۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین بانکداران‌اروپایی‌فاش‌کردند; قراردادهای سرمایه‌گذاری در ایران بی نتیجه مانده‌اند
کد خبر: ۲۳۴۱۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ ساعت: ۱۰:۸ ↗ لینک کوتاه

روزنامه الشرق الاوسط نوشت؛

بانکداران‌اروپایی‌فاش‌کردند; قراردادهای سرمایه‌گذاری در ایران بی نتیجه مانده‌اند

روزنامه الشرق الاوسط طی گزارشی در مورد مانع‌تراشی آمریکا در روند سرمایه‌گذاری در ایران نوشت: منابع بانکی اروپایی فاش کرده‌اند که بسیاری از پروژه‌ها و قراردادهای سرمایه گذاری در ایران طی چند ماه گذشته تحت تاثیر اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا بی‌نتیجه مانده‌اند.

بانکداران‌اروپایی‌فاش‌کردند; قراردادهای سرمایه‌گذاری در ایران بی نتیجه مانده‌اند
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، روزنامه الشرق الاوسط طی گزارشی در مورد مانع‌تراشی آمریکا در روند سرمایه‌گذاری در ایران نوشت منابع بانکی اروپایی فاش کرده‌اند که بسیاری از پروژه‌ها و قراردادهای سرمایه گذاری در ایران طی چند ماه گذشته تحت تاثیر اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا بی نتیجه مانده‌اند، چرا که این فعالیت‌ها نقض تحریم‌های اعمالی علیه تعدادی از طرف های ایرانی قرار گرفته در فهرست سیاه آمریکا محسوب می‌شوند.

این روزنامه مدعی است که این تحریم‌ها پیش از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 اعمال شده است و تمامی اشخاص، شرکت‌ها، بانک ها و سازمان‌ها یا موسسات آمریکایی را از تجارت با هر طرفی در این فهرست منع می‌کند.

یک بانکدار فرانسوی در این رابطه گفت: «ما فعالیت‌های خاصی را از میان برداشتیم، چرا که از جریمه‌های سنگینی نظیر آنچه برای «بی ان پی پاریباس»، «کردیت اگریکول» و «سوشیئت جنراله» اعمال شد و به بیش از 15 میلیارد دلار رسید، می‌ترسیم. برخی بانک‌های آلمانی نظیر کامرزبانک، دویچه بنک نیز جریمه شدند.»

در همین رابطه یک بانکدار آلمانی فاش کرد که «اکثر ملاقات‌های تجاری از سوی هیئت‌های آلمان، فرانسه و سوئیس در تهران از زمان برداشته شدن تحریم ها بیهوده بوده است. نگرانی جدی‌ای در میان بانک‌های غربی وجود دارد، چرا که نمی‌خواهند ریسک کنند.»

وی افزود برخی از هیئت‌های مدیره بانک های اروپایی از اینکه از سفر آنها به آمریکا جلوگیری شد، شوکه شدند و نتوانستند بفهمند که دلایل پشت این تصمیم چه بوده است.

بانکداران اروپایی در مورد سیستم مالی و بانکی ایران می گویند که ایران در میان کشورهایی است که با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم همکاری نمی کند.

به گفته آنها، سیستم بانکداری ایرانی از بیش از 12 سال گذشته در تجارت بین المللی غایب است و از این لحاظ برای تجارت با بانک‌های غربی آماده نیست. یک بانکدار آلمانی گفت: «انتخاب میان منافع عظیم در آمریکا در مقایسه با یک بازار پیچیده و ریسکی در ایران آسان است.»

از نظر سیاسی، انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا شوک دیگری به بانکداران اروپایی بود، «چندین طرح به حالت تعلیق درآمده است، تا وقتی که دیدگاه در مورد ایران مشخص و معلوم شود که ترامپ در قبال ایران تا چه اندازه سخت برخود خواهد کرد.»

بانکداران اروپایی می‌گویند حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران به آن اندازه که در ابتدای انتخابش گفته می‌شد معتدل نیست و انتظار می رود ایران با از راه رسیدن ترامپ در قبال کاخ سفید موضع سرسختانه تری بگیرد.




انتهای پیام/1404

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان