۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۴ نکته کلیدی در آزاد سازی موصل
کد خبر: ۲۳۳۳۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۹ ساعت: ۱۰:۵ ↗ لینک کوتاه

تحلیل پایگاه خبری العهد لبنان؛

۴ نکته کلیدی در آزاد سازی موصل

آغاز سریع و دقیق عملیات آزاد سازی بخش غربی موصل نشان می‌دهد که این عملیات فراتر از تصورات و پیش بینی‌ها، نهایتا تا سه ماه زمان برای آزاد سازی کامل استان نینوا نیاز دارد.

 ۴ نکته کلیدی در آزاد سازی موصل
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، چهار موضوع اساسی و مهم در رابطه با آغاز جنگ آزادسازی ساحل غربی استان نینوا وجود دارد که در روز 19 فوریه سال جاری آغاز شده است. نکته اول این است که روند آغاز این مرحله به سرعت صورت گرفت. موضوع دوم این که این روند در روزهای اولیه نتایج بسیار مهمی به دست آورد.
 
سومین موضوع قابل توجه اینکه نیروهای شرکت‌ کننده در این جنگ تنوع‌ بالا و تشکیلات نظامی و امنیتی گسترده‌ای را شامل شدند و موضوع چهارم نحوه تعامل مثبت با این عملیات از سوی رسانه‌های خبری عراقی، عربی و خارجی بود. البته در این میان نباید اقدام برخی رسانه‌های دارای برنامه کاری مشخص در شانتاژ تبلیغاتی و معکوس نشان دادن واقعیت‌ها و تلاش برای انحراف افکار عمومی را نادیده گرفت.

حیدر العبادی  نخست‌وزیر عراق و فرمانده نیروهای مسلح این کشور در تماس تلفنی با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا که در روز پنج شنبه گذشته صورت گرفت ؛ تأکید کرد که عملیات بازپس‌گیری ساحل سمت راست موصل روندی سریعتر از شرایط برنامه ریزی شده را پشت سر خواهد گذاشت. وی تأکید کرد استراتژی عراق حفظ زندگی و جان غیرنظامیان است.

شاید بتوان گفت که نیروهای عراقی در بخشی از برنامه‌ریزی‌های خود بر عنصر غافلگیری و سرعت تحرک در تمامی جبهه‌ها حساب کرده اند. این موضوع باعث آزادسازی مناطق زیادی در فاصله زمانی کوتاه شده و خسارت‌های زیادی به گروهک‌های وابسته به داعش وارد کرده است. یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مواضعی که داعش از آن اخراج شد، اردوگاه الغزلانی و فرودگاه بین‌المللی موصل بود، این دو منطقه تنها بخشی از مناطقی بودند که آزاد شدند، مناطق مسکونی دیگری نیز آزاد شد که دارای تمرکز بالای غیرنظامیان بودند.

مقامات نظامی شرکت‌کننده در مدیریت عملیات آزادسازی ساحل غربی تأکید دارد که تسلط بر اردوگاه الغزلانی و فرودگاه بین‌المللی موصل ضربه‌ای سخت و کمرشکن به عناصر داعش بوده و در تسریع در روند آزادسازی کامل این شهر سهیم خواهد بود.

با وجود تمرکز بالای گروه تروریستی داعش در بخش سمت راست موصل به نسبت بخش شرقی آن، و وجود پیچیدگی‌های فنی مرتبط با ماهیت مناطق بخش غربی که مملو از جمعیت هستند ، اما به نظر می‌رسد که دقت ضربات وارد شده به داعش و افت روحی عناصر آن بعلاوه همکاری اهالی موصل با نیروهای امنیتی بسیاری از پیش‌بینی‌ها و ارزیابی‌های بدبینانه را تغییر داده و بخشی از نگرانی‌ها و ترس‌ها در رابطه با ماهیت پیچیده و مشکلات این جنگ را از بین برده است.

در همین رابطه سرهنگ لیث النعیمی سخن‌گوی رسمی وزارت دفاع عراق می گوید که درگیری‌های آزادسازی سمت راست آن گونه که در برخی از رسانه‌ها به آن پرداخته می شود، طولانی نخواهد بود ، چرا که روحیه عناصر داعش از بین رفته و روحیه نیروهای ما بسیار زیاد است. وی در عین حال تأکید کرد که امکان فرار عناصر داعش در نتیجه محاصره شدن منطقه غربی شهر از سوی نیروهای الحشد الشعبی وجود ندارد. این در حالی است که نیروهای مشترک نیز ساحل شرقی را به صورت کامل تحت تسلط دارند و امکان فرار هیچ یک از عناصر داعش به خارج از ساحل سمت چپ وجود ندارد. به این ترتیب سرنوشت داعشی ها یا کشته شدن یا تسلیم شدن است.

در اظهارات سخن‌گوی رسمی وزارت دفاع عراق سیگنال‌های واضحی از وجود هماهنگی بالا و توزیع دقیق نقش‌ها بین نیروهای ارتش و پلیس فدرال و الحشد الشعبی و نیرو‌های ضدشورش و نیروی هوایی دیده می شود. این همان چیزی است که نخست وزیر و  سایر مسئولان و مقامات این کشور به آن اشاره کردند.

در حالی که العبادی در نامه‌ای سرگشاده پیروزی‌های محقق شده بر ضد گروه تروریستی داعش را به مردم این کشور تبریک گفته است، از نیروهای مبارز نیز خواسته است تا جوانب انسانی درگیری‌ها را رعایت کنند و جان شهروندان بی‌گناه را به خطر نیندازند و اصرار داشته باشند خسارت‌های انسانی و مادی در بالاترین حد ممکن کاهش پیدا کند و زیرساخت‌های دولتی و غیردولتی و اماکن و دارایی‌های عمومی و خصوصی مصون بمانند.

در همین رابطه فرماندهی مدیریت و عملیات در جنگ روانی انجام شده بر ضد داعش نیز با موفقیت عمل کرده است. تاکنون موفقیت‌های قابل توجهی در این بخش کسب شده است. این موفقیت‌ها را می‌توان در خلال حضور مستقیم رسانه‌های مختلف در عرصه میدانی یا دادن پیام‌های آرامش‌بخش به اهالی موصل یا نشان دادن عناصر ضعف و فروپاشی و شکست نیروهای داعش مشاهده کرد.

طی چند روز گذشته هواپیماهای نیروی هوایی عراق صدها هزار پیام را در بخش سمت راست توزیع کردند که ساکنان مناطق سمت چپ برای آنها نوشته و شامل احساسات شهروندان عراقی بوده و از خانواده های آنها خواسته است تا با نیروهای امنیتی عراق برای رهایی از دست تروریست‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن همکاری کنند.

در حالی که پیش‌بینی‌ها تا همین چند وقت پیش اینگونه بود که معرکه آزادسازی ساحل سمت راست تا پایان سال جاری میلادی (دی ماه سال آینده) به طول خواهد انجامید،  اما اطلاعات میدانی کنونی نشان می‌دهد که نیروهای نظامی و امنیتی در بیشترین ارزیابی ها به سه ماه زمان نیاز دارند تا بتوانند آزادسازی کامل استان نینوا را بعد از آزادی ساحل سمت راست انجام دهند. این موضوع نقطه عطف تاریخی و مهمی است که می‌تواند مصیبت‌ها و اشتباهات به وقوع پیوسته در ژوئن سال 2014 را تا حدی اصلاح کند.





انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان