۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین عدم تصمیم گیری و اجرا، مشکل اصلی باغستان سنتی قزوین است
کد خبر: ۲۳۵۹۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳ ساعت: ۱۱:۲ ↗ لینک کوتاه

مدیر طرح مطالعات باغستان سنتی:

عدم تصمیم گیری و اجرا، مشکل اصلی باغستان سنتی قزوین است

مدیر طرح مطالعات باغستان سنتی مشکل اصلی ما در باغستان نحوه تصمیم‎گیری، اجرا، نظارت و پایش است؛ پیشنهاد ما ایجاد شورای مشخص و مسئولیت پذیر در حیطه مدیریت استانی با حضور نمایندگان باغداران، استانداری، میراث فرهنگی و مشاور طرح است.

عدم تصمیم گیری و اجرا، مشکل اصلی باغستان سنتی قزوین است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ پویا احمدی مدیر طرح مطالعاتی باغستان سنتی قزوین شب گذشته(یکشنبه) در نشست چاره اندیشی نحوه مدیریت باغستان در محل اداره کل میراث فرهنگی قزوین با اشاره به مشکلات باغستان سنتی قزوین اظهار کرد: باغستان سنتی قزوین تا اواخر دهه 40 در معیشت و چرخه اقتصادی مردم قزوین نقش موثری داشت.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در سال‎های اخیر به دلیل اجرای طرح‌های توسعه شهری و مکانیزم‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باغستان به شرایطی دچار شده که نمی‎تواند مانند گذشته خود را اداره نماید و هیچ نهاد یا سازمانی دولتی و یا شبه دولتی هم نمی‌تواند در مورد مسائل باغستان که اختصاصی است، تصمیم‌گیری صریح کند.

این مسئول دلیل پابرجایی باغستان سنتی قزوین تا به امروز را مکانیزم سنتی آن دانست و اذعان کرد: آنچه که تا امروز موجب شده تا بخش عمده‎ای از این مجموعه ارزشمند پابرجا باقی بماند، شیوه‌های مدیریت سنتی و هزارساله باغداران قزوین است.

وی ابراز کرد: ایجاد سازمان باغستان‌ها زیر نظر شهرداری در واقع کمک حال این مجموعه بوده و مکانیزم مدیریت سنتی آن را همراهی می‌کند.

تشکیل شورای مشخص و مسئولیت پذیر ضروری است
احمدی تصریح کرد: تصمیم‌گیری در مجموعه مردم سالار باغستان با تصمیمات دولتی آلوده شده و چنانچه آب باغستان توسط روستاهای همجوار حوزه‌های آبخور باغستان کم نشود و ما در توسعه ناهنجار شهری در حومه شهر به این باغات تعرض نکنیم و مزاحم باغستان نشویم، باغستان سنتی قزوین پابرجا خواهد ماند.

مدیر طرح مطالعات باغستان سنتی قزوین اظهار کرد: امروز مشکل اصلی ما در باغستان نحوه تصمیم‎گیری، اجرا، نظارت و پایش است و در این ده سال شاهد بودیم؛ اگر چه دستگاه‌های دولتی استان برای حفاظت از این میراث ملی واحد در کشور و جهان در تلاش بودند ولی عملا اتفاقی که بتواند برای همیشه مشکلات باغداران و باغات سنتی قزوین را حل کند، رخ نداده است.

وی تصریح کرد: برای احیاء و توسعه باغستانی که طی ده هزار سال یا بیشتر به اراده یک نسل از انسان‌های اصیل و دلسوز تا به امروز زنده و پابرجا باقی مانده و تدریجا تغییرات محیطی و جوی را پذیرفته و خود را با شرایط سازگار نموده، باید به صورت آزمایشی و به آرامی گام برداریم و با پایش بسیار و به صورت نمونه‌ای اقدام کرده تا چرخه اصلی باغستان به روز شده و خود باغداران بتوانند مجموعه این اثر ارزشمند را اداره کنند.

احمدی در پایان یادآور شد: پیشنهاد ما ایجاد شورای مشخص و مسئولیت پذیر در حیطه مدیریت استانی با حضور نمایندگان باغداران، استانداری، میراث فرهنگی و مشاور طرح است که بتواند در مورد مسائل مربوط به باغستان تصمیم گیری نموده و ضوابط را اجرایی و تثبیت کند.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان