۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین لفاظی مقام سعودی; عربستان آماده همکاری با آمریکا برای مهار ایران است
کد خبر: ۲۳۷۷۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۶ ساعت: ۱۲:۱۷ ↗ لینک کوتاه

در ادامه مواضع خصمانه ریاض بر ضد تهران صورت می‌گیرد؛

لفاظی مقام سعودی; عربستان آماده همکاری با آمریکا برای مهار ایران است

مشاور وزیر دفاع عربستان در مطلبی، به فرافکنی درباره نقش ایران در منطقه پرداخت.

لفاظی مقام سعودی; عربستان آماده همکاری با آمریکا برای مهار ایران است
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، ژنرال احمد حسن محمد عسیری، مشاور وزیر دفاع و سخنگوی ائتلاف متجاوز عربستان سعودی به یمن، در مطلبی در پایگاه اینترنتی فاکس نیوز با تکرار ادعاهای خصمانه ضد ایران نوشت: عربستان از توجه دولت جدید آمریکا به خاورمیانه استقبال و از موضع‌گیری سخت این کشور برای مقابله با داعش، تروریسم و ایران حمایت می‌کند. 

لفاظی مقام سعودی: عربستان آماده همکاری با آمریکا برای مهار ایران است


وی در یادداشت خود با مطرح کردن ادعاهای تکراری ریاض علیه تهران نوشت: در نشست ائتلاف جهانی مقابله با داعش، که این هفته به میزبانی دولت ترامپ در واشنگتن برگزار شد، عربستان سعودی همچنین از حمایت آمریکا از دوستانش که در حال مبارزه با تروریست‌های چند ملیتی مانند داعش و مقابله با «مداخلات» ایران در کشورهایی مانند یمن هستند، قدردانی کرد. سران 68 کشور جهان برای شرکت در این نشست به واشنگتن سفر کرده بودند. 

رئیس جمهور آمریکا اخیرا در دیدار با محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، در کاخ سفید با اشتیاق از تلاش برای نوسازی که می تواند عربستان را به یک شریک راهبردی ارزشمندتر تبدیل کند، حمایت کرد. در مقابل، دولت عربستان هم از حمایت دیرین آمریکا از نیروهای دفاعی سعودی استقبال کرد. 

عسیری، که کشورش خود اصلی‌ترین حامی تروریست است، نوشت: دولت جدید آمریکا همچنین در مقابله با «تهدید ایران» برای ثبات منطقه که توافق هسته‌ای اخیر به آن دامن زده است، بسیار مصمم است. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، و مایک پومپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا)، ایران را بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان می خوانند و این در حالی است که مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، توافق هسته‌ای را یک توافق وحشتناک توصیف کرده است. 

عربستان سعودی آمادگی دارد برای «مهار ایران» با آمریکا و متحدانش همکاری کند، همانگونه که از زمان جنگ دوم جهانی به ایجاد ثبات در خلیج (فارس) و امنیت منابع انرژی آن کمک کرده است. 

با وجود آنکه زمان همکاری‌های موثر آمریکا و عربستان سعودی را ثابت کرده است، اما تحکیم روابط این دو کشور یک موضوع راهبردی است و نه یک موضوع احساسی. 

وی در ادامه همچنین ادعا می‌کند: از نخستین روز تشکیل ائتلاف مبارزه با داعش در سه سال پیش، عربستان سعودی نقش فعالی ایفا کرده است. در زمینه مالی هم عربستان همکاری نزدیکی با آمریکا داشته است تا منابع مالی داعش و القاعده محدود شود. 

وی ادعا کرد: در زمینه فکری هم ائتلاف اسلامی به تشویق دانشجویان و محققان و همچنین سران سیاسی و مذهبی می پردازد تا صدای خود را بر ضد افرادی که مبلغ خشونت هستند، بلند کنند. علاوه بر آن، عربستان سعودی مرکزی ایجاد کرده است که به منظور شناسایی و رصد فعالیت های تروریستی در زمینه جذب نیرو و فعال کردن پیروان جدید، به صورت 24 ساعته به تحلیل رسانه‌های اجتماعی می پردازد. 

عسیری در ادامه ادعاهای خود با فرافکنی درباره کشورمان در اظهاراتی مضحک افزود: «اما گروه‌های مسلح غیردولتی و مبلغان تندرو تنها تهدیدهای موجود نیستند. ایران با آزمایش موشک های بالستیک در ماه گذشته و مداخله در یمن، لبنان، سوریه، عراق، شبه جزیره سینا و حتی کشورهای خلیج (فارس) به برهم زدن ثبات منطقه می پردازد. از آن نگران کننده‌تر اینکه ایران فن آوری تولید موشک های بالستیک را در اختیار شبه نظامیان حوثی در یمن و گروه های مشابه در دیگر کشورها می گذارد و در نتیجه، امنیت کل منطقه را به خطر می اندازد.»

وی در انتها نوشت: از زمان جنگ سرد تا زمان جنگ با تروریسم، آمریکا از طریق رزمایش‌های آموزشی مشترک و فروش سلاح های دفاعی بالستیک به عربستان سعودی کمک کرده است توان دفاعی خود را تقویت کند. اکنون عربستان با آمریکا و متحدانش برای شکست دادن داعش، القاعده و تندروهای تحت حمایت ایران همکاری می‌کند.



انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان