۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پرتقال یخی مصر و ترکیه معضل جدید نوروزی/ دلال ها مشغول کارند
کد خبر: ۲۳۳۸۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۲ ساعت: ۱۰:۳۷ ↗ لینک کوتاه

۱۵۰ هزار تن مرکبات در انبار خاک می خورد

پرتقال یخی مصر و ترکیه معضل جدید نوروزی/ دلال ها مشغول کارند

اگرچه پرتقال‌های وارداتی از مصر و ترکیه، سفره‌های هفت‌سین را رنگارنگ کرده اما این روند، باغداران مازندران را در شب عید خون به دل کرده است.

پرتقال یخی مصر و ترکیه معضل جدید نوروزی/ دلال ها مشغول کارند
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین  ،اگرچه پرتقال‌های وارداتی از مصر و ترکیه، سفره‌های  هفت‌سین را رنگارنگ کرده اما این روند، باغداران مازندران را در شب عید خون به دل کرده است.

همه دل‌خوشی باغداران خسارت‌دیده مازندران به شب عید و بازار شب عید بود تا بخشی از خسارت‌های کلان برف نابهنگام پاییزی را جبران کنند اما واردات پرتقال آن‌هم از مصر و ترکیه، کامشان را تلخ‌تر کرده است.

واردات از یکسو، محقق نشدن وعده‌های حمایتی دولت و تقلای شبانه‌روزی دلالان و واسطه‌ها دست‌به‌دست هم داد و سیاه‌بختی را برای مرکبات مازندران در سال جاری رقم‌زده است. تاریخ باغداری مازندران چنین خسارت کلانی را به یاد ندارد و قدیمی‌ترها می‌گویند: امسال سال نحس باغداری بوده و چنین حادثه‌ای بزرگ و جبران‌ناپذیر است.

همه دل‌خوشی باغداران خسارت‌دیده مازندران به شب عید بود، بسیاری لحظه‌شماری می‌کردند تا در آستانه سال نو، بازار مرکبات تکانی بخورد و محصولاتی که روی دستشان مانده را به فروش رسانند اما، واردات و دلالان امیدشان را ناامید کرده است.

همچنان در انبارهای مرکبات باغداران مازندران، پرتقال وجود دارد و کمتر خریداری به سراغ آن می‌رود و حاشیه رودخانه‌ها و سواحل مازندران، مملو از پرتقال‌های فاسد و دور ریخته شده است که همه سرمایه کشاورزان استان محسوب می‌شود.

در آستانه عید، تقلای دلالان و واسطه‌ها نیز برای مفت خری محصول مضاعف شده و قیمت‌های خریدشان از کیلویی ۵۰ تا ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم شروع می‌شود و نهایتاً تا ۳۰۰ تومان خاتمه می‌یابد.

حال سورتینگ داران مازندران هم ناخوش است، آنان خواستار خرید پرتقال‌های ذخیره‌سازی شده در انبارها از سوی دولت شدند، اما چرا باوجود پرتقال ذخیره‌سازی شده برای مصرف شب عید دولت اقدام به واردات پرتقال کرد.

یکی از سورتینگ‌داران می گوید: کسانی که پرتقال وارد کردند خردمندانه عمل نکردند و می‌خواستند به مازندران آسیب بزنند . هر مقدار محصولی که بخواهید حاضر هستیم در اختیار بخش دولتی قرار دهیم.

وی بابیان اینکه برای راه‌اندازی هر واحد سورتینگ از ۵۰۰ میلیون تومان تا پنج میلیارد تومان هزینه می‌شود، گفت: دولت باید از این بخش حمایت کند تا بتوانیم به‌عنوان بازوان جهاد کشاورزی در سال‌های آینده فعالیت کنیم.

علی‌محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درباره واردات پرتقال به‌منظور تأمین بازار شب عید از کشورهای ترکیه و مصر  گفت: حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن پرتقال خریداری‌ و در سردخانه‌های استان مازندران نگهداری شده و علی‌رغم این موضوع دولت اجازه واردات پرتقال را داده است.

 به گفته وی، روند صورت گرفته از سوی دولت در راستای واردات پرتقال از کشورهای خارجی هم به تولیدکننده لطمه می‌زند و هم انگیزه را از تولیدکننده می‌گیرد و موجب کاهش نرخ اشتغال به دلیل عدم‌حمایت از تولید داخلی می‌شود.

 بیش از ۵۱ هزار باغدار استان براثر بارش برف آذرماه سال جاری دچار خسارت شدند و میزان خسارت‌های واردشده حدود هزار میلیارد تومان گزارش‌شده است.

دلاور حیدر پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران می‌گوید: بیش از ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارت تاکنون به حدود ۵۰ هزار نفر بابت خسارت ناشی برف کمک بلاعوض شده است.

وی  بابیان اینکه لیست خسارت ۵۱ هزار باغدار براثر بارش برف تهیه‌شده است، اظهار داشت: تاکنون ۱۳۱ هزار تن پرتقال‌ یخ‌زده و زیر درختی را صورت‌جلسه کردیم و قرار بود ۳۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم مساعد داشته باشیم که پول آن ۳۶ میلیارد تومان می‌شود و تاکنون ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

حیدر پور میزان خسارات ناشی از برف به بخش کشاورزی را هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دستور خرید توافقی پرتقال به میزان ۵۰ میلیارد تومان توسط دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه‌وبودجه کشور ابلاغ و کار خرید پرتقال شروع شد.

 حیدر پور بابیان اینکه روزانه تا سقف ۵۰۰ تن پرتقال برای آبگیری خریداری خواهد شد، گفت: ۳۸ هزار تن خرید تضمینی پرتقال انجام و ۲۰ درصد مبالغ آن پرداخت شد و تا پایان هفته بعد پول کامل آن پرداخت خواهد شد.

درحالی متولیان کشاورزی مازندران میزان خسارت وارده به مرکبات استان را هزار میلیارد تومان اعلام می کنند که محمد شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران نیز خسارت برف به بخش مرکبات را سه هزار میلیارد تومان بیان می کند و می گوید: سه میلیون تن تولید مرکبات داریم که ۲.۵ میلیون تن آن در زمان برف برداشت‌نشده است.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران بابیان اینکه ۱۵۰ هزار تن محصول در انبارهای مازندران وجود دارد که بسیاری از آن کم آب هستند و دچار خسارت شدند گفت: این امر سبب می‌شود که محصول با قیمت پایین وارد بازار شود.

وی از واردات مرکبات انتقاد کرد و گفت: پرتقال ترکیه هم یخ‌زدگی دارد درحالی‌که واردشده، در حالیکه باید با خرید مرکبات استان از باغداران حمایت صورت گیرد.

باغداران مازندران در روزهای باقی مانده به عید چشم انتظار تدبیر مسئولان هستند تا با جبران خسارات، آنان را در تامین هزینه ها یاری کنند.

 

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان