۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین مردم رونق اقتصادی می‌خواهند نه شعارها و آمارهای انتزاعی/ روزهای سخت دولت در تحقق تولید و اشتغال
کد خبر: ۲۳۷۶۲۳ نویسنده: عباس مهدوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۵ ساعت: ۸:۴۱ ↗ لینک کوتاه

تحلیلی بر نامگذاری سال ۹۶؛

مردم رونق اقتصادی می‌خواهند نه شعارها و آمارهای انتزاعی/ روزهای سخت دولت در تحقق تولید و اشتغال

نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال برای جمیع ایرانیان نیز پیام روشنی داشت. پیامی که حاکی از این حقیقت بود برای تحقق اقتصادی پویا همه از جمله مردم نیز باید پای کار باشند چه اینکه همه عتاب و خطاب رهبری تنها با دولت و دولتمردان نیست.

مردم  رونق اقتصادی می‌خواهند نه شعارها و آمارهای انتزاعی/ روزهای سخت دولت در تحقق تولید و اشتغال
صبح قزوین ؛_____عباس مهدوی.

ثبات نظام در همه ابعاد سیاسی و فرهنگی
سال 96 پس از سلام خاصه زهرای مرضیه(س) از سوی رهبری با عنوان سال «اقتصاد مقاومتی: تولید-اشتغال» نام گذاری شد تا این وجه تسمیه از سوی معظم له از وظایف و تحولات معنادار و حیاتی در حال و آینده جمهوری اسلامی ایران رونمایی کند.

در این بین آنچه مربوط به تحولات می‌شود رسیدن کشور و نظام به نقطۀ ثبات و استقرارِ ریشه دار است و این موضوع برای انقلاب عظیم اما بسیار جوانِ اسلامی ایران، حیاتی می‌نماید؛ چرا که با استقرار حاکمیت اسلامی در کشور، «ابر و باد و مه و خورشید و فلک» طی چهار دهه دست به دست یکدیگر دادند تا از هر راهی که ممکن بود این انقلاب را ساقط کنند. در نتیجه کشور طی چهار دهه، مجاهدت خونینی را برای خنثی سازی این توطئه‌ها انجام داد تا امروز ما با فراغ بال نوروز 96 را جشن بگیریم.

درست فردای انقلاب اسلامی توطئه گروهک‌های چپ، لیبرال‌ها و غرب آغاز می‌شود. توطئه ای که با آغاز جنگ تحمیلی در وحشتناک ترین شکل خود ادامه می‌یابد. آنگاه با استقرار دولت اصلاحات و ظهور اشتباهات استراتژیک در بدنۀ دولت، این توطئه‌ها وارد فاز جدیدی می‌شود تا اینکه فتنه بی سابقه 88 خاتمه دهنده آخرین بحرانی بود که برای سقوط انقلاب اسلامی طراحی شد.

در تمام این سال‌ها نظام مجال چندانی برای فارغ شدن از بحث‌های امنیتی، سیاسی و پرداختِ حداکثری به اقتصاد را نداشت؛ چه اینکه حفظ مرزها و وحدت کشور مهم تر از رشد اقتصادی و کاهش تورم بود. اما امروز وضعیت گونه دیگری است کشور تمام گروه‌های معاند را حذف کرده، دیگر صدامی که 300 هزار نفر از ایرانیان را قتل عام کرد وجود ندارد، نظام در کمال صحت و پختگی از فتنه 88 بیرون آمده و پرونده هسته ای کشور مختومه شده است.

در این بین ظهور ترامپ البته که بسیار بیشتر از دوره اوباما به سود ایران خواهد بود و محور ارتجاع تسنن در منطقه نیز عملاً با پذیرفتن حجاج ایرانی و مذاکره با واسطه کویت، پذیرفته که نمی‌تواند تبدیل به صدامی دیگر برای ایرانیان شود. بنابراین نظام به درجه ای از قدرت و استقلال رسیده که مدعی باشد در بحث امنیت، استقرار و وحدت ملی هیچ تهدید بالفعلی وجود خارجی ندارد و حالا وقت آن است که تمام هم و غم حاکمیت جمهوری اسلامی، متوجه اقتصاد ملی و اشتغال باشد.

از آن گذشته به دلایل مختلف ملی و فراملی ما همیشه در بحث اقتصاد برعکس قدرت سیاسی و فرهنگی ضعیف بوده ایم و همانگونه که ذکر شد اگر تحریم‌های ظالمانه را کنار بگذاریم در بحث ملی نیز مدیریت اقتصادی ما در ادوار پس از انقلاب اسلامی بشدت ضعیف و البته توامان با اشتباهاتی بود که بعضاً برای کیان انقلاب دردسرساز شد.

بنابراین همه چیز متوجه تحریم‌ها نبود بلکه با این تفسیر تحریم‌ها بخش ناچیزی از ناتوان کنندگی اقتصادی ما را ایجاد کردند؛ اما پاشنه آشیل ما در ضعف اقتصادی، مدیریت داخلی کشور و ظهور قشری از مدیران بی تعهد اما مدعی بود که امروز حقوق‌های میلیونی و واردات کلان گمرکی یکی از شاهکارهای آنان است.

اقتصاد، پاشنه آشیل کشور
دولتی سازی سرمایه‌های کشور که منتهی به زیرپا گذاشتن اصول اقتصاد اسلامی و مهاجرت سرمایه داران شد و خصوصی سازی‌هایی که در نهایت منتهی به اختصاصی سازی شد؛ همگی تجربه‌های غلطی بود که در تحقق و آسیب رسانی آنها تحریم‌های بین المللی هیچ نقشی نداشتند و آنچه رفت برما از خود ما بود.

برهمین اساس رهبری معظم انقلاب بیش از یک دهه است که اصل 44 قانون اساسی کشور را ابلاغ و تبیین کرده اند و بیش از 5 سال است که مدام بر تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند تا در نهایت پس از این یک دهه و پنج سال، سال 1396 را نیز با عنوان سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال بنامند و از رهگذر این نامگذاری ضمن ادامه روند سابق، از نگرانی های خود در بی توجهی دولت به اقتصاد مقاومتی بگویند.

نگرانی‌هایی که به دولتیان می‌گوید کاهش نرخ تورم با ایجاد رکود تعمدی و افزایش نرخ رشد اقتصادی با احتساب افزایش صادرات نفت به هیچ عنوان نکته مثبتی نیست و نه تنها برای ملت ایران دستاوردی محسوب نمی‌شود؛ بلکه در بلندمدت همین به ظاهر رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به معیشت و اشتغال ایرانیان وارد کند.

از سویی نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال برای جمیع ایرانیان نیز پیام روشنی داشت. پیامی که حاکی از این حقیقت بود برای تحقق اقتصادی پویا همه از جمله مردم نیز باید پای کار باشند چه اینکه همه عتاب و خطاب رهبری تنها با دولت و دولتمردان نیست؛

چرا که اگر مردم خود خواهان استفاده از اجناس قاچاق و اجناس خارحی نباشند دولت هرگز در این زمینه سهل انگاری و یا خطا نمی‌کند اما اگر در کشوری چون کشور ما تولید خارجی و اجناس قاچاق جایگزین تولید ملی و اجناس داخلی شده است پیش از اینکه دولت و یا دیگران را متهم بدانیم، باید از فرهنگ غلطی یاد کنیم که در جامعه در میان مردم رایج شده؛ فرهنگی که در آن استفاده از اجناس ایرانی و حمایت از تولید ملی و حلال هیچ جایگاهی ندارد؛ در نتیجه اشتغال جوانان نیز عملاً اهمیتی نخواهد داشت حال آنکه تولید و اشتغال دو رکن رکین اقتصاد مقاومتی بدون حمایت مردمی، و نه صرفاً حمایت دولتی از تولیدات ایرانی هرگز محقق نخواهد شد.

روزهای سخت دولت در تحقق شعار رهبری
سال 95 را در شرایطی به پایان رساندیم که متاسفانه گمرک‌های تحت نظر دولت تدبیر و امید حتی اقلامی چون بند کفش، دربازکن نوشابه، اسپری خوش بو کننده، صلوات شمار و هزاران قلم جنسی از این دست را از چین و امارات وارد کرد؛ در نتیجه بیکاری و ورشکستگی صنایع حتی پس از دوران برجام در کشور بیداد می‌کند در حالی که درخواست و توقع بحق رهبری و مردم از دولت رویگردانی از رویه فعلی و توجه به تولید داخلی است.

توقع و درخواستی که برخی گرایش‌ها در دولت تمایل دارند آن را با اقتصاد کمونیستی و ضدسرمایه داری یکی فرض کنند؛ اما این فرض اساساً اشتباه هرگز برای کشور آب و نان نخواهد شد. رهبری، جوانان و بدنه جامعه خواهان اشتغال و رونق هستند و نه شعارها و آمارهای انتزاعی.

با این حال سال پایانی دولت تدبیر و امید از نظر سطح توقعات و وظایفی که قانوناً موظف به انجام آنهاست، سال سخت و مشقت باری برای دولت و دولتیان خواهد بود به ویژه آنکه یقیناً میزان اشتغالزایی و تحقق رونق اقتصادی یکی از اصلی ترین معیارهایی خواهد بود که کمتر از دو ماه دیگر مردم با توجه به آنها رئیس جمهور چهار سال آینده خود را انتخاب خواهند کرد و عملکرد او را به داوری خواهند نشست.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان