین موتور توربوجت ملی اوج قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه‌های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را داراست.

موتور توربوجت ملی اوج با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور گردیده و به عنوان یک پلتفروم مرجع می‌تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند.
اولین موتور توربوجت ملی و سامانه باور 373 به نمایش در آمدند+عکس


دستیابی به فناوری تولید پره‌های توربین به روش ریخته‌گری دقیق در خلاء از مهم‌ترین فناوری‌های حاصل شده در روندساخت اولین موتور توربوجت ملی است که بومی‌سازی برخی از سوپرآلیاژهای کلاس هوایی از دیگر دستاوردهای نخستین این موتور بومی است.همچنین در این مراسم از سامانه باور که نمونه مشابه اس 300 (از نظر نوع فعالیت) محسوب می شود نیز رونمایی شد.

رونمایی از اس 300 ایرانی

مشخصات:

*کشور سازنده: جمهوری اسلامی ایران

*سامانه راداری: آرایه فازی معراج 4 

*موشک‌ها: موشک باور 373

* لانچر: مکعب مربع ــ هات‌لانچ

اولین محصول ورتیکال لانچ (عمود پرتاب) ایرانی

دستیابی ایران به موشک کروز مافوق‌صوت در آینده نزدیک

 سردار حسین دهقان وزیر دفاع  و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از نخستین موتور ملی توربوجت هواپیما به علمرد این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در بعد و زمینه های موشکی همه آنچه را که دنبال می کردیم طی این مدت به دست آوردیم؛ سیستم های هدایتی آن را چندگانه کردیم و سیستم های ناوبری آن را به گونه ای طراحی کردیم  که دقت اصابت و هدف‌گیری ما را بالا ببرد.

سردار دهقان همچنین گفت که "انشالله در آینده ای نزدیک موشک‌های کروز دریایی با سرعت مافوق صوت هم دست پیدا کنیم."
 
رونمایی از 7 طرح جغرافیایی

شهریور 1395 بود که هفت طرح مهم شامل نخستین پهپادعمود پرواز با قابلیت اخذ داده های فتوگرامتری به نام رهام،نخستین نرم افزار بومی تعیین دقیق مدار ماهواره،تهیه و تولید نقشه های توپوگرافی سه بعدی 1/10000و 1/25000 با استفاده از تصاویر ماهواره ای، تهیه و تولید مدل رقومی ارتفاعی به صورت اتوماتیک با دقت 5 متر با استفاده از تصاویر ماهواره ای، نخستین سامانه تهیه نقشه سریع مبتنی بر سکوی پرنده بدون سرنشین، سامانه سخت افزاری تعیین زمان دقیق و سامانه نرم افزاری دریافت و تولید اطلاعات ماهواره های فراطیفی در سازمان جغرافیایی وزارت دفاع رونمایی و به بهره برداری رسید.
پرده برداری از رادار مطلع الفجر 3

مشخصات:

 برد رادار: 500 کیلومتر - قابلیت مراقبت هوایی برای کشف و شناسایی اهداف دوبعدی. این رادار یکی از مهمترین دستاوردهای تولیدی وزارت دفاع در سال 95 بود.

افتتاح خط تولید موشک ذوالفقار

اوایل مهرماه نیز خط تولید جدیدترین موشک بالستیک و نقطه زن ساخت وزارت دفاع با برد 700 کیلومتر با نام ذوالفقار با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، افتتاح شد.

خط تولید موشک ذوالفقار افتتاح شد
این موشک که 700 کیلومتر بُرد دارد، برای اولین بار همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در رژه بزرگ نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی شد.

نمایش شوالیه‌های روس و زنبورهای بالتیک در آسمان ایران

در آذرماه سال گذشته و در جریان برپایی نمایشگاه هوایی بین‌المللی کیش، برای اولین بار دو تیم آکروجت هوایی یعنی شوالیه‌های روسیه و زنبورهای بالتیک، در کنار برخی جنگنده‌ها و هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی ارتش ایران به اجرای نمایش‌های مهیج هوایی پرداختند که این ابتکار و هماهنگی وزارت دفاع، در نوع خود یک اتفاق مهم، جذاب و بی‌نظیر بود.


رونمایی از 5 دستاورد جدید وزارت دفاع

بهمن، بیشترین حجم افتتاحیه های دفاعی وزارت دفاع را به خود اختصاص داده بود و در هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر، 5 دستاورد رزمی دفاعی شامل راکت هدایت شونده فجر 5، سامانه سلاح دوش پرتاب میثاق 3، سیستم سلاح نارنجک انداز 40 میلیمتری و مهمات پیشرفته، سلاح انفرادی کالیبر 45 5.56x مصاف و سلاح کمری ملی رونمایی و خط تولید آن افتتاح گردید.

وزیر دفاع با اشاره به رشد 69 درصدی کل تولید نظامی وزارت دفاع در 3 سال اخیر گفت : در این دوره زمانی بیش از 115 نوع سامانه و اقلام جدید دفاعی طراحی، تولید و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

افتتاح کارخانه تولید انواع آلیاژ با حضور وزیر دفاع

در هشتمین روز از این ایام نیز فاز نخست مجتمع صنعتی – معدنی فجر ، کارخانه بزرگ تولید انواع آلیاژهای سربی و مواد معدنی پیشرفته با ظرفیت تولید 20 هزار تن در استان سمنان به بهره برداری رسید .این کارخانه با تلاش متخصصان سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع ساخته شده است .

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم افتتاح این مجتمع صنعتی – معدنی گفت : در برنامه فشرده دو ساله در قالب طرح های مصوب اقتصاد مقاومتی و آمایش پروژه های اثر گذار ، امروز شاهد افتتاح فاز اول این کارخانه صنعتی هستیم .
ساخت نسل جدید نارنجک اندازهای ایرانی
همچنین در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، نارنجک انداز 40 میلی متری ارتقاء یافته توسط وزارت دفاع رونمایی شد که در این ارتقای جدید، سیستم اپتیک نشانه روی بر روی این سلاح نصب شده است.

نانجک انداز 40 میلی متری

با توجه به تعداد لنزهای به کار رفته بر روی این سلاح می توان این گونه گمانه زنی کرد که سیستم های دید در روز، دید در شب یا حرارتی به همراه مسافت سنج های لیزری بر روی این نارجک انداز نصب شده است.

رونمایی از اولین موتور برون نصب دریایی ایران

اولین موتور برون نصب دریایی ساخت ایران نیز در اواخر بهمن ماه سال 95 با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع،رونمایی شد. این موتور قادر است با قدرت 200 اسب بخار، شناورهای مورد نظر را با سرعت 41 نات معادل 74 کیلومتر بر ساعت به حرکت درآورد.این موتور V شکل، 320 کیلوگرم وزن داشته و دارای 6 سیلندر با حجم 3هزار سی سی است و سامانه های روانکاری، خنک کاری، مولد قدرت، انتقال قدرت و الکتریکال از فناوری‌های بکار رفته در موتور توس است.

رونمایی از اولین موتور برون نصب دریایی ایران+عکس

سردار دهقان در این خصوص با بیان اینکه گسترش دانش بومی سازی موتورهای دریایی برای توان های بالاتر، تجاری سازی موتورهای 200 اسب بخار، دریایی سازی موتورهای 400 و 500 اسب بخار و پیاده سازی و استقرار ازمایشگاه جامع موتور از برنامه های آتی وزارت دفاع در حوزه دریایی است، تصریح کرد: امیدواریم با توجه به نیاز تعداد 50هزار دستگاه موتور برون نصب بنزینی در مناطق مختلف کشور با انبوه سازی این موتور و سایر موتورهای مورد نیاز دریایی بتوانیم گام بلندی در توسعه دریایی کشور و رفع نیازهای این بخش برداریم.

رونمایی از بالگرد صبا 248

اسفندماه نیز با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، بالگرد ملی صبا 248 که به دست متخصصان افتخار آفرین شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگرد ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است رونمایی شد.

سردار دهقان در مراسم رونمایی از این بالگرد ملی طی سخنانی اظهار داشت، مفتخریم که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل یکی از پروژه های مهم که حقیقتا از نمادهای اقتصاد مقاومتی می باشد را امروز رونمایی کنیم.
در عین حال وزارت دفاع در اواخر امسال برخی دستاوردهای جدید دیگر را هم رونمایی کردند که از جمله آنها می‌توان به سامانه راکت هوشمند فجر 5 اشاره کرد.


نخستین کشتی اقیانوس شناسی ایران نیز با نام «کاوشگر خلیج فارس» و با برد عملیاتی 3 هزار مایل دریایی توسط وزارت دفاع تولید و عملیاتی شد.

همچنین سردار حسین دهقان وزیر دفاع نیز  از آزمایش یک موشک جدید کروز دریایی با نام «نصیر» خبر داد اما اطلاعات بیشتری از خصوصیات آن نگفت.

رونمایی از یک دوش پرتاب جدید


موشک‌انداز میثاق3

موشک‌انداز دوش‌پرتاب میثاق3، جدیدترین دوش‌پرتاب ایرانی است که نسبت به نمونه‌های قبلی خود میثاق‌های 1 و 2 ارتقا یافته و توسط وزارت دفاع رونمایی شد.

افتخارآفرینی بزرگ با تانک کرار

در آستانه پایان سال 1395 بالاخره به صورت رسمی از مدرنترین تانک ایرانی رونمایی شد. در توصیف کلی می توان اینگونه عنوان کرد که تانک کرار در حقیقت یک ارتقاء بسیار سنگین و حساب شده ایرانی بر روی تی 72 روسی است که به نوعی در بخش هایی حتی آن را شبیه به خانواده تانک های پرقدرت و مشهور تی 90 کرده است.

با نگاه به تانک کرار، یکی از اولین مسائلی که به شدت به چشم می آید بحث طراحی برجک و پوشش های حفاظتی نصب شده بر روی آن است که به نوعی تانک T-90MS را به یاد می آورد.برجک تانک به صورت تقریبا کامل با زره مورد نظر پوشیده شده و بخش های کناری برجک نیز با یک صفحه حفاظتی یک پارچه پوشانده شده است. در بخش کنار و عقب بدنه نیز پوشش های زرهی و همچنین زره های قفسی را مشاهده می کنیم که خصوصا در برابر تهدیدات مثلا راکت های ضد زره از جمله سری آر پی جی های جدید کاربرد دارند.

تانک کرار

مسئولین وزارت دفاع اشاره ای به نوع زره به کار رفته در این تانک نکرده اند اما شکل ظاهری آن دارای شباهتهای زیادی به زره Relikt  ساخت روسیه است که در تانک T-90MS  استفاده شده است دارد. این زره روسی در حقیقت نسل بعدی زره های سری کنتاکت ساخت روسیه محسوب می شود. چندی پیش رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفته بود: "به توان تولید زره کنتاکت 5 به‌طور کامل دست یافته‌ایم و حتی به نمونه‌های پیشرفته‌تر از آن هم دست یافته‌ایم."

همکاری نظامی با ارتش های مهم جهان

یکی از اقدامات مهم وزارت دفاع در سال 95، گسترش همکاری با نیروهای مسلح کشورهای دیگر بود که در این راستا می توان امضا تفاهم نامه همکاری دفاعی با روسیه، چین، عمان، آفریقای جنوبی، عراق، کمک موثر به دولت های قانونی عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم و ایفای نقش هم تکمیلی با دستگاه های لشکری و کشوری در پیشبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را از اقدامات مهم این وزارت خانه در حوزه دیپلماسی دفاعی ذکر کرد.

سفرسپهبد چانگ وان کوانگ وزیر دفاع جین به ایران به عنوان اولین سفر یک وزیر دفاع چین به کشورمان، از جمله مهمترین این اتفاقات بود که وی علاوه بر دیدار و مذاکره با وزیر دفاع کشورمان، با مقامات بلند پایه سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و پیرامون مسائل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

همچنین به دنبال تشدید تنش و درگیری نظامی میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در سال گذشته، سردار  حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با همتایان خود در جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان ضمن تأکید بر ضرورت توقف هرچه سریعتر درگیری نظامی ، خواستار خویشتن داری دو کشور و حل و فصل بحران از طریق مذاکره و گفتگو شد.

انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان