۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین از امحای ۱۷۰۰ تن محصول کشاورزان در سال ۹۴ تا واردات سیب زمینی از هندوستان در سال ۹۵/ ماجرای مجوز دولت برای توزیع سیب زمینی های مازاد چیست؟
کد خبر: ۲۳۴۱۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ ساعت: ۱۰:۲۸ ↗ لینک کوتاه

سیب زمینی و این همه ماجرا؛

از امحای ۱۷۰۰ تن محصول کشاورزان در سال ۹۴ تا واردات سیب زمینی از هندوستان در سال ۹۵/ ماجرای مجوز دولت برای توزیع سیب زمینی های مازاد چیست؟

پایگاه خبری هندوستان تایمز اعلام کرد: برای اولین بار، ایرانی ها و روسها قرار است سیب زمینی تولیدی در ایالت پنجاب در شمال هند را مصرف کنند. اداره کشاورزی این ایالت و شرکت صنایع کشاورزی پنجاب در حال همکاری در مورد الگوهای صادرات این محصول کشاورزی به دو کشور ایران و روسیه هستند.

از امحای ۱۷۰۰ تن محصول کشاورزان در سال ۹۴ تا واردات سیب زمینی از هندوستان در سال ۹۵/ ماجرای مجوز دولت برای توزیع سیب زمینی های مازاد چیست؟
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین  ،طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر خرید سیب زمینی از کشور هندوستان از سوی ایران در رسانه ها منتشر شد.

 

انتشار این اخبار در رسانه های هندی بسیار بیشتر بود تا جایی که پایگاه خبری هندوستان تایمز اعلام کرد: برای اولین بار، ایرانی ها و روسها قرار است سیب زمینی تولیدی در ایالت پنجاب در شمال هند را مصرف کنند. اداره کشاورزی این ایالت و شرکت صنایع کشاورزی پنجاب در حال همکاری در مورد الگوهای صادرات این محصول کشاورزی به دو کشور ایران و روسیه هستند.

 

این پایگاه خبری نوشت کی اس پانو، مدیر شرکت صنایع کشاورزی پنجاب در این باره گفت: «ما سفارشاتی برای عرضه 2800 تن سیب زمینی به روسیه و 5 هزار تن به ایران داریم. در حال کار بر روی جزئیات امور هستیم تا صادرات را آغاز کنیم.»

سیب زمینی هندی

بر اساس این خبر سیب زمینی های هندی که در هندوستان 18 روپیه به فروش می رسند قرار است در ایران با مبلغ 50 تا 60 روپیه به فروش برسند که این موضوع بیشتر برای توسعه صادرات در کشور هندوستان صورت می گیرد.

 

واردات سیب زمینی در حالی صورت می گیرد که بر اساس آیین نامه های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، دولت موظف است با حمایت از تولیدکنندگان زمینه کشت بیشتر سیب زمینی در کشور را فراهم کند.

 

از طرف دیگر این محصول زراعی تا کنون به عنوان یکی از محصولاتی به شمار می رفته است که در اکثر استان های کشور قابل کشت بوده و همچنین رقم آن نسبت به سایر کشور ها بسیار مرغوب تر بوده است.

 

استان اردبیل که در چند سال گذشته رتبه اول تولید سیب زمینی در کشور را به خود اختصاص داده است امسالبالغ بر 810 هزار تن سیب زمینی در سطح 22 هزار هکتار کشت کرده است.

 

نکته قابل تأمل این است که بررسی تولید، مصرف، صادرات و واردات سیب‌زمینی حاکی از وجود ۶۴۹ هزار تن مازاد این محصول در سال گذشته است؛ به طوری که سال گذشته دست کم 4.5 میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید شده است.

 

این در حالی است که مصرف سالانه این محصول در ایران حدود سه میلیون و 550 هزار تن است. یعنی تنها در سال 94 حداقل حدود یک میلیون تن سیب زمینی مازاد بر مصرف کشور وجود داشت که در نهایت به خاطر پایین نیامدن قیمت سیب زمینی مقادیری از آن در استان های مختلف دفن شد.

 

عدم مدیریت تولید سیب زمینی و همچنین صادر نکردن این گیاه زراعی باعث شد تا تنها در یک مرحله و در حالی که 4 ماه تا پایان سال 94 باقی مانده بود، حدود هزار و 700 تن سیب زمینی‌ توسط مسئولین جهاد کشاورزی در استان ها معدم شود؛ برخی منابع از زیان 625 میلیون تومانی به منابع عمومی توسط مسئولین استان فارس با دفن این میزان سیب زمینی خبر دادند.

 

از طرف دیگر طی روزهای گذشته، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی، از دریافت مجوز هیئت وزیران برای توزیع سیب‌زمینی و پیاز در صورت لزوم به محرومان خبر داده بود و این مساله نشان میدهد که در حال حاضر نیز کشور با مازاد سیب زمینی رو به رو بوده و واردات سیب زمینی توجیهی ندارد.

 

از سوی دیگر نیز همین یکسال پیش بود که شاهد انتشار اخبار و گزارش هایی درباره دفن یک میلیون و هفتصد هزار کیلو سیب زمینی بودیم.  خبر دفن 1700 تن سیب زمینی کشاورزان فسا و داراب یکسال پیش رسانه ای شد؛ اتفاقی که علاوه بر حاشیه دار بودن آن، 620 میلیون تومان از پول بیت المال را به زیر خاک برد و حالا پس از گذشت بیش از 12 ماه، خبر می رسد که قرار است واردات سیب زمینی از هند صورت گیرد.



انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان