۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین گذری بر تاریخچه آینه‌کاری در قزوین
کد خبر: ۲۳۷۶۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۵ ساعت: ۱۳:۵۸ ↗ لینک کوتاه

معرفی صنایع و هنرهای دستی؛

گذری بر تاریخچه آینه‌کاری در قزوین

این هنر در دوره قاجار مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرد که در قزوین نیز در بناهای بسیاری نمونه‌های آینه کاری مشاهده شده است.

گذری بر تاریخچه آینه‌کاری در قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ آغاز سال نو فصل بهار طبیعت فرصت مناسبی است تا بار دیگر گذری بر معرفی صنایع دستی استان قزوین داشته باشیم.

در این گزارش هنر آیینه کاری در استان قزوین معرفی می‌شود:

تاریخچه

احتمالاً آینه یکی از نخستین ابزارهای دست ساخته آدمی است که با شناخت فلز و توانایی در پرداخت آن ساخته شده است.» در قرآن کریم نیز در سوره ی یوسف (ع) به آینه اشاره می‌شود. می‌توان گفت با کشف آتش انسان را نسبت چگونه می‌توان از ذوب نمودن ریگ سفید رودخانه ای (سیلو) گلبول‌های شیشه را به دست آورد.

در سده 13 ق/19 م که آینه کاری رواج و رونق و ظرافت و دقت بیشتری یافت، جام‌های نازک آینه کاری در آلمان ساخته و به ایران فرستاده می‌شد.

این جام‌ها را آینه کاران ایرانی می‌توانستند به آسانی به اشکال هندسی دلخواه ببرند و به کار ببرند. در آغاز آینه کاری به صورت نصب جام‌های یک پارچه بر بدنه بنا معمول بود.

در چهل ستون اصفهان بر دیوار سر حوض، آینه ای بزرگ و شفاف نصب کرده بودند که «آینه چهل ستون نما»، یا «جهان نما» نامیده می‌شد و بزرگی و روشنی آن بدان حد بود که تصویر مردمی که از «درب» وارد می‌شدند، در آینه دیده می‌شد. سپس قطعه‌های آینه به تدریج کوچکتر شدند تا آنکه در پایان سده 13ق/ 19م قطعه‌های کوچک آینه به شکل مثلث، لوزی، شش گوش و جز آن درآمد و هنرمندان آنها را به صورت الماس تراش به کار می‌برند.

آینه کاری در قزوین
آینه کاری از هنرهای بسیار قدیمی در ایران است که کاوش‌های باستان شناسی گواه این مطلب است. بازیافته‌های باستان شناسی در ایران نشان می‌دهد مردمی که در هزاره 4 ق.م در سیلک کاشان می‌زیسته اند از آینه سازی آگاهی داشته اند.

این آینه‌ها گرد و از مس و تقریباً به شکل صفحه محدب بودند؛ آینه‌های مسی دسته داری نیز در کاوش‌های دشت لوت به دست آمده که متعلق به هزاره ی 3 ق.م است.

با آغاز دوره مفرغ در پایان هزاره 3 ق.م آینه های مفرغی جایگزین آینه‌های مسی شد. در کاوش‌های شوش، تپه حصار دامغان، تپه ی خورویش (بین استان تهران و قزوین)، املش گیلان و نیز در میان برنزهای لرستان به اینگونه آینه‌ها دست یافته ایم که همانند آینه‌های مسی برخی دسته دار و بعضی پایه دارند و یکی از علل استفاده از آینه از دیرباز تا کنون این است که آب و آینه همواره نزد ایرانیان به صورت دو نماد پاکی، روشنایی، بخت، راستگویی و صفا شمرده شده است.

اما کاربرد آینه در ادوار گوناگون متحول شده است؛ اما استفاده از آینه در بنا نیز پیشینه بسیار دارد. «بنابر مدارک موجود، گویا برای نخستین بار آینه در تزئین بنای دیوان خانه شاه طهماسب صفوی در قزوین به کار گرفته شده است.»

خواجه زین العابدین علی عبدی بیگ نویدی شیرازی در کتاب «دوحه الازهار» که پیش از سال 955 ق سروده شده در صف دیوانخانه ی قزوین اشعار بسیاری دارد و در همین منبع آمده است که پیشینه کاربرد آینه در بنا حداقل به نیمه ی سده 10 ق / 16 م می‌رسد.

پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان در این شهر و شهرهای دیگر ایران چون بهشهر گسترش یافت و در تزئین بسیاری از کاخ‌های دوره صفوی که شمار آنها به نوشته شاردن تنها در اصفهان به 137 دستگاه می‌رسید، از این هنر بهره گرفته شد که در این میان «آینه خانه» از همه مشهورتر بود. «آینه خانه» به روزگار پادشاهی شاه صفی در کنار زاینده رود ساخته شد.

اما این هنر در دوره قاجار مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرد که در قزوین نیز در بناهای بسیاری نمونه‌های آینه کاری مشاهده شده است که از آن میان حسینیه امینی‌ها و بنای متبرک امام زاده حسین درخشش بسیاری دارد و در پایان سده ی 14 ق/ سده 19 م این هنر به گونه ای محسوس از محدوده اماکن مقدس و کاخ‌ها بیرون آمد و به صورتی گسترده حتی در بعضی خانه‌های مسکونی و مراکز عمومی چون تئاترها، رستوران‌ها، مهمانخانه‌ها، فروشگاه‌ها و آرامگاه‌های خصوصی و جز آن به کار گرفته شد.

طرح‌های رایج در آینه کاری
رایج ترین طرح‌ها در آینه کاری مشهور به «گره» است که از نظر گوناگونی اشکال و تنوع و کاربرد آن در رشته‌های مختلف هنر ایران، در نوع خود مانند ندارد. طرح‌های دیگر چون قاب بندی به شیوه‌های گوناگون و یا ترکیب و تلفیقی از آنها شمسه، ترنج، لچک، قطار سازی، اسلیمی، مقرنس، نیم گره های گود که به کاسه مشهورند.

متداول بوده و اکنون معمول است؛ در مواردی که در آینه کاری قطعه‌های بزرگ آینه به کار می‌رفت نیز معمولاً سطح کار را با رنگ سفید نقاشی می‌کردند و طرح‌های متنوع بر آن پدید می‌آورند.

در سال‌های اخیر نوعی آینه کاری با شیشه‌های رنگارنگ که طرح آن بیشتر شامل گل و بوته، ترنج و نیم ترنج و جزء آن است، متداول گشته که برخلاف شیوه سنتی که قطعات آینه همگی هندسی و گوشه دار است، آینه و شیشه‌های به گونه منحنی و گرد یا بادامی و جزء آن بریده می شود و به کار می‌رود. این شیوه آینه کاری توام با شیشه را «یاقوتی» می‌خوانند.

اما گاهی قاب‌های تشکیل دهنده سقف تنها از آینه‌های مستطیل شکل شامل می‌شد و بازتاب تصویر دیوارهای آینه کاری شده و اشیای داخل تالار و نقش‌های رنگارنگ قالی کف تالار و دیگر اشیا تالار را در خود داشته و منظره ای دلپذیر پدید می‌آورد. سقف «تالار آینه» کاخ گلستان یکی از بهترین نمونه‌های این گونه آینه کاری است؛ اما به طور کلی اوج آینه کاری در عصر صفوی و قاجار است از این نمونه در شهر قزوین یافت می‌شود.

که در چند بنا بسیار چشمگیر شد که نام دو بنا پیشتر ذکر شد که عبارت بودند از آینه کاری بنای امام زاده حسین (ع)، آینه‌های زیبای حسینیه امینی‌ها و بنای دیگر که قابل ذکر است امامزاده اسماعیل (ع) است که بنایی در نزدیکی خیابان سپه1 قزوین است.

روش کار ( سطوح صاف)
تابلوهای آینه ای روش کار به این صورت است که بر روی صفحه ای که اکثر اوقات گچی می‌باشد قطعات آینه را که براساس طرح مورد نظر با ابزاری به نام الماس تراش داده و به شکل‌های گوناگونی که نقوش سنتی و هندسی ایرانی هستند، برش می‌دهند. به طور مثال، مثلث، لوزی، شمسه، طرقه، طبل، سرمه دان.

سپس همانند پازل به شکل موزاییکی با چسب مخصوص این قطعات را در مکان‌های از قبل تعیین شده قرار می‌دهند و از این نوع تابلوها امروزه در رستوران‌ها و هتل‌ها و تالارهای پذیرایی بیشتر استفاده می‌شود. اما به علت نادر بودن اساتید آینه کاری و شاید هزینه‌های گزاف و درآمدهای پایین و دگرگونی سلیقه مردم امروزه از این هنر کمتر در بنا استفاده می‌شود و بیشتر در اماکن متبرک و مقدس استفاده می شود.

روش کار (سقف)
اما شیوه کار در سقف بنا، به این صورت است که هر شبکه چند ضلعی بر طیق یک طرح هندسی ساخته می‌شود که با تقسیم دایره به اجزای مساوی تقسیم می‌شود.

بسته به اینکه دایره ابتدا به سه، چهار یا پنج قسمت تقسیم شده باشد، پایه موزون [=ریتمیک] این شبکه مثلث متساوی الاضلاع مربع یا پنج ضلعی (ستاره پنج پر) و همچنین مضرب این اشکال یعنی شش ضلعی یا دو مثلث درهم، هشت ضلعی یا ستاره هشت پرو غیره خواهد بود.

همچنین تشابهی آگاهانه و عامدانه میان تقسیم مکانی که متأثر از شبکه ستاره‌های چند ضلعی است و تقسیم زمانی که در بنیاد قرائت قرآن و همینطور در بنیاد شعر عربی قرار گرفته است، وجود دارد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان