۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین جیب‌های خالی مردم و بازار شب عید/ وعده‌های دولتمردان درمانی برای شرمندگی یک پدر نیست!
کد خبر: ۲۳۶۶۵۵ نویسنده: ندا حبیبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۸ ساعت: ۱۰:۲۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

جیب‌های خالی مردم و بازار شب عید/ وعده‌های دولتمردان درمانی برای شرمندگی یک پدر نیست!

مردم امسال برای خرید عید با جیب‌های خالی روانه بازار شده‌اند و بازارهای قزوین رونق چندانی ندارد، این سخن اکثر فروشنده‌هایی است که از رکود وضعیت بازار شب عید گلایه دارند.

جیب‌های خالی مردم و بازار شب عید/ وعده‌های دولتمردان درمانی برای شرمندگی یک پدر نیست!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛____ندا حبیبی.
عید نوروز یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جشن‌های ایرانیان است که از دیرباز و از ایران باستان نسل به نسل منتقل شده است، این عید با تمام شدن زمستان و فرارسیدن بهار آغاز می‌شود و نمایان‌گر آغاز سالی جدید و با عشق و محبت است، این روزها با قدم زدن در بازار و خیابان‎ها بوی عید را به مشام همگان می‌رساند و مردم همه در تلاش هستند که سال خوبی را آغاز کنند و این رسمی که از گذشته بوده و هنوز هم ادامه دارد.

با فرارسیدن ایام عید بازارهای شهر شلوغ می‌شود و همه راهی بازار و خرید و خالی کردن جیب آقای خانواده می‌شوند.

حال و هوای بازار امسال گویی چندان خوش نیست، مردمان نیز گویی برای مداوای این حال خراب بازار پولی ندارند تا درد بازار را درمان کنند.

مردم امسال برای خرید عید با جیب‌های خالی روانه بازار شده‌اند و بازارهای قزوین رونق چندانی ندارد، مغازه‌ها به جای پول‌های مردم میهمان نگاه‌های مردم هستند، این سخن اکثر فروشنده‌هایی است که از رکود وضعیت بازار شب عید گلایه دارند.

در آستانه سال نو و ادعای عملی شدن وعده‌های دولتمردان به میان مردم رفته ایم و از قدرت خرید و افزایش قیمت‌ها پرسجو کردیم.

قیمت اجناس عیدانه در بازار افزایش یافته است
زن میانسالی که با اشاره به قدرت مالی متوسط خود گفت: من هم از نمایشگاه بهارانه و هم بازار بازدید کرده ام و تفاوت قیمتی بین آنها مشاهده نکردم! اجیل از ملزومات اجناس عید نوروز و بسیار گران است و یک بازنشسته با حقوق اندک قدرت خرید آن را ندارد.

وی در ادامه افزود: نسبت به سال‌های پیش به یک مقدار خرید می‌کنم؛ اما قیمت‌ها بیشتر شده و قدرت خرید عمومی همه مردم کاهش یافته است.

کفش مورد علاقه ام را در گذشته به قیمت ۴۰تومان می‌خریدم
نریمانی دختر جوانی ابتدا از روزی رسان بودن خداوند سخن گفت و اذعان کرد: بنظر من خداوند به اندازه مورد نیاز بنده اش روزیش را کنار گذاشته است و مردم نباید نگران این بخش از زندگی شان باشند.

وی در ادامه در مورد وضعیت اقتصادی کنونی مردم گفت: مردم هم اکنون مشکلات مالی فراوانی دارند و مسئولان باید برای رفع آنها تلاش کنند؛ در سال‌های قبل کفش مدنظرم را به قیمت ۴۰تومان خریداری می‌کردم که هم اکنون همان کفش را با قیمت چندین برابر باید بخرم که این شرایط برای قشر متوسط جامعه سخت است.

این دختر جوان ادامه داد: قدرت کلی خرید مردم به دلیل گرانی‌ها و تورم کاهش پیدا کرده است و این خود مشکل بزرگی برای قشر متوسط جامعه است، دولت مردم را به پسابرجام و حل مشکلات اقتصادی وعده می‌داد؛ اما در این سه سالی که از وعده برجامی هم گذاشت مردم تغییری در وضعیت بازار و زندگی خود مشاهده نکردند.

با اختلاس گران و صاحبان حقوق‌های نجومی باید مثل فتنه گران ۸۸ برخورد قانونی شود
کریمی زن دست فروشی که خود نیز از مشکلات مالی فراوانی رنج می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ابراز کرد: متاسفانه مشکلات اقتصادی مردم بیشتر از گذشته شده است و من به عنوان یک شهروند قدرت خرید زیر صفر پیدا کرده ام و حقوقم با هزینه‌های زندگیم همخوانی ندارد.

وی در ادامه گفت: من درون بازار حضور دارم و قیمت‌های بالای اجناس با درآمد متوسط اکثر مردم مطابقت ندارد، دولتمردان هم به جای حل مشکلات اقتصادی که قول آن را در وعده‌های انتخاباتی داده بودند درگیر مسائل سیاسی شده اند؛ این موضوع چه دردی از مردم دوا می‌کند؟

این خانم دست فروش ادامه داد: دلیل این همه مشکلات مالی مردم صاحبان حقوق‌های نجومی هستند که حق قشر متوسط جامعه را دریافت می‌کنند و آن را حلال می‌دانند.

وی اظهار کرد: باید با کسانی که حقوق نجومی می‌گیرند مانند فتنه گران ۸۸ رفتار شود و و قوه قضاییه به راحتی کوتاه نیاید.

کریمی عنوان کرد: افراد زیادی شبیه به من در جامعه زیاد هستند که به سختی امرار معاش می‌کنند و عده ای دیگر به حق خود قانع نیستند و به دنبال دست درازی به حقوق متوسط جامعه می‌روند.

برای خرید بیرون آمده بودیم، اما ولی فقط قیمت‌ها را تماشا کردیم
زن و مرد میانسالی که گوشه بازار ایستاده بودند و در حال تماشای رفت و مردم بودند، عنوان کردند: با جیب خالی نمی‌توانیم از بازار خرید کنیم و نسبت به گذشته قدرت خریدمان کاهش یافته است.

مرد میانسال افزود: وقتی وارد بازار شدیم با اجناس گران قیمتی مواجه شدیم که نیاز داشتیم آنها را خریداری کنیم اما مقدار درآمدم به اندازه قیمت آنها نبود.

شجاعی در ادامه گفت: نسبت به ۵یا ۶سال پیش، تورم افزایش یافته است و حقوق‌ها نیز به اندازه آن زیاد نشده است و به این دلیل مردم قدرت خریدشان کاهش یافته است.

وی در ادامه گفت: در شرایط امروز جامعه توان رفع نیازهای خانواده ام را ندارم و در بسیاری از موارد شرمنده آنها می‌شوم. دلیل این گرانی‌ها سیاست نادرست اقتصادی در کشور است که نتوانسته است به خوبی مشکلات اقتصادی مردم را رفع کند.

حقوق دریافتی امروز انتظارات خانواده را برآورده نمی‌کند
رجبی زنی که به دلیل مشغله‌های کاری هنوز نتوانسته است خرید عیدانه اش را انجام دهد، راجب گرانی‌های بازار گفت: برای مشاهده گرانی‌ها حتما نباید در بازار قدم زد؛ وقتی فرزندانم انتظارات مالی بیشتری نسبت به گذشته دارند، می توانم افزایش تورم را حس کنم!

این مادر کارمند افزود: علاوه بر تورم در جامعه فرزندانم بزرگ شده اند و به طبع باید برای آینده شان برنامه ریزی های مالی انجام دهم که متاسفانه با توجه به پایین بودن سطح درآمدم، نمی‌توانم توقع آنها را برآورده کنم.

وی در مورد دلیل این گرانی‌ها اذعان کرد: دولت نتوانسته است مشکلات اقتصادی کشور را رفع کند و ما نسبت به گذشته قدرت خرید کمتری پیدا کردیم‌. این در حالی است که عده ای در جامعه حضور دارند که به دلیل تضاد طبقاتی ما با آنها، به آسانی خرید می‌کنند و دغدغه مالی ندارند.

حقوق ثابتی ندارم که برای خرید شب عید برنامه ریزی کنم
نصرتی دختر جوانی که با مدرک لیسانس، آموزش دهنده نهضت است، وی درباره گرانی‌ها موجود اظهار کرد: شغل مناسبی برای کسب درامد ندارم و نهضت حقوقم را پرداخت نکرده است که بتوانم خرید عیدانه ام را انجام دهم.

وی در ادامه گفت: مشکلات مالی من فقط اختصاص به ایام قبل از عید ندارد و کل سال با گرانی و تورم درگیر هستم، زیرا شغل مناسبی ندارم که با آن کسب درآمد انجام دهم و علیرغم تلاش‌های فراوانم و مراجعه به مراکز مختلف برای پیدا کردن شغل مناسب، بعد از چند سال نتوانسته ام شغل مناسبی را پیدا کنم.

این دختر جوان ابراز کرد: امیدوارم مشکلات اقتصادی مردم حل شود، امروز قدرت خرید من زیر صفر است و گرانی زمانی برایم مهم می‌شود که حقوق داشته باشم و بتوانم خرج کنم.

اگر به حقوق اندک قناعت نکنیم زندگیمان نابود می‌شود
محمدی مرد جوانی است که به همراه فرزند و همسرش به بازار آمده است و در مورد گرانی‌ها می‌گوید: اگر بخواهم از مشکلات اقتصادی درون زندگیم سخن بگویم فقط اختصاص به گرانی‌های بازار ندارد و من با ۴سال بیکاری حقوق دریافتی ندارم و اگر همسرم شاغل نبود، نمی‌توانستیم حتی به زندگیمان ادامه دهیم .

وی در ادامه گفت: زنان با حقوق اندک حاضر می‌شوند که وارد محیط کار شوند و مردان بخاطر اینکه خرج زندگیشان را می‌دهند به حقوق کم راضی نیستند، همین مسئله موجب بیکاری آقایان شده است.

محمدی اظهار کرد: البته خانواده‌ها مجبور به پذیرش چنین شرایطی می‌شوند، زیرا تورم و گرانی روزانه بیشتر می‌شود و اگر به حقوق اندک قناعت نکنیم بی شک زندگیمان نابود خواهد شد.

انتهای پیام/2004

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان