۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اولویت اول آحاد مردم «معیشت» است/ مسئولان اجرایی; «ایرباس نو» شاید این هفته بیاید...!
کد خبر: ۲۳۴۳۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ ساعت: ۸:۳۲ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

اولویت اول آحاد مردم «معیشت» است/ مسئولان اجرایی; «ایرباس نو» شاید این هفته بیاید...!

هواپیمای ایرباس ۳۳۰ که قرار بود هفته گذشته وارد کشور شود، اما اکنون زمان دقیقی برای ورود این ایرباس در دست نیست.

اولویت اول آحاد مردم «معیشت» است/ مسئولان اجرایی; «ایرباس نو» شاید این هفته بیاید...!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،نخستین ایرباس خریداری شده پس از 38 سال در تاریخ 22 دی ماه 1395 با حضور جمعی از دولتمردان و مدیران عامل شرکت های هواپیمایی وارد آسمان کشور شد، این ورود آنقدر برای دولتمردان دلنشین بود که انگاری از یاد بردند قرار است یکی از نتایج برجام  بهبود شرایط اقتصادی کشور باشد تا واردات هواپیماهای میلیاردی که حدود هفت سال پیش هزینه  آن پرداخت شده بود. حالا زمزمه هایی از ورود دیگر هواپیمای ایرباس 330 به گوش می رسد.
 
اما آنچه در این میان حائز اهمیت است ضرورت خرید این هواپیماهاست که چقدر برای ناوگان هوایی و البته اقتصاد کشور مفید خواهند بود و چه نقشی را در توسعه اقتصادی کشور ایفا خواهند کرد زیرا عده ای موافق نوسازی ناوگان هواپیمایی هستند و عده‌ای دیگر نیز خروج پول‌های میلیاردی از کشور بابت خرید هواپیما را ضروری نمی دانند.
 
یک دانشجو با بیان نارضایتی از ورود ایرباس فرانسوی گفت: آیا واردات هواپیما سبب اشتغال زایی برای بسیاری از جوانان بیکار و تحصیل کرده کشور می شود یا هزینه شهریه دانشگاه ها، اجاره بهاهای خانه ها کاهش می یابد یا عمده تولیدی های تعطیل شده دوباره به چرخۀ تولید باز می گردند.

رضا کرمی 47 ساله که بعد از 18 سال سابقه تولید پیراهن مردانه، پیک موتوری شده، گفت: آشفته بازار اقتصادی کشور و انباشت کوهی از چک های برگشتی چاره ای جز تعطیلی تولیدی برایمان نگذاشت.

وی با بیان اینکه با وجود مشکلات مالی، حالا دولتمردان سراغ هواپیماهای خارجی میلیاردی رفته اند و دلخوش به اینکه این هواپیما چاره ساز و حلال مشکلات پایه ای اقتصادی کشور هستند ، افزود: عمده افراد جامعه به جهت شرایط نامساعد اقتصادی خود برای جابجایی از یک شهر به شهر دیگر بعد از بسیاری تفکر و استشاره و استخاره دست آخر به بلیت اتوبوس متوصل می شوند.

 حالا جای سؤال است که، چه افرادی سوار هواپیمای میلیاردی می شوند و آمدن این هواپیماها به کشور برای آحاد مردم جامعه چه سودی دارد؟!

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص هواپیمای ایرباس ۳۳۰ که قرار بود هفته گذشته در ناوگان هوایی کشور حضور پیدا کند، اظهار کرد: افرادی از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای آماده سازی ایرباس  ۳۳۰ در کشور مبدا حضور دارند که البته هنوز زمان دقیق ورود این هواپیما به کشور مشخص نیست، اما پیش بینی ورود آن به ناوگان هوایی کشور طی هفته‌ جاری دور ذهن نخواهد بود.

این درحالی است که دهم اسفتد ماه نیز عباس آخوندی در حاشیه بهره برداری از سامانه های هوشمند  ثبت تخلف عبور و مرور در جاده های کشور (21 استان) اظهار کرد: تا پایان سال و قبل از تعطیلات نوروز 2 فروند ایرباس 330 وارد ناوگان هوایی کشور می شود.

به نظر می رسد، انتظار برای رسیدن هواپیمای نو از وزیر تا مسئولان ذی‌ربط را فراگرفته و این دلخوشی ها ربطی به مردم ندارد، چرا که آنان معتقدند این ایرباس های نو  مشکلاتشان را کم نمی کند.

هرچند مسئولان دولتی تأکید دارند که دولت ایران  حتی یک دلار نیز بابت خرید هواپیما به ایرباس و بوئینگ نخواهد پرداخت و کل پول از طریق فاینانس بانک‌های خارجی تأمین خواهد شد، اما آنها به روی دیگر ماجرا اشاره نمی‌کنند که به هر حال همین فاینانس‌ها به اضافه سودشان باید طی سال‌های آینده از جانب ایران بازپرداخت شود.

در چند ماه اخیر، اظهارات مسئولان دولتی به گونه‌ای بوده که افکار عمومی تصور می‌کند این حجم عظیم از هواپیما قرار است به طور رایگان در اختیار ایران قرار گیرد، در همین راستا کاظم جلالی نماینده حامی دولت در مجلس، ضمن غیرکارشناسانه خواندن اظهارات مطرح‌شده درخصوص اولویت اشتغال و مسکن برای کشور، خرید هواپیما را دارای اهمیت بیشتری دانست و  از دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی به خاطر نوسازی ناوگان هوایی تشکر کرد.

همچنین محسن فلاح عضو هیأت علمی دانشگاه و کارشناس اقتصادی اظهار داشت: مقاصد پروازی  که برای این هواپیماهای غول پیکر درنظر گرفته شده بسیار محدود است و این هزینه ها با درآمدهایی که مقاصد پروازی برای این هواپیماها تعیین می کند برابری نمی کند، چراکه مسیر پروازی ایران مسیراقتصادی پردرآمدی نیست و جز ضرر و زیان برای کشور عایدی نخواهد داشت.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره موضوع مورد بحث درباره تصمیم دولت مبنی برخرید هواپیما در شرایط اقتصادی کنونی اظهار داشت:  در حال حاضر سیستم حمل و نقل هوایی کشور فرسوده و ناکارآمد است، ما موافق تقویت ناوگان حمل و نقل هوایی هستیم ولی اگر قرار است پولی از کشور خارج شود، خرید هواپیما در وضعیت کنونی ضرورت نداشته و اولویت های بسیاری غیر از این مورد برای کشور وجود دارد.

رضایی کوچی ادامه داد: در وضعیت کنونی کشور اگر پولی وجود داشته باشد در ابتدا باید صرف توسعه و نوسازی شبکه ریلی برای جابجایی مسافر و کالا، اصلاح جاده‌ها ، بزرگراه‌ها و بافت‌های فرسوده، راههای روستایی و کاهش و حذف 16 هزار تایی تصادفات و..... شود.

وی تصریح کرد: خرید هواپیما برای کشور زمانی تحت موافقت ما قرار می گیرد که پولی از کشور خارج نشده و در قبال طلب ما از سایر کشورها نباشد.
 
بنابراین اگرچه نوسازی ناوگان هوایی کشور امری مطلوب تلقی می‌گردد اما با  توجه به مشکلات و سنگین و گلایه مندی مردم از معیشت ، لازم است که از منابع در اختیار، برای تحقق رشد اقتصادی و ارزش افزوده بالاتری در کشور استفاده شود.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان