۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۹۲۹ هکتار کاربری غیرمجاز اراضی در استان شناسایی شده است
کد خبر: ۲۳۳۵۴۳ نویسنده: رضا افلاطونی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ساعت: ۸:۴۹ ↗ لینک کوتاه

مدیر امور اراضی قزوین:

۹۲۹ هکتار کاربری غیرمجاز اراضی در استان شناسایی شده است

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از سال ۷۴ تاکنون تعداد ۵۴۱۳ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در استان شناسایی شده که مساحت آنها بالغ بر ۹۲۹ هکتار است.

 ۹۲۹ هکتار کاربری غیرمجاز اراضی در استان شناسایی شده است
رضا افلاطونی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اهمیت مالکیت اراضی اظهار کرد: ده‌ها پرونده حقوقی برای تعیین وضعیت مالکیت اراضی در دستگاه قضایی وجود دارد که رفع مشکل این پرونده‌ها از دغدغه‌های اصلی این سازمان است.

وی افزود: با گذشت ۸۰ سال از قانون ثبت همچنان در مسائل مربوط به مالکیت اراضی با مشکلاتی مواجه هستیم که یکی از آنها تثبیت مالکیت شرعی و قانونی مردم است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: نداشتن اطلاعات کافی مردم در حوزه اراضی کشاورزی از دیگر مشکلاتی است که سازمان امور اراضی با آن روبرو است.

وی در ادامه اضافه کرد: برای مثال کاربری یک قطعه زمین، کشاورزی است اما صاحب آن مدعی صنعتی بودن آن است که در این مواقع مشکلاتی ایجاد می‌شود؛ لذا باید اطلاعات لازم و کافی را در این زمینه داشته باشیم.

افلاطونی تصریح کرد: سیاست سازمان امور اراضی استان این است که با مطالعات انجام شده اراضی قابل کشت به مردم واگذار شود و اگر بر اساس تعهدات و توافق صورت گرفته منجر به کاری نشود زمین آن مسترد می‌شود.

صدور رای برای۷۲ فقره پرونده
مدیر امور اراضی استان افزود: در این راستا هیئت نظارتی فعال شده که ضمن بازدید مستمر از اراضی این موضوع را رصد و در صورت لزوم برای فسخ قرارداد و استرداد زمین‌ها اقدام می‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه با استرداد زمین‌ها از بلوکه شدن منابع جلوگیری می‌شود، اعلام کرد: تاکنون ۱۶ فقره پرونده مربوط به زمین‌هایی که منجر به اجرای طرح نشده به مساحت ۶۶ هکتار مسترد شده است.

افلاطونی در ادامه اضافه کرد: در سال ۹۳ تعداد ۹۴ فقره پرونده منجر به صدور رای در شورای اصلاحات اراضی شد که این آراء در سال ۹۴ به تعداد ۶۰ فقره و امسال به ۷۲ فقره رسیده است.

وی با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان ابراز کرد: دستگاه‌های مختلفی از جمله شهرداری در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی مسئول هستند که با همکاری آنها می‌توانیم از اراضی ملی صیانت کنیم.

این مسئول افزود: از سال ۷۴ تاکنون تعداد ۵۴۱۳ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در استان شناسایی شده که مساحت آنها بالغ بر ۹۲۹ هکتار است.

روزانه یک هکتار از اراضی کشاورزی استان تغییر کاربری دارد
مدیر امور اراضی استان بیان کرد: امسال تعداد احکامی که از دادگاه منجر به صدور رای شد ۳۲۴ فقره قلع و قمع، جزای نقدی و برائت است که با همکاری صمیمانه دستگاه قضایی اجرایی شده است.
افلاطونی گفت: در سال جاری نیز ۱۳۱ فقره رای قلع و قمع صادر شده که با احتساب پرونده‌های گذشته توانستیم با همکاری دستگاه قضایی ۱۳۷ فقره آن را اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: در مجموع ۱۸۰۰ هکتار مجوز تغییر کاربری در استان صادر شده که به طور میانگین روزانه یک هکتار از اراضی کشاورزی استان تغییر کاربری مجاز و غیرمجاز دارد.

افلاطونی با رد موضوع مخالفت امور اراضی با توسعه استان اظهارداشت: دغدغه اصلی سازمان امور اراضی حفظ آب و خاک ارزشمند استان است و هیچگونه مخالفتی با توسعه صنعتی، کشاورزی، خدماتی، سرمایه گذاری و اشتغال نداریم.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: باید بخوبی پاسخگوی نیازهای منطقی و قانونی مردم باشیم و به جای مخالفت با برخی نیازها با برنامه ریزی اصولی خواسته‌های صاحبان اراضی پاسخ دهیم.
انتهای پیام/۱۴۰۴

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان