۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چیدمان سفره هفت سین+تصاویر
کد خبر: ۲۳۷۳۲۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۳۰ ساعت: ۱۰:۱۴ ↗ لینک کوتاه

عیدانه؛

چیدمان سفره هفت سین+تصاویر

یکی از ارکان اصلی نوروز، چیدن سفره هفت سین برای جمع شدن بر گرد آن به هنگام تحویل سال است؛ در بسیارى از منابع آمده است که هفت سین نخست “هفت شین” بوده و بعدها به سین تغییر یافته است.

چیدمان سفره هفت سین+تصاویر
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ یکی از مقدمات مهم و اصلی ایرانیان برای استقبال از سال جدید سفره هفت سین است که بطور معمول ساعاتی پیش از تحویل سال نو گسترده شده و سیزدهم فروردین جمع می‌شود.

عاملى که نوروز را از دیگر جشن‌هاى ایران باستان جدا کرد و باعث ماندگارى آن تا امروز شد فلسفه وجودى نوروز یعنی زایش و نو شدنى است که در طبیعت دیده مى‌شود.

شک نیست یکى از نمودهاى زندگى جمعى، برگزارى جشن‌ها و آیینهاى گروهى است، گردهم آمدن‌هایى که به نیت نیایش و شکرگزارى و یا سرور و شادمانى شکل مى‌گیرند.

بر همین اساس جشن‌ها و آیین‌هاى جامعه ایران را هم مى توان به سه گروه عمده تقسیم بندى کرد: جشن‌ها و مناسبت‌هاى دینى و مذهبى، جشن‌هاى ملى و قهرمانى و جشن‌هاى باستانى.

نوروز از جشن‌های باستانی ایران است که چون مبنای آن تازگى بخشیدن به طبیعت و روح انسان است، پایدار ماند و جاودان است.

یکی از ارکان اصلی نوروز، چیدن سفره هفت سین برای جمع شدن بر گرد آن به هنگام تحویل سال است؛ در بسیارى از منابع آمده است که هفت سین نخست “هفت شین” بوده و بعدها به سین تغییر یافته است.

هفت شین‌ها

شمع، شیرینى، شهد (عسل)، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات، اجزاى تشکیل دهنده سفره هفت شین بودند. برخى دیگر به وجود “هفت چین” در ایران پیش از اسلام اعتقاد دارند. در زمان هخامنشیان در نوروز به روى هفت ظرف چینى غذا مى گذاشتند که به آن هفت چین یا هفت چیدنى مى‌گفتند.

بعدها در زمان ساسانیان هفت شین رسم متداول مردم ایران شد و شمشاد در کنار بقیه شینهاى نوروزى، به نشانه سبزى و جاودانگى بر سر سفره قرارگرفت. بعد از سقوط ساسانیان وقتى مردم ایران اسلام را پذیرفتند، سعى کردند سنتها و آیینهاى باستانى خود را نیز حفظ کنند.

در روزگار ساسانیان، قاب‌هاى زیباى منقوش و گرانبها از جنس کائولین از چین به ایران وارد مى شد. یکى از کالاهاى مهم بازرگانى چین و ایران همین ظرفهایى بود که بعدها به نام کشورى که از آن آمده بودند؛ چینى نامگذارى شد و به گویشى دیگر به شکل سینى و به صورت معرب “سینى” در ایران رواج یافتند.

اجزایی که بر روی سفره هفت سین قرار می گیرد عبارتند از: سیب، سرکه، سمنو، سماق، سیر، سنجد و سبزى (سبزه).

قرآن کریم در سفره هفت سین
ایرانیان به هنگام چیدن سفره هفت سین اولین و مهمترین موردی را که بر سفره قرار می دهند، قرآن کریم است. ایرانیان مسلمان به نشانه توکل و توسل به خداوند متعال در آغاز سال و درخواست بهترین‌ها از خالق خویش قرآن را در بهترین جای سفره قرار داده و پس از آن اجزای دیگر را می‌چینند.

فلسفه هریک از خوراکی‌ها
سمنو:
نماد زایش و بارورى گیاهان است و از جوانه هاى تازه رسیده گندم تهیه مى شود.
سیب:
نماد بارورى، زایش و سلامتی است.
سنجد:
نماد عشق و دلباختگى است و از مقدمات اصلى تولد و زایندگى.
سبزه: نماد شادابى و سرسبزى و نشانگر زندگى بشر و پیوند او با طبیعت است.
سماق، سرکه و سیر:
نماد چاشنى و محرک شادى و سلامتی در زندگى به شمار مى روند.
سکه:
به نیت برکت و درآمد زیاد انتخاب و بر سفره هفت سین می‌نشیند.

اما غیر از این گیاهان و میوه‌هاى سفره نشین، خوان نوروزى اجزاى دیگرى هم داشته است، در این میان تخم مرغ نماد زایش و آفرینش است و نشانه اى از نطفه و نژاد.

آینه:
نماد روشنایى است و حتماً باید در بالاى سفره جاى بگیرد.
آب:
نشانه برکت و پاکی در زندگى است.
اسپند، شاخه‎هاى سرو، دانه هاى انار، گل بیدمشک، شیر نارنج، نان و پنیر، شمعدان را هم مى‌توان جزو اجزاى دیگر سفره هفت سین دانست.

در ادامه تصاویری از تزیین سفره هفت خواهید دید:
















انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان