۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین واردات مستدام از چين در پسابرجام!
کد خبر: ۲۳۴۷۷۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ ساعت: ۸:۳۲ ↗ لینک کوتاه

چهار طاق گمركات ايران براي واردات كالاي بي‌كيفيت چيني؛

واردات مستدام از چين در پسابرجام!

ترامپ از کالای باکیفیت چینی ترسید، ولی ایران باز هم به استقبال کالای بی‌کیفیت چینی می رود!

 واردات مستدام از چين در پسابرجام!
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، در حالي كه ترامپ از ترس افزايش شكنندگي اقتصاد امريكا واردات كالاي باكيفيت از چين را به شدت محدودكرده اما آمارهاي 11ماهه تجارت خارجي ايران نشان مي‌دهد متوليان اقتصاد حتي در دوران پسابرجام هم از واردات كالاي بي‌كيفيت چيني ابايي ندارند، از اين حيث بايد به متوليان اتاق مشترك ايران و چين تبريك گفت كه در تمام اين سال‌ها خوب چهار طاق گمركات ايران را براي واردات كالاي بي‌كيفيت چيني باز كرده‌اند. 

اقتصاد امريكا رتبه اول را در ميان اقتصادكشور‌هاي دنيا دارد ولي با اين حال از سيطره كالاي باكيفيت چيني بر بازارهايش وحشت كرده و ترامپ رئيس‌جمهور جديد امريكا همزمان با محدود كردن واردات كالا از چين از مردم امريكا خواست براي حمايت از حوزه اشتغال و كارگر امريكايي، كالاي امريكايي بخرند. 
در اين ميان، ايران با بيش از 3 ميليون بيكار و 4ميليون دانشگاهي كه به‌زودي وارد بازار كارخواهند شد و كلي كالاي توليد شده توسط بنگاه‌هاي ايراني كه در انبار‌ها دپوشده است، شاهد سيطره بيش از پيش كشور چين و كالاي بي‌كيفيت چيني بر بازارهايش است، اين در حالي است كه برخي عنوان مي‌كنند چين فرهنگي سنتي دارد و واردات از اين كشور به تهاجم فرهنگي منتج نمي‌شود كه در پاسخ به اين افراد بايد گفت واردات بايد صاحب توجيه باشد و خدا مي‌داند طي تمام سال‌هاي گذشته با وارد‌ات كالاي بي‌كيفيت چيني چه ضربه‌اي به اقتصاد زده‌ايم، چون خريد كالاي بي‌كيفيت دردنياي امروز در واقع دور ريختن پول به شمار مي‌رود. 

كالاي بادوام يك دوره مصرف دارد و برنامه ريز براي تأمين كالاي مورد تقاضا دوره مصرفي را در نظر مي‌گيرد حال براي تنظيم بازار، وقتي كالاي بي‌كيفيت وارد بازار مي‌شود چون دوره مصرفش كوتاه مدت است و زود خراب مي‌شود، پس در واقع تنظيم بازار و تأمين مصرف به شدت با چالش مواجه مي‌شود. شايد يكي از دلايل اصلي نوسان شديد بهاي كالاها در ايران همين واردات اجناس بجنل چيني باشد كه زود خراب مي‌شود و در نهايت يك هزينه سربار قابل ملاحظه به كشور وارد مي‌كند. شايد از اين حيث تا كنون كسي به مقوله واردات كالاي بي‌كيفيت و فاقد استاندارد به كشور كمتر پرداخته باشد، اما جالب است بدانيم كه واردات‌چي‌ها براي تئوريزه كردن و توجيه واردات كلي هزينه‌هاي فرهنگي مي‌كنند كه در يكي از سريال‌هاي شب عيد نقشي را به يك زن چيني مسلمان داده بودند تا از اين طريق فرهنگ‌سازي براي سيطره بيشتر كالاي چيني در كشور نهادينه‌تر شود. 

حال جالب است كه اقتصاد اول دنيا از كالاي باكيفيت چيني و تسلط بر بازارهايش وحشت دارد، ولي برنامه‌ريزان اقتصادي با اين شرايط آشفته اقتصاد از كالاي بي‌كيفيت چيني و تسلط بر بازارهايش واهمه‌اي ندارند. در اين ميان، ‌بر اساس آمارهاي تجارت ۱۱ماهه، واردات به كشور از ۳۸ ميليارد دلار عبور كرده و چين همچنان بزرگ‌ترين صادركننده انواع محصولات به ايران است. بررسي آمارهاي تجارت خارجي كشور در بخش واردات در 11ماهه سال جاري نشان مي‌دهد، در اين مدت 38 ميليارد دلار انواع كالا به كشور وارد شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود يك  ميليارد دلار و به‌عبارتي 3/47 درصد رشد داشته است. 

در اين بين كشور چين با صادرات 9 ميليارد و 300ميليون دلار همچنان بزرگ‌ترين صادركننده محصولات مختلف به ايران است. نكته جالب آنكه صادرات چين به ايران در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تنها 09/0 درصد رشد داشته، بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت واردات كشور از چين حتي پس از برجام هيچ گونه تغييري نداشته است. 

گفتني است پس از چين كشورهاي امارات، جمهوري كره، تركيه و آلمان در رده‌هاي بعدي كشورهاي صادركننده به ايران قرار گرفته‌اند. در اين بين از كشور آلمان حدود 2  ميليارد و 170ميليون دلار كالا به كشور وارد شده كه با توجه به واردات يك  ميليارد و 590 ميليون دلاري در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 36درصدي داشته است.
 
از 15 كشور اصلي صادركننده به ايران مجموعاً 32  ميليارد دلار كالا وارد كشور شده كه سهم 83 درصدي نسبت به كل واردات 38  ميليارد دلاري در 11ماهه نخست را داراست.
 



انتهای پیام/1404
منبع: جوان 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان