۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین افزایش نرخ اقلام پرمصرف در آستانه شب عید/ وقتی بازار بر مدار گرانی می چرخد؛ مردم در هوای حسرت!
کد خبر: ۲۳۳۳۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۹ ساعت: ۱۰:۳۳ ↗ لینک کوتاه

تدبیر دولت در آستانه شب عید؛

افزایش نرخ اقلام پرمصرف در آستانه شب عید/ وقتی بازار بر مدار گرانی می چرخد؛ مردم در هوای حسرت!

در حالی به هفته‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم که خبری از خریدهای شب عید ایرانی‌ها نیست این در حالی است که به گفته کارشناسان افت قدرت خرید مردم موجب شده تا خانوارها درآمد خود را صرف برطرف کردن مایحتاج ضروری خود کرده و از سایر هزینه‌ها چشم‌پوشی کنند.

 افزایش نرخ اقلام پرمصرف در آستانه شب عید/ وقتی بازار بر مدار گرانی می چرخد؛ مردم در هوای حسرت!
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، در روزهای پایانی سال٩٥ وضع اقتصادی تعریف چندانی ندارد بطوریکه رکود شدید حاکم بر جامعه معنای گذشته شب عید را برای مردم تغییر داده است.


هر چند آقای روحانی ٤ سال پیش با وعده های اقتصادی راهی پاستور شد اما آنچنان که باید، نتوانست وضع سفره مردم و معیشت آنان را بهبود بخشد.

تورم از ٤٠ درصد به زیر ده درصد رسید اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند تورم تک رقمی با ایجاد رکود شدید و بی سابقه بدست آمد؛ البته این تفسیرها دور از ذهن نیست و کابینه اقتصادی آقای روحانی نیز با این عقیده تقریبا همسو هستند.

با این تفاسیر بازار شب عید هم از رکود اقتصادی و بی‌پولی مردم بی‌نصیب نمانده است، زیرا با اینکه چند هفته تا اتمام سال ٩٥ باقی نمانده است اغلب بازار‌ها سوت و کور هستند و به قول برخی از بازاریان، بازار هنوز در خواب زمستانی به سر می‌برد و اگر خریدی هم صورت می‌گیرد همان مایحتاج ضروری مردم است که پیش از این نیز وجود داشت.

افزایش نرخ اقلام پرمصرف در آستانه شب عید/ وقتی بازار بر مدار گرانی می چرخد؛ مردم در هوای حسرت!



  گذشته از بازار، ١٣ میلیون کارگر و ٨ میلیون کارمند این روزها چشم به تعیین دستمزدشان دارند که در سال های اخیر آنگونه که نیاز بود بسته نشد و شاید این قشرها امسال برای جبران دستمزد کمِ سالیان گذشته امید به سال آخر دولت آقای روحانی دارند.

در حالی به هفته‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم که خبری از خریدهای شب عید ایرانی‌ها نیست و به نظر می‌رسد اوضاع نابسامان اغلب خانوارها موجب شده تا از کنار بازار رد هم نشوند، این در حالی است که به گفته کارشناسان افت قدرت خرید مردم موجب شده تا خانوارها درآمد خود را صرف برطرف کردن مایحتاج ضروری خود کرده و از سایر هزینه‌ها چشم‌پوشی کنند.

ضعف تقاضا یکی از دلایل رکود اقتصادی در ایران عنوان می‌شود، این در حالی است که درآمد کارگران و کارمندان کفاف هزینه یک خانوار را نمی‌دهد و نیروی کار به سختی می‌تواند با حقوق یک ماه از پس هزینه‌های خود برآید چه برسد به آنکه بخواهد هزینه‌های شب عید را تأمین کند.

با این تفاسیر این روزها افزایش قیمت اقلام ضروری مردم فشار اقتصادی را دوچندان کرده و به معنای حقیقی تعریف "شب عید" را برای مردم تغییر داده است؛ البته هر چند بانک مرکزی و سیستم های آمارگیری افزایش قیمت ها را نسبت به سال های گذشته در حد چند درصد عنوان می کنند اما با مراجعه به بازار تغییرات در برخی موارد به بیش از ٤٠ درصد نیز می رسد.

**افزایش 10 تا 30 درصدی حبوبات، برنج و روغن

در همین رابطه مهدی رضوانی کاشانی رئیس اتحادیه خواربار فروشان قم از افزایش قیمت اکثر اقلام خوراکی خبر می دهد و می گوید: حبوبات 20 تا 25 درصد، برنج ایرانی بین 20 تا 30درصد و  روغن10درصد افزایش قیمت داشته است.

وی افزایش قیمت حبوبات و برنج را مربوط به کمبود آب و مشکلات موجود در کشاورزی بیان کرد و گفت: کشاورز در صورت داشتن شرایط مساعد قادر به کشت کافی خواهد بود که همین امر موجب عرضه کافی، تعادل قیمت و مانع واردات بی رویه خواهد شد.

رئیس اتحادیه خواربار فروشان در خصوص واردات حبوبات گفت: بهترین حبوبات دنیا در زمینه عدس و  لپه را ایران تولید می کند اما در اثر شرایط موجود مجبور به واردات حبوباتی هستیم که بیشتر پوست هستند و مزه ای ندارند.

رضوانی بهترین نوع برنجی ایرانی را در بازار کیلویی13هزارتومان عنوان کرد و در خصوص افزایش قیمت برنج خارجی گفت: برنج خارجی به لحاظ قیمت اصلی تغییری نکرده است و 5درصد افزایش قیمتی که داشته به دلیل افزایش هزینه های حمل و نقل بوده است.

وی خاطر نشان کرد: باتوجه به عدم نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم،امیدوارم تا پایان سال پیش از این افزایش قیمتی نداشته باشیم.

**گوشت گوسفندی 39 هزار تومان

همچنین علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلو گوشت گوسفندی مرغوب بدون دنبه به قیمت 39هزارتومان عرضه می شود.

وی با بیان اینکه امور پشتیبانی دام جهت تعدیل در قیمت گوشت به پیشنهاد ما اقدام به واردات گوشت منجمد کرده است، گفت: گوشت منجمد، گوشت گوساله بدون استخوان برزیلی است که با قیمت حدودا کیلویی 23 تا 24 هزار تومان بدست مصرف کننده خواهد رسید.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی خاطرنشان کرد: افرادی که توانایی خرید دارند جهت جلوگیری از افزایش قیمت ها و ایجاد ازدحام زودتر خرید خود را انجام دهند چرا که افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت نیز خواهد شد.

ملکی در ادامه این مطلب تاکید کرد: گوشت های منجمد با کیفیت و مناسب هستند و فرقی نمی کند در فریزر خانه نگهداری شوند یا قصابی ها اما بهتر است مردم به مرور خرید کنند تا در روزهای پایانی با افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت نشوند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی افزود: ذخایر گوشت منجمد در کنار بره های نو که از شهرستان ها وارد بازار می شوند باعث می شود از تنش بازار کاسته شود و مانع افزایش قیمت ها می شوند.

**آخرین نرخ مرغ کیلویی 7850 تومان

محمد مهدی یوسفخانی رئیس اتحادیه ماهی و پرنده فروشان گفت:7950تومان بالاترین قیمت مرغ بود که در روز پنجشنبه با آن مواجه شدیم.

وی آخرین قیمت مرغ را در حال حاضر 7850 تومان عنوان کرد و ادامه داد: مشکل کمبود عرضه مرغداری ها با به حد مصرف رسیدن جوجه ریزی هایی که در دی و بهمن ماه انجام شده بود حل شده و این امر موجب اشباع بازار خواهد شد.

 رئیس اتحادیه ماهی و پرنده فروشان افزود: امور پشتیبانی دام نیز جهت شکستن قیمت ها، ایجاد تعادل در بازار و حمایت از مصرف کننده در توزیع مرغ های منجمد وارد عمل شده است.

یوسفخانی با بیان اینکه در حال حاضر مرغ های منجمد کیلویی 5900تومان در میادین مهم و اصلی شهر بفروش می رسند، گفت: مردم بابت مرغ های منجمد اطمینان خاطر داشته باشند که مرغ های داخلی و با کیفیتی هستند.

یوسخانی در ادامه این مطلب افزود: پیش بینی می کنم تا پایان سال بر مبنای تدابیری که اندیشیده شده است قیمت مرغ تا کیلیویی 7500 تا 7300کاهش قیمت یابد.

با این تفاسیر یکی از دلایل اصلی بد بودن وضعیت اقتصادی این روزها افزایش بی دلیل قیمت هاست که گویی تدبیری برای مدیریت وجود ندارد؛ در حالیکه این روزها باید بیش تر از گذشته تیم اقتصادی دولت به فکر معیشت مردم باشد و از طرفی با کنترل بازار از افزایشات ناگهانی و بی دلیل جلوگیری کند.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان