۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین زیاران، بهشت گردشگری استان قزوین
کد خبر: ۲۳۵۹۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳ ساعت: ۱۲:۳۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

زیاران، بهشت گردشگری استان قزوین

در هر سمت روستای زیاران یک جاذبه طبیعی، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند، وجود جاذبه های طبیعی متعدد، از سد کوچک اما زیبای زیاران، رودخانه بزرگ شاهرود، قنات‌ها این منطقه را به بهشت گردشگری مبدل کرده است.

زیاران، بهشت گردشگری استان قزوین
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ روستای زیاران از توابع شهرستان آبیک با جمعیتی بالغ بر هفت هزار نفر یکی از بزرگترین و زیباترین روستاهای استان قزوین است که در مسیر شهرستان طالقان قرار گرفته و زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی آن چشم هر بیننده ای را به خود خیره م‌ کند؛ به طوریکه گاه جاذبه گردشگری این منطقه گردشگرانی را که از استان‌های تهران، قزوین، البرز و حتی استان‌های دورتر به قصد سفر به شهرستان طالقان به این منطقه می‌رسند را از ادامه سفر و رفتن به طالقان منصرف می‌کند.

فاصله روستای زیاران تا مرکز شهرستان آبیک 15 کیلومتر و فاصله این روستا تا مرکز استان حدوداً 50 کیلومتر است و ضمن قرار گرفتن بین دو شهر قزوین و کرج، حدود 10 کیلومتر با اتوبان قزوین، کرج فاصله دارد و از این جهت نیز از جایگاه خوبی برخوردار است.

روستای زیاران و مردم آن از تاریخچه بسیار طولانی برخوردارند؛ تاریخ نشان می‌دهد در گذشته، روستای زیاران جزو سرزمین دیلم و طبرستان بوده و در محدوده مرزی آن سرزمین واقع شده بود و باتوجه به اینکه روزگاری"آل زیار"بر منطقه دیلم و طبرستان تا محدوده این دهستان حکمرانی داشتند؛ می‌توان به این نتیجه و احتمال قوی رسید که نام زیاران از "آل زیار" مشتق شده باشد.

از سمت غرب و شرق روستای زیاران دو رودخانه عبور می‌کند که اکثر باغستان‌های این روستا در کناره‌های آن واقع شده اند، هر چند در خشکسالی چندسال اخیر این رودها به شدت کم آب شده اند، رودخانه شاهرود نیز که از رود طالقان منشعب می‌شود و توسط تونلی به این سوی کوه‌ها می‌آید از جنوب روستا گذشته و باغستان‌های اطراف را مشروب می‌کند و سد انحرافی زیاران نیز در مسیر همین رود، در جنوب روستا واقع شده که آب این رود پر آب را توسط کانال‌های طولانی به دشت قزوین می‌رساند.

در هر سمت روستای زیاران یک جاذبه طبیعی، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و بی اختیار لحظاتی انسان را به یاد قدرت و هنر بی انتهای خداوند در خلق چنین آثاری می‌اندازد، وجود جاذبه های طبیعی متعدد، از سد کوچک اما زیبای زیاران، رودخانه بزرگ شاهرود، قنات‌ها و چشمه‌های طبیعی، کوه‌های سر به فلک کشیده، باغهای فرآوان و سرسبز و پوشش گیاهی با خاصیت‌های درمانی تنها بخشی از جاذبه‌های روستای زیاران است که پاسخگوی هر نوع سلیقه ای برای داشتن یک روز خوب و مهیج خواهد بود.

«زیبای خفته» عنوانی است که گردشگران خارجی به کوه‌های جنوبی زیاران داده اند، وقتی از قزوین به سمت تهران و در محدوده نیروگاه شهید رجایی به کوه‌های جنوبی زیاران نگاه کنید، زیبای خفته ای را می‌بینید که با گیسوانی افشان به سوی دشت آرمیده است.

روستاهای متعددی زیر مجموعه زیاران هستند که به همراه روستای زیاران منطقه ای بی نظیر را از هر لحاظ تشکیل داده اند، روستاهای کذلک، صمغ آباد، طیخور، آقچری، خوزنان، قاضی کلایه، ابراهیم آباد و میان کوه از جمله این روستاها هستند که از امکانات محدود روستای زیاران استفاده می‌کنند و هریک از این روستاها به تنهایی دارای جاذبه‌های فرآوان گردشگری هستند که از ارزش و جایگاه بسیار خوبی بین دوستداران طبیعت برخوردارند.

گردشگرانی که به منطقه زیاران می‌آیند به همراه کسانی که برای رسیدن به طالقان از روستای زیاران عبور می‌کنند موجب رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال به ویژه در بخش کشاورزی شده اند، به دلیل افزایش تقاضا از سوی گردشگران، فروشگاه‌های بزرگی نیز در منطقه به ویژه در روستای زیاران ایجاد شده که در آنها محصولات لبنی، دامی، کشاورزی و باغی و صنایع دستی بومی و غیر بومی به فروش می‌رسد.

غرق شدن 14 نفر در رودخانه شاهرود
با این همه جذابیت‌ها، متأسفانه امکانات و زیرساخت‌های گردشگری در منطقه زیاران متناسب با میزان مراجعه گردشگران نیست و کمبودهای زیادی در این روستا دیده می‌شود که آسیب‌های زیادی به محیط زیست وارد کرده و خطرات زیادی را نیز برای گردشگران به وجود آورده است.

در سال 92، 14 نفر در رودخانه شاهرود که بسیار هم پرآب است، غرق شده اند. تعدادی از آنها گردشگرانی بودند که به دلیل ناآگاهی برای شنا خود را به این رودخانه زدند و به دلیل عدم آگاهی از خطرات آن از جمله مسطح نبودن زیر آب رودخانه و منغیر بودن عمق آب در هر نقطه و لغزندگی سنگهای زیر آب خود را اسیر آب کرده و در آن غرق شدند.

آلودگی آب رودخانه‌ها و آلودگی سد زیاران یکی دیگر از مشکلاتی است که با حضور گردشگران به این منطقه تحمیل شده که باید مسئولان آبفا و مراکز بهداشتی برای رفع این مشکل راهکاری بیندیشند که نصب سطل زباله در منطقه و ساماندهی سریع و تفکیک زباله‌هایی که در اطراف باغات و رودخانه‌ها ریخته می‌شود، می‌تواند وسیله خوبی برای رفع مشکل آلودگی منطقه باشد؛ هرچند آلوگی مشکل همه مناطقی است که دارای جاذبه‌های گردشگری هستند و رفع کامل این مشکل نیازمند کار فرهنگی در دراز مدت است.

مشکلات فرهنگی، انتقال فرهنگ شهرهای بزرگی چون تهران، کرج به منطقه زیاران که اغلب بومیانی هستند که همچنان به بسیاری از سنت ها و رسوم خود پایبندند از دیگر چالش های منطقه زیاران است که امیدواریم در سال اقتصاد و فرهنگ مسئولان فرهنگی در این زمینه نیز به صورت جدی اقداماتی انجام دهند.

زیاران منطقه نمونه گردشگری

منطقه زیاران در دور دوم سفر ریاست جمهور سابق به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شد ولی علیرغم داشتن جاذبه‌های فرآوان گردشگری، همچنان ناشناخته مانده است.

سازمان گردشگری مناطقی را که دارای جاذبه‌های گردشگری هستند به بخش خصوصی واگذار می‌کند تا در آن منطقه سرمایه گذاری کنند که در این راستا تاکنون چند منطقه در استان قزوین به بخش خصوصی واگذار شده است.

با وجود فراخوان متعدد در جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری، منطقه زیاران به دلیل ناشناخته بودن نتوانسته سرمایه گذار لازم را جذب کند. هر چند برای جذب سرمایه گذار باید بعضی از زیرساخت‌های اولیه فراهم شود که امیدواریم با فراهم شدن این بستر بتوان بخش خصوصی را برای حضور در این منطقه و سرمایه گذاری بیشتر ترغیب کرد.

امید است بتوان با رفع موانع و تامین نیازهای ضروری و بسترسازی برای توسعه و رونق گردشگری در منطقه زیاران گام‌های اساسی در مسیر تحول مناطق متسعد استان برای جذب گردشگر و افزایش درآمد ساکنان منطقه فراهم کرد.
"مصطفی فلاح"
انتهای پیام/2002

منبع: مهر قزوین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان