۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین لزوم حمایت بیشتر دولت از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد/حضور جوانان در مساجد کمرنگ شده است
کد خبر: ۲۳۵۳۹۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۰ ساعت: ۱۴:۳۷ ↗ لینک کوتاه

مسئول کانون فرهنگی مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) عنوان کرد

لزوم حمایت بیشتر دولت از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد/حضور جوانان در مساجد کمرنگ شده است

مسئول کانون فرهنگی مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) گفت: تمامی مساجد و کانون‌ها زمینه فکری و خلاقیت را دارند اما بحث اقتصادی ما را تحت فشار گذاشته است و در بحث کلان هم دولت بودجه کمی به دبیرخانه مساجد اختصاص داده است

 لزوم حمایت بیشتر دولت از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد/حضور جوانان در مساجد کمرنگ شده است
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ شبکه عظیم کانون‌های مساجد کشور، به دستور شورای عالی انقلاب به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی و احیاء نقش تبلیغی مساجد، استفاده بهینه از امکانات و تأسیسات دستگاه‌های دولتی و سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از سال ١٣٧٢ رسماً آغاز به کار نموده و تاکنون مأمن صدها هزار نوجوان و جوان علاقه‌‎مند و مستعد بوده است.

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با عبور از مرز ٢٠ هزار کانون در سال ١٣٩۴ یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

استان قزوین دارای ۳۲۵ کانون فرهنگی هنری فعال در مساجد می‌باشد لذا به بهانه فرا رسیدن سالروز تاسیس کانون‌های مساجد به گفت‌وگو با مصطفی اولادی مسوول کانون مسجد موسی‌ بن‌ جعفر (ع) که به عنوان یکی از کانون‌های برتر در استان شناخته شده است، پرداخته‌ایم.

در خصوص چگونگی تشکیل این کانون و فعالیت‌های آن توضیح دهید.
کانون فرهنگی هنری مسجد موسی‌ بن‌ جعفر (ع) سابقه چندین ساله دارد که فعالیت‌های آن به دو دسته عمومی و تخصصی از جمله کلاس‌های آموزشی، سبک زندگی، مناسبت‌ها و ایام سوگواری تقسیم‌بندی می‌شود.

افراد حاضر و فعال در کانون کدام رده سنی را شامل می‌شوند؟
از نوجوانان ۱۰ ساله تا جوانان و میانسالان در فعالیت‌های کانون شرکت کرده و از کلاس‌های آموزشی بهره‌مند می‌شوند.

این کانون شامل چه کلاس‌هایی برای افراد علاقه‌مند می‌باشد؟

جوان و نوجوانی که با مسجد ارتباط می‌گیرد باید از جنبه‌های اعتقادی، سیاسی و بینش بصیرتی تقویت شود لذا حلقه‌های تربیت محور در چند رده سنی به طور تخصصی در قالب کارگاه‌های آموزشی و تربیتی برگزار می‌شود.

آیا برنامه‌های تفریحی و ورزشی هم در کانون مسجد برگزار می‌کنید؟
کانون موسی‌ بن‌ جعفر (ع) به طور تخصصی به رشته‌های ورزشی از جمله فوتسال، شنا و دیگر رشته‌ها می‌پردازد و در طول سال مسابقات ورزشی را در سطح استان برگزار می‌کند که هفته گذشته به مناسبت گرامیداشت روز کانون مساجد مسابقات تنیس، فوتبال دستی، تیر اندازی و دارت در دو رده سنی جوانان و نوجوانان برگزار کردیم.

چه اهدافی از انجام فعالیت‌های تخصصی همچون حلقه‌های تربیت محور دنبال می‌کنید؟
هدف از تشکیل این حلقه‌ها تربیت جوانانی متعهد و آشنا با اصول و مبانی انقلاب اسلامی است.

سابقه شکل‌گیری این حلقه‌ها پیش از تشکیل حلقه‎های صالحین بوده که توسط متخصصین و فعالان مجموعه راه‌اندازی شده است.

آیا اساتید فعال در مجموعه باید ویژگی خاصی داشته باشند؟ چگونه انتخاب می‌شوند؟
اساتید به علت ارتباط با جوانان و نوجوانان باید انعطاف‌‌پذیر بوده و شناخت خوبی نسبت به نسل امروز داشته باشند و مجموعه مسجد موسی‌بن جعفر (ع) دارای یک سابقه درخشان در این زمینه است.

اساتیدی که در کارگاه‌ها به آموزش می‌پردازند از اعضاء و فعالین کانون هستند و همچنین دبیر خانه کانون مساجد استان هم درصورت نیاز در این زمینه از ما حمایت می‌کند.

آیا تعامل با هیئت امنا و هیئت مذهبی مسجد در فعالیت‌های کانون تاثیر می‌گذارد؟
بله، همان طور که در برخی از مساجد مشاهده می‌کنیم در صورت نبود تعامل مابین هیئت امنا و کانون نیز پیشرفت‌هایی که انتظار می‌رود حاصل نمی‌شود اما الحمد‌الله این مشکل در کانون موسی‌ بن‌ جعفر (ع) وجود ندارد و درواقع مدیر کانون با تایید هیئت امنا مسجد انتخاب می‌شود.

یکی از عواملی که باعث شده است تا کانون با هیئت‌های مختلف مذهبی و بسیج حاضر در مسجد ارتباط نزدیک برقرار کند این بوده که افراد فعال در این هیئت‌ها از همین کانون و پایگاه رشد کرده و در حال حاضر در آنجا فعالیت دارند.

جوانان و نوجوانان کانون را چگونه برای ارتباط با مسجد و شرکت در نماز تشویق می‌کنید؟
در حقیقت هدف اصلی از ارتباط فرد با مسجد حفظ دین و کمک به دیگر مردم و تحکیم سنگر انقلاب است و اگر فضای کانون فقط برای فعالیت‌های ورزشی و تفریحی باشد و فرد هیچگونه ارتباطی با نماز و قرآن نداشته باشد در حقیقت ما در رسیدن به هدف خود موفق نبوده‌ایم زیرا هدف اصلی این است تا کسانی که جذب کانون می‌شوند در نهایت مسجدمحور شوند و این رمز ماندگاری است.

در فعالیت‌های کانون تا چه اندازه نیازسنجی صورت می‌گیرد؟
اگر ما نتوانیم خواسته‌های مخاطبانمان را نیازسنجی کنیم، به دلیل گستردگی وسایل ارتباط جمعی به سرعت آن‌ها را از دست خواهیم داد لذا باید خود را بروز کرده و به تکنولوژی روز مسلح شویم.

همچنین با توجه به نیازهای بافت شهری و فرهنگی این منطقه، می‌طلبد با مشورت متخصصین و مشاوران دغدغه‌های جوانان را در گارگاه‌ها بررسی شود.

امروزه جوانان از مساجد فاصله گرفته‌اند چه راهکاری برای جذب آن‌ها به مساجد وجود دارد؟
متاسفانه در دهه اخیر حضور جوانان در مساجد کم رنگ‌تر شده است و مهمترین عامل برای جذب جوانان و نوجوانان به این محیط را ارتباط چهره به چهره و بهادادن به آن‌ها می‌دانم چراکه این قشر نیاز به فضایی دارند که مورد تایید قرار گیرند و بتوانند استعدادهای خود را به ظهور و بروز برسانند بنابرین این شرایط باید در مساجد فراهم شود همچنین به دلیل وجود آسیب‌های اجتماعی در جامعه نباید شرایط کانون‌ها را سخت و خشک کنیم و باید با برگزاری کلاس‌های تفریحی ،ورزشی موجبات نشاط و امید آن‌ها را به وجود اوریم.

آیا شما این امکان را فراهم کرده‌اید؟
بله در کانون برای انجام هر یک از کارهای فرهنگی و ورزشی یک فرد با تجربه در کنار چندین نوجوان قرار گرفته و بر کار آن‌ها نظارت می‌کند تا جوانان عرصه‌ای برای مطرح کردن خود و فراگیری حس مسوولیت‌پذیری داشته باشند.

آیا کانون در بحث کتابخوانی نیز فعال است؟

بله کتابخانه‌ای همراه با حدودا ۷ هزار جلد کتاب داریم اما بیشتر در ایام امتحانات استفاده می‎شود و اعضای کانون در این زمینه‌ها مطالعه دارند.

امروزه متاسفانه نسل جدید به دلیل درگیری با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز مطالعه بسیار محدودی دارند.

کمبودها و مشکلات پیش روی کانون‌های مساجد چیست؟
افرادی موفق هستند که جنبه فکری و اقتصادی را با هم پیش ببرند اگر خوش فکر‌ترین افراد را هم داشته باشیم و در بحث اقتصادی دچار مشکل باشیم به نتیجه نخواهیم رسید و از طرفی پول هم به تنهایی جوابگو نیست.

تمامی مساجد و کانون‌ها زمینه فکری و خلاقیت را دارند اما بحث اقتصادی ما را تحت فشار گذاشته است و در کلان کشور نیز بودجه کمی به فرهنگ و حتی دبیرخانه مساجد اختصاص داده شده است.

آیا دبیرخانه از کانون‌هایی که فعالیت بیشتر داشته‌اند حمایت کرده است؟

کانون‌ها با توجه به فعالیت‌ها و برنامه‌های موثری که دارند مورد حمایت دبیرخانه قرار می‌گیرند، همان طور که در سال ۹۵ کانون موسی‌بن‌جعفر (ع) طرحی را با همکاری دبیرخانه به تهران فرستاد و تصویب شد که بیشترین بودجه نیز به این طرح در استان اختصاص یافت.

آیا توجه لازم به مساجد صورت می‌گیرد؟
متاسفانه در مساجد گاهی اقدامات بزرگی انجام می‌شود اما مورد غفلت قرار می‌گیرد، ویژگی افراد فعال در مسجد این است که با هزینه کم کارهای بزرگ انجام می‌دهند.

چه دلایلی باعث دیده نشدن فعالیت‌های مسجد شده است؟

بسیاری از مسوولین شهری و استانی وجود دارند که از دل همین مجموعه بیرون آمده‌اند اما دلایلی از قبیل نمود نداشتن فعالیت‌های مسجد، کمبود بودجه و فضای تبلیغاتی مانع از دیده شدن این عملکردها می‌شود، باید نوع نگاه مسوولان به مسجد اصلاح شود.

ما بسیاری از کارهایی که دستگاه‌های اجرایی در طول سال انجام نمی‌دهند را اجرا می‌کنیم اما با توجه به بودجه و فضای تبلبغاتی که آن‌ها در دست دارند بدون هیچ فعالیتی هم دیده می‌شوند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

نصیری / ۲۰ اسف ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰

با سلام کانون های فرهنگی بهترین جایگاه برای تربیت دینی و اجتماعی بیرون از منزل محسوب می شود کما اینکه کانون مذکور تاکنون علی رغم موفقیت های زیادی که از ابتدای انقلاب داشته و هم اکنون چهره های زیادی از این کانون و مسجد در حال تبلیغ و ترویج معارف الهی هستند، متاسفانه حمایت های درخور شایسته ای از ناحیه متولیان و مسئولین فرهنگی دیده نمی شود.
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان