۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مسکن مهر از کِی "مزخرف" شد؟
کد خبر: ۲۳۴۰۱۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۳ ساعت: ۱۶:۲ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

مسکن مهر از کِی "مزخرف" شد؟

ماجرا از یک جلسه غیررسمی ظاهراً محرمانه و پیامک شبانه در ۲۲مرداد ۹۲ شروع شد، ولی هیچ کس فکر نمی‌کرد، طی ۴۳ ماه "مسکن مهر" با ادبیات "مزخرف"، "فاجعه آمیز" و "خانمان برانداز" نوازش و در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به شعار انتخاباتی نامزدها تبدیل شود.

مسکن مهر از کِی "مزخرف" شد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، در پرونده «مرور 43 ماه "کلید"ی» در نظر دارد، طی ماه‌های آخر دولت یازدهم مروری بر مهمترین وقایع اقتصادی، تصمیمات دولت و دستگاه‌ها و اظهارات و وعده های مسئولان در حدود  43 ماهی که از این دولت گذشته، داشته و آنچه بر اقتصاد کشور گذشته را تحلیل کند.

شب 22 مرداد 92 و در بحبوحه معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس از جمله عباس آخوندی به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی پیامکی بین خبرنگاران دست به دست شد که تصورات قبلی مردم درباره یکی از مهمترین وعده‌‌های انتخاباتی رئیس جمهور منتخب شان را که همان "تکمیل پروژه‌های مسکن مهر" بود، به یکباره باطل کرد، پیامکی که از خبر "توقف وام مسکن مهر" حکایت داشت. البته شاید هیچ کس در آن شب فکر نمی کرد، "مسکن مهر" در این دولت منتخب چنین سرگذشتی که بعداً اشاره می‌کنیم داشته باشد.

بر اساس آنچه در این پیامک مخابره شده بود و در نگاه اول بیانگر تغییر موضع‌گیری دولت یازدهم در خصوص آینده طرح مسکن مهر بود، ظاهراً عباس آخوندی در فاصله چند روز مانده به وزیر شدنش با مدیران وقت بانک مسکن دیدار کرده و خروجی این جلسه با پیامکی اینگونه به اطلاع خبرنگاران رسید که؛ «در پی جلسه چند روز گذشته مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بانک مسکن با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مقرر شد امضای قرارداد جدید تسهیلات مسکن مهر تا اطلاع ثانوی متوقف شود.»

موج این پیامک آنچنان در چند ساعت سراسری شده بود که ظهر روز 23 مرداد، نعمتی مدیر وقت طرح و برنامه بانک مسکن این خبر را تکذیب کرد و گفت: توقفی در پرداخت تسهیلات مسکن نداریم.

در همان روز و به فاصله حدود نیم ساعت پس از اظهارات مدیر طرح و برنامه بانک مسکن، مدیرعامل وقت بانک مسکن با تایید اتمام سقف اعتبارات مسکن مهر به تسنیم گفته بود: سقف اعتبار تسهیلات مسکن مهر 50 هزار میلیارد تومان بود که این سقف طبق مصوبه دولت در بانک مسکن انجام و تمام شده است.

قدرت‌الله شریفی در توضیح اخبار پیامکی مبنی بر توقف تسهیلات مسکن مهر، اظهار داشت: تعهدات بانک مسکن طبق مصوبه دولت 50 هزار میلیارد تومان بوده است که تا امروز 48 هزار میلیارد تومان قرارداد امضا شده است.

وی افزود: مابقی 48 هزار میلیارد تومان تا 50 هزار میلیارد تومان نیز پذیرش شده است؛ قراردادهای این تسهیلات امضا شده و در بانک وجود دارد.

مدیرعامل بانک مسکن ضمن اشاره به اینکه سقف تسهیلات مجاز برای مسکن مهر پر شده است، تصریح کرده بود: به همین منظور به شعب بانک مسکن ابلاغ شده که فعلاً قرارداد جدید دریافت نکنند؛ چراکه بانک فقط برای 50 هزار میلیارد تومان تعهد داشت.

هر چند حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در ایام تبلیغات انتخاباتی در بهار سال 92 با مثبت ارزیابی کردن طرح مسکن مهر ضمن تاکید بر رفع اشکالات طرح بر تکمیل واحدهای نیمه تمام آن تاکید کرده بود و عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در جلسه رای اعتماد مردادماه 92 رودروی نمایندگان مجلس نهم تاکید کرد که " بنده هیچ وقت مخالف مسکن مهر نبودم و نیستم. من کسی هستم که برای مسکن مهر ردیف قرار دادم و هم‌اکنون اصلی‌ترین مأموریت وزارت راه و شهرسازی تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر با تقویت نهاد شهرداری و کمک دولت است."، ولی پس از اعتماد مردم و مجلس به آقایان حسن روحانی و عباس آخوندی و پس از آنکه موضع شفاف و واقعی دولت یازدهم با انتشار آن پیامک شبانه برای مردم ورسانه ها شفاف شد، موضع گیری مسئولان در خصوص مسکن مهر تغییر کرد و بر مسکن مهر آن گذشت که طی 43 ماه گذشته دیدیم.

بلافاصله چند روز پس که عباس آخوندی با 159 رای نمایندگان مجلس نهم به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد، رویه محتاطانه اظهارنظر درباره مسکن مهر با شیب ملایم کنار گذاشته شد.

"سیب گندیده"، "طرح پوپولیستی"، "عامل تورم 40 درصدی"، "مزخرف"، "عامل خروج اقتصاد از ریل"، "طرح شهر برانداز"، "قفس های انسانی"، "فاجعه آمیز" و "شلخته" از جمله واژه هایی بوده که طی 43 ماه گذشته وزیر راه دولت تدبیر و امید برای توصیف مسکن مهر از آنها استفاده کرده است.

 

نتیجه این همه القاب جورواجور برای مسکن مهر این شد که حسن روحانی رئیس جمهور در سال 95 وعده اتمام این پروژه دولت قبل را تا پایان دولتش بدهد و پس از آن هم مسئولان وزارت راه و شهرسازی زمان پایان پروژه های مسکن مهر را دولت آینده اعلام کنند تا احتمالاً "تکمیل مسکن مهر" شعار انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم بشود.





انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان