۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین فروشنده ‌مزد خودش را گرفت/ اسکار برای فروشنده کم است؛ فرهادی نرخ مملکتش را نمی داند!
کد خبر: ۲۳۳۳۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۹ ساعت: ۱۰:۲۱ ↗ لینک کوتاه

به بهانه دومین جایزه اسکار فرهادی؛

فروشنده ‌مزد خودش را گرفت/ اسکار برای فروشنده کم است؛ فرهادی نرخ مملکتش را نمی داند!

فیلم ایرانی «فروشنده» به کارگردانی «اصغر فرهادی» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان این دوره از رقابت ها شد. اما چرا فروشنده؟ دو اثر اسکارگرفته فرهادی ، در یک نقطه اشتراک دارند؛ "ایران ، جای زندگی نیست." این اصلی ترین سخن فرهادی در "جدایی نادر از سیمین" و "فروشنده" است.

فروشنده ‌مزد خودش را گرفت/ اسکار برای فروشنده کم است؛ فرهادی نرخ مملکتش را نمی داند!
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ، تقریبا برایم روشن بود که فرهادی اسکار دومش را دشت خواهد کرد. چون از طرفی جامعه هنری صهیونیستی در پی ترمیم چهره حماقت بار ترامپ خواهد بود و در کنار چماق های او هویج می بخشد ، از طرفی فرهادی دو ایرانی مقیم آمریکا را برای مراسم اسکار معرفی کرد که همین خالی از شائبه های گوناگون نخواهد بود.



اما چرا فروشنده؟
دو اثر اسکارگرفته فرهادی، در یک نقطه اشتراک دارند؛ "ایران ، جای زندگی نیست." این اصلی ترین سخن فرهادی در "جدایی نادر از سیمین" و "فروشنده" است.

فیلم فروشنده، با سکانس خرابی خانه آغاز می شود. همه در حال فرار از آپارتمانی قدیمی هستند که به علت گودبرداری غیر اصولی در پشت ساختمان ، در معرض زوال است. "عماد" و "رعنا" پس از آنکه مدتها به دنبال منزلی مناسب می گردند و آن را نمی یابند ، منزل پیشنهادی "بابک" را اختیار می کنند. "بابک" ، همکار و همبازی "عماد" و "رعنا" در تئاتر فروشنده است. منزلی که بابک اجاره می دهد ، به زنی تعلق دارد که از راه تن فروشی تامین معاش می کند. ولی شما در تمام فیلم ، نه چهره آن زن را می بینید و نه کمترین تقبیحی درباره آن زن می شنوید. هر چه بد و بیراه است ، نثار مردان هرزه ای می شود که مشتری آن "تن فروش" اند.

 در فیلم فرهادی، همه چیز خراب و ناقص است؛ از دیوارهایی که در بک گراند تصاویر دیده می شود ، تا کاپوت "206" ای که "عماد" برای فروش گذاشته. "عماد" اما معلمی فرهیخته و با شعور است و رابطه ای گرم با شاگردانش دارد.

سیر تطور و چرخش عماد از شبی شروع می شود که رعنا در منزل تنهاست. صدای زنگ آیفون می آید و رعنا به خیال آنکه عماد برگشته ، در را باز می کند. اما پس از دقایقی عماد سر می رسد و خانه را خالی و خونبار می یابد.رعنا با سر و رویی زخمی ، از ورود ناشناسی حکایت می کند که به هوای کام گیری از صاحبخانه بدکاره به اشتباه آمده بود.

از اینجا زندگی عماد و رعنا در کش و قوس می افتد و عماد همه تلاشش را برای یافتن آن مرد هرزه به کار می گیرد. اما این عماد دیگر عماد سابق نیست. شاگردانش را تنبیه می کند و همکارانش را هرزه می انگارد. کم کم می بیند دور و بر او همه همان مرد هرزه پنهان هستند که فرصتی برای برور هرزگی نیافته اند.عماد ، تنهایی وارد میدان می شود تا آن مرد را بیابد. اما از قوای انتظامی کمک نمی گیرد. چون به آنها هم اعتمادی نیست.

پس از پیگیری های مداوم ، از طریق وانت پیکان به جا مانده از مرد هرزه ، جوانی پیدا می شود که نان باگت جابجا می کند. عماد با لطائف الحیل ، او را به خلوتی می کشاند؛ ولی از قضا پیرمردی سالخورده که پدر خانم اوست به جای او می آید. پیرمردی که از شصت سالگی عبور کرده و مشکل قلبی - تنفسی دارد. القصه مرد هرزه داستان ، همین پیرمرد مردنی است. عماد اول او را حبس می کند و سپس خانواده او را می خواند. اینجاست که در فیلم "اصغر" ، برای اولین بار چهره زنی چادری دیده می شود. بله؛ این زن چادری ، پیرزنی فربه و نیایشگر است که قرار است شاهد هرزگی شوهر پیرش باشد! ولی وجدان و عاطفه عماد ، مانع از آن می شود که خانواده پیرمرد را از هرزگی او باخبر سازد. نهایتا تسویه حساب این همه فلاکت و بدبختی ای که پیرمرد در زندگی عماد به بار آورده ، ضربه ای سیلی در خلوت است ؛ که همان ضربه نیز به مرگ پیرمرد می انجامد.

این است که ایران کشوری لبریز از هرزگان است ؛ که عاقلان آن ، آن را رها کرده اند و مهاجر شده اند!

اسکار برای فروشنده کم است. فرهادی ، نرخ مملکتش را نمی داند!



انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان