۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین استقلال اولین و مهمترین دغدغه وکلاست/ افزایش تعداد وکلای بیکار با حذف آزمون وکالت
کد خبر: ۲۳۳۲۹۴ نویسنده: محسن طاهرخانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۹ ساعت: ۸:۵ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه خواندنی صبح قزوین با یک وکیل:

استقلال اولین و مهمترین دغدغه وکلاست/ افزایش تعداد وکلای بیکار با حذف آزمون وکالت

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به معایب حذف آزمون وکالت بیان کرد: اگر امروز می‌گوییم یک دانشجوی حقوق بیکار داریم با حذف آزمون وکالت با یک وکیل بیکار مواجه خواهیم شد و این معضل قابل حل نیست.

 استقلال اولین و مهمترین دغدغه وکلاست/ افزایش تعداد وکلای بیکار با حذف آزمون وکالت
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، هفتم اسفندماه سالروز استقلال کانون وکلا و روز وکیل مدافع نامگذاری شده است به همین مناسبت گفتگویی با یکی از وکلای شهر قزوین انجام شده که در ادامه می‌خوانید.
محسن طاهرخانی وکیل پایه یک دادگستری است که پس از اتمام تحصیلات در رشته حقوق قضایی در سال ۸۵ در آزمون وکالت شرکت کرده و موفق به ورود عرصه وکالت شد.
وی همچنین همکاری با دفتر حمایت از ایثارگران استان و مشاور حقوقی شرکت آب و فاضلاب شهری قزوین را به مدت 10 سال در پرونده کاری خود دارد.
طاهرخانی طی سالهای اخیر تاکنون به طور همزمان مشاور حقوقی شرکت بیمه کارآفرین استان، شرکت آبفای استان البرز و بانک تجارت استان را بر عهده داشته و در کنار آن با انجام کار وکالت در دفتر حقوقی در راستای اجرای عدالت و تحقق آن تلاش می‌کند.

صبح قزوین : انگیزه شما از انتخاب شغل وکالت چه بود؟ چه شد که وارد رشته حقوق شدید؟
طاهرخانی: سال دوم دبیرستان زمان انتخاب رشته علی رغم اینکه اکثر دوستانم رشته‌های ریاضی فیزیک و تجربی را انتخاب می‌کردند جرقه انتخاب شغل وکالت در ذهن من روشن شد.
رشته حقوق به دلیل تلاش وکلا برای احیای حق در ذهن من بسیار جالب به نظر می‌رسید ولیکن فارغ التحصیل رشته حقوق می‌توانست به عنوان قاضی، سردفتر اسناد رسمی، سردفتر ازدواج و طلاق یا مشاور حقوقی دستگاه‌های اجرایی فعالیت کند اما با همه این تفاسیر وکالت به سبب پرتکاپو بودن برای من جذابیت ویژه‌ای داشت.

صبح قزوین : آیا از انتخاب این شغل و فعالیت در عرصه وکالت راضی هستید؟
طاهرخانی: وکالت فی نفسه شغل مقدسی است و من با علاقه وارد این حرفه شدم اما در مسیر لاجرم باید متحمل سختی‌های بی‌شماری شد به طوریکه گاه به دلیل مواجه شدن با برخی موارد دچار حس خستگی می‌شوم چه در غیر این صورت همه وکلا از جمله بنده در احیای حق و اجرای عدالت راسخ هستیم.

صبح قزوین : با توجه به سال‌ها فعالیت در این حرفه و کسب تجربیات فراوان میزان آشنایی عموم مردم با قوانین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
طاهرخانی: اکثر مردم با عمومیات قانون آشنا هستند و مردم ما انسان‌های فهیمی هستند ولیکن به هر حال موارد تخصصی در هر رشته‌ای باید به متخصصان آن رشته واگذار شود چراکه عموم مردم با این موارد آشنایی ندارند از این رو وجود مشاوران حقوقی برای همین امر است که مردم را نسبت به حقوق اولیه خود آگاه کنند و یا اینکه اگر با مشکلات حقوقی مواجه شدند وکلا به عنوان همیاران و مددکاران در کنار آنها برای رفع مسائل کمک کنند.

صبح قزوین : آیا وکلا در انتخاب نوع پرونده‌ها محدودیت دارند؟
طاهرخانی: وکیل پایه یک دادگستری هیچ محدودیتی در اخذ پرونده ندارد اما در جریان کار، فرد خود را محک زده و مطلع می‌شود که بیشتر در زمینه حقوقی می‌تواند مثمر ثمر و مفید فایده باشد یا کیفری و خانواده و سایر موارد، بدین شکل خودبه خود مسیر فعالیتش مشخص می‌شود البته گاها ممکن است یک فرد به عنوان وکیل حقوقی و کیفری یا موارد ثبتی، در پاره‌ای موارد پرونده خانواده را نیز بپذیرد.
من از همان ابتدا با توجه به اینکه کارشناسی ارشدم نیز رشته حقوق خصوصی بود این مبحث را انتخاب کردم و بیشتر در مبادی حقوق خصوصی یا همان بحث‌های حقوقی و خانواده ترجیحا فعالیت کرده و به ندرت پرونده‌های کیفری را قبول می‌کنم.
صبح قزوین : متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار طلاق در کشور هستیم به نظر شما برای جلوگیری از چنین معضلی در جامعه چه باید کرد؟
طاهرخانی: برخی مواقع مشکلات خانوادگی به مرحله‌ای می‌رسد که باید درمان شود این درمان گاهی جواب می‌دهد و گاه جواب نمی‌دهد. اولین گام یک وکیل در پرونده‌های حقوقی این است که هر دو طرف را دعوت به مصالحه کند به ویژه در پرونده‌های خانواده، البته یک وکیل تا حدی می‌تواند در این زمینه موثر باشد چراکه در مواردی مشکلات ایجاد شده در کانون خانواده ناشی از مسائلی است که حتی یک وکیل نیز خود را جایز به اصرار برای مصالحه بین زوجین نمی‌بیند.
اگر بخواهیم مشکلات خانوادگی را بررسی کنیم یک وکیل زمانی وارد موضوع می‌شود که باید علاج واقعه کند. بیشتر مشکلاتی که در بستر خانواده بروز پیدا می‌کند ریشه در مسائل اجتماعی دارد که باید همه دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های فرهنگی در این مسئله ورود پیدا کرده و در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری و هزینه کنند.
متاسفانه آمار کمی از پرونده‌ها منتهی به طرح دعوا یا ورود به دادگستری نمی‌شود شاید به طور میانگین یک وکیل موفق شود از هر ۱۰ پرونده یک یا دو مورد را دعوت به مصالحه و ادامه زندگی مشترک کند و الباقی روانه دادگستری می‌شوند.

صبح قزوین : یکی از گلایه‌های مردم طولانی شدن مراحل دادرسی است نظر شما در این رابطه چیست؟
طاهرخانی: این موضوع علل زیادی دارد بخشی از آن همچون کمبود قضات بر عهده مسئولان قضایی به عنوان متولیان دستگاه قضا است. از سوی دیگر مشکلات فرهنگی، افزایش حجم پرونده‌ها به ویژه در مباحث خانواده، عدم وجود وکیل در برخی دعاوی که این امر ممکن است به دلیل عدم آشنایی مردم به فرهنگ وکالت باشد از جمله علل تاخیر یا اطاله دادرسی پرونده‌ها می‌باشد. زیرا حضور وکلا می‌تواند در کاهش اطاله دادرسی مثمر ثمر باشد و نقش وکیل در کاهش آن موثر و بی‌بدیل خواهد بود.

صبح قزوین : مهمترین مشکل و دغدغه وکلا چیست؟
طاهرخانی: استقلال اولین و مهمترین دغدغه وکلاست و اگر یک وکیل استقلال و امنیت شغلی نداشته باشد بدون شک در اجرای عدالت و احقاق حق دچار مشکل خواهد شد و به دلیل ترس از لغو و ابطال پروانه و خیلی از مسائل نمی‌تواند در دادگاه از موکل خود جسورانه‌ و با قدرت دفاع نماید. اگر استقلال وکلا خدشه دار شود به نظر من باید فاتحه شغل وکالت را بخوانیم.
از سوی دیگر تلاش‌هایی برای حذف آزمون ورودی وکالت در حال انجام است و این سوال برای وکلا مطرح است که مگر همه فارغ التحصیلان رشته حقوق باید وارد شغل وکالت شوند؟
ما الان با کمبود قاضی و مشاوران حقوقی در محاکم قضایی و دستگا‌ه‌های اجرایی مواجه هستیم که با ورود فارغ التحصیلان در این موارد می‌توان این مشکل را پوشش داد. این یکی از دغدغه‌های امروز وکلا است که امنیت شغلی وکلا را با مشکل روبرو می‌کند.
اگر در خیابان‌های سطح شهر قدمی زده باشید و به تابلوهای وکلا نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که در اکثر موارد چند وکیل در یک ساختمان استیجاری مشغول فعالیت هستند و در کسب درآمد مشکل دارند و به عبارتی اگر امروز می‌گوییم یک دانشجوی حقوق بیکار داریم با حذف آزمون وکالت با یک وکیل بیکار مواجه خواهیم شد و این معضل قابل حل نیست.

صبح قزوین : از نگاه شما ویژگی‌های یک وکیل موفق کدامند؟
طاهرخانی: نخستین ویژگی‌ای که به نظر من یک وکیل باید در بدو ورود به شغل وکالت مدنظر قرار دهد حرکت در مسیر تحقق رضای الهی است چراکه «وکیل» از صفات بارز باری تعالی است و ما عنوانی را یدک می‌کشیم که باید خیلی مراقب حفظ آن باشیم. اخلاق مدار بودن و توجه به معنویات نیز در موفقیت وکلا نقش به سزایی دارد همچنین یک وکیل خوب باید با مشاهده عدم توانایی مالی همچنان به موکل خود برای احقاق حق کمک کند.

صبح قزوین : یکی از خاطرات ناخوشایند خودتون رو از دوران وکالت برای ما تعریف کنید.
طاهرخانی: خاطره بدی که در ذهنم مانده مربوط به اوایل کار وکالتم است که شاید به دلیل بی‌تجربگی خودم رخ داد. از آنجایی که وقتی فردی به وکیل رجوع می‌کند در ابتدا وکیل، موکل را ملتزم به راستگویی کرده چون خود را امین موکل می‌داند.
بنده نیز به صرف اینکه موکلم همه ادعاهای خود را صادقانه بیان می‌کند از وی در یک پرونده کیفری اعلام وکالت کردم در جلسه رسیدگی و محاکمه وقتی حاضر شدم بدون دقت کافی بر اسناد و مدارک که متعلق به سال ۵۶ بود وقتی مستندات این دعوا را در جلسه دادگاه ارائه کردم وکیل طرف مقابل ایرادی که گرفت این بود که مستندات شما مربوط به سال ۵۶ است اما سربرگ شما آرم جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد این مشخص می‌کند که موکل شما سند مجعول به دادگاه ارائه نموده است.
هرچند تجربه خوبی بود اما همیشه این خاطره تلخ در ذهنم باقی ماند زیرا من در آن روز به عنوان یک وکیل هیچ پاسخی برای وکیل طرف مقابل نداشتم این شد که دیگر تا همه حرفهایی که از موکل می‌شنوم با اسناد و مدارک مورد نظر تطبیق نداده‌ام وکالت وی را نمی‌پذیرم و همچنین اگر احساس کنم که محق نیست وارد طرح دعوا نمی‌شوم.
صبح قزوین : , یک خاطره شیرین.
طاهرخانی: موکل من خانمی بود که در دعوای تمکینی وارد در دادگاه شد برای اینکه در دعوا حاکم شویم به موکلم گفتم برای اثبات حسن نیت خود به دادگاه در صورتی که از شما سوال شد آیا حاضری به زندگی مشترک خود برگردی پاسخ مثبت بده که در جریان دادگاه به محض اینکه قاضی از موکلم این سوال را پرسید وی نیز نظر مثبت خود را اعلام کرد رئیس دادگاه گفت با این تفاسیر شما زوجین مشکلی با هم ندارید و صورت جلسه کردند همسر موکلم گفت نه این خانم راضی به بازگشت به زندگی نیست که قاضی گفت چرا ایشان همین حالا گفتند که مشکلی برای ادامه زندگی ندارند و بدین ترتیب ختم جلسه دادگاه اعلام شد و زوج به سمت زوجه آمد تا همراه وی به خانه برگرداند موکلم بسیار شوکه شده بود و من به او گفتم به هر حال ما به سرمنزل مقصود رسیدیم شما هم که خودتان در دادگاه اعلام رضایت کردید و اینگونه با صلح بین زوج و زوجه آنها مجددا به سر زندگی مشترک خود رفتند.

صبح قزوین : مهمترین عامل رشد وکلا از دیدگاه‌ شما چیست؟
طاهرخانی: اول معنویت و دوم صداقت

صبح قزوین : سخن پایانی:
طاهرخانی: در پایان ضمن آرزوی ارتقای جایگاه وکالت،۷ اسفند مصادف با روز "وکیل مدافع" را به کلیه همکاران خودم تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان