۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین تلاش حامیان فتنه برای بازگشت به قدرت بدون پرداخت هزینه/ چرا اصلاح‌طلبان به فکر «آشتی ملی» افتادند؟
کد خبر: ۲۳۷۴۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۳ ساعت: ۱۰:۲۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

تلاش حامیان فتنه برای بازگشت به قدرت بدون پرداخت هزینه/ چرا اصلاح‌طلبان به فکر «آشتی ملی» افتادند؟

اصلاح‌طلبان پس از سال ۸۸ با نزدیک شدن به هاشمی رفسنجانی موفق شده بودند رابطه قطع شده خود با حاکمیت نظام را تا حدودی برقرار کنند و درگذشت هاشمی ضربه بزرگی را به این جریان وارد کرد، در واقع هاشمی که زمانی جریان اصلاحات او را "عالیجناب سرخ پوش" خطاب می‌کرد این اواخر تبدیل به "پدری مهربان" برای اصلاح‌طلبان شده بود که نقش موتور سوخت‌رسان را برای جریان اصلاحات ایفا می‌کرد.

 تلاش حامیان فتنه برای بازگشت به قدرت بدون پرداخت هزینه/ چرا اصلاح‌طلبان به فکر «آشتی ملی» افتادند؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، اصلاح‌طلبان پس از سال 88 با نزدیک شدن به هاشمی رفسنجانی موفق شده بودند رابطه قطع شده خود با حاکمیت نظام را تا حدودی برقرار کنند و درگذشت هاشمی ضربه بزرگی را به این جریان وارد کرد، در واقع هاشمی که زمانی جریان اصلاحات او را "عالیجناب سرخ پوش" خطاب می‌کرد این اواخر تبدیل به "پدری مهربان" برای اصلاح‌طلبان شده بود که نقش موتور سوخت‌رسان را برای جریان اصلاحات ایفا می‌کرد.

پس از فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی رابطه اصلاح‌طلبان با حاکمیت دوباره قطع شد؛ آن‌ها در ابتدا به دنبال جایگزین مناسبی برای هاشمی رفسنجانی می‌گشتند و در این بین از افرادی مانند ناطق نوری، سید حسن خمینی و حتی حسن روحانی هم سخن به میان آوردند اما آنچه خیلی زود به این نتیجه رسیدند که هیچکس نمی‌تواند نقش هاشمی رفسنجانی را برای آن‌ها ایفا کند.

 

هیچکس نمی‌تواند نقش هاشمی رفسنجانی را ایفا کند

محمد رضا راه چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی در خصوص تحولات سیاسی کشور پس از در گذشت هاشمی رفسنجانی می‌گوید: هیچ کس در کشور نمی‌تواند بعد از رحلت آقای هاشمی جایگزین ایشان شود، هاشمی همواره تکیه‌گاه جبهه‌های سیاسی و مسئولان در مشکلات بود و کمتر کسی می‌تواند نقش او را ایفا کند.


وی اضافه می‌کند: آنچه که مشخص است این است که بعد از هاشمی کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند نقش او را ایفا کند و اگر هم چنین شخصی باشد، نفوذ کلام و قدرت آیت الله هاشمی را ندارد.

 

در همین راستا عباس عبدی فعال سیاسی و یکی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات نقشه راه جدیدی برای اصلاح‌طلبان مشخص می‌کند، عبدی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان باید نقش مستقلی از هر نیروی دیگری برای خود تعریف کنند می‌گوید: با در گذشت آقای هاشمی اصلاح‌طلبان بهتر می‌توانند در راه استقلال و روی پای خود ایستادن فکر کنند.

 

رئیس جمهوری و رئیس فراکسیون امید در کنار صادق زیبا کلام

پس از این اظهارات عبدی بسیاری از اصلاح‌طلبان کلید واژه "آشتی ملی" را در دستور کار خود قرار دادند و از صادق زیبا کلام تا محمد رضا عارف و حسن روحانی همه بر ضرورت آشتی ملی تاکید کردند.

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره می‌گوید: پیام‌ حضور مردم در راهپیمایی۲۲ بهمن، ضرورت موضوع آشتی ملی است.

 

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید هم در این خصوص می‌گوید: در رابطه با جریانات سیاسی داخل نظام، بحثی که ما در سال‌های اخیر مطرح کردیم همبستگی و همدلی است. ضرورت دارد که این بحث به صورت جدی دنبال شود. آقای خاتمی این بحث را تحت عنوان آشتی ملی مطرح کردند و ما هم آن را تحت عنوان گفتگوی ملی مطرح کردیم که از پارلمان شروع شده است.

 

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان هم در این خصوص گفت: با پیروی از مقام معظم رهبری در پی اجماع، آشتی و انسجام ملی هستیم.

 

در واقع برنامه جدید اصلاح‌طلبان برای برقراری ارتباط با حاکمیت، "بازگشت این جریان به آغوش نظام آن هم بدون پرداخت هزینه‌ بود" هزینه‌ای که اصلاح‌طلبان در سال 88 و با حمایت از فتنه‌گران به کشور تحمیل کردند.

 

سرنخ‌هایی از این برنامه جدید را می‌توان در اظهارات رئیس دولت اصلاحات یافت، وی می‌گوید: "امیدوارم بزرگان کشور به خصوص مقام معظم رهبری ما را وارد عرصه جدیدی از زندگی برای خدمت به مردم و اعتلای کشور کنند؛ نباید در گذشته بمانیم و آقای هاشمی هم همین را می‌خواست. می‌دانم که در مواردی خیلی جفا شده، اما من می‌گویم که در گذشته نمانید! به آینده نگاه کنید. اگر به ما جفا شده، هیچ‌کس قصد انتقام ندارد."

 

معاون سیاسی سپاه: عده‌ای به دنبال دستیابی به قدرت و بازگشت به نظام بدون پرداخت هزینه‌ هستند

سردار سنایی‌راد معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این باره به خبرنگار دانا می‌گوید: استفاده از این عنوان برای رد گم‌کنی است تا عده‌ای خود را با مردم لینک کنند و به اهداف خاص خود برسند.

وی اضافه می‌کند: عده‌ای در کشور فتنه به پا کردند و مردم نه تنها با آن‌ها همراهی نکردند بلکه در 9 دی پاسخ فتنه‌گران را هم دادند و در واقع باید گفت، تجزیه اجتماعی رخ نداده است که مردم بخواهند با هم آشتی کنند؛ عده‌ای از بازیگران سیاسی مرتکب اشتباهاتی شدند و موجبات دور شدنشان را فراهم کردند، راه بازگشت آن‌ها قطعا عذرخواهی و توبه از گذشته است همانگونه که رهبری با رأفت و تدبیر راهبرد جذب حداکثری و دفع حداقلی را اعلام فرمودند.

معاون سیاسی سپاه پاسداران عنوان می‌کند: عده‌ای به دنبال دستیابی به قدرت و بازگشت به نظام بدون پرداخت هزینه‌ هستند در حالی که باید ابتدا هزینه‌ اشتباه خود را بپردازند که حداقل آن عذرخواهی و توبه از گذشته است.

سردار سنایی‌راد می‌گوید: ملت با هم قهر نیستند و این افراد باید با مردم آشتی کنند و خساراتی که به مردم و نظام زدند را جبران کنند چون ظلم بزرگی به مردم و نظام کردند و به آن‌ها تهمت زدند.

 

آشتی ملی بی‌معنی است

اما پس از آنکه استفاده از این کلید واژه سروصدایی بسیاری در کشور به پا کرد، رهبر معظم انقلاب به عنوان فصل الخطاب تمام جریانات سیاسی کشور، به تعبیر مطرح‌شده در با عنوان «آشتی ملی» اشاره کردند و با بی‌معنی دانستن این تعبیر و انتقاد از پر و بال دادن به آن در روزنامه‌ها، فرمودند: "مگر مردم با هم قهر هستند که بخواهند آشتی کنند؟ قهری وجود ندارد، البته مردم ما با کسانی که در سال ۸۸ به روز عاشورای حسینی اهانت کردند و با قساوت و لودگی و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر هستند و با آنها آشتی هم نمی‌کنند."

این بیانات رهبر معظم انقلاب پایان‌بخش اظهارات کسانی بود که سعی داشتند با به فراموشی سپردن همه ظلم‌هایی که در کشور روا داشتند دوباره به قدرت بازگردند و زمام امور را در دست گیرند، حال سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که رابطه اصلاح‌طلبان با فتنه‌گران چیست؟ چرا جریان اصلاحات از فتنه‌گران اعلام برائت نمی‌کند؟ آیا اصلاح‌طلبان همان فتنه‌گرانند؟

 

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان