۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین نصب ۱۱۰ تابلو با محوریت "نوروز" در ایام عید
کد خبر: ۲۳۲۹۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۷ ساعت: ۹:۵۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اعلام کرد:

نصب ۱۱۰ تابلو با محوریت "نوروز" در ایام عید

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین بیان کرد: برای ایام نوروز نصب ۱۱۰ تابلو از پدیده نوروز از کشور ایران و کشورهای مختلف جهان پیش بینی شده تا بازدیدکنندگان با جلوه‌های نوروز در کشورهای دیگر آشنا شوند.

نصب  ۱۱۰ تابلو با محوریت "نوروز" در ایام عید
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان قزوین با محوریت نوروز 96، به ریاست دکتر همتی استاندار قزوین و با حضور محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین و دبیر اجرایی ستاد، معاونین استاندار، فرماندهان نیروی انتظامی، مدیران دستگاه‎های اجرایی عضو ستاد و مدیران تاسیسات گردشگری استان روز گذشته(جمعه) در مجتمع خدمات گردشگری بافه برگزار شد. 

در این جلسه محمد علی حضرتی با مروری بر کمیته‌های ده گانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان گفت: ستاد اجرایی خدمات سفر استان قزوین به ریاست استاندار محترم و قائم مقامی معاون امور عمرانی استانداری یک ستاد دائمی است که در همه ایام سال به ویژه ایام تعطیلات فعالیت داشته و جلسات متعددی در طول سال با حضور دستگاه‌های اجرایی ذیربط جهت انجام هماهنگی‎های لازم برای میزبانی شایسته از گردشگران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در نوروز 96 نیز همانند سال‎های گذشته ستاد اجرایی خدمات سفر استان در قالب ده کمیته با عناوین خدمات ایمنی و ترافیک، خدمات امداد و نجات، خدمات انتظامی، امنیتی و راهها، هماهنگی امور شهرداریها و دهیاریها، خدمات اسکان، اطلاع رسانی، تبلیغات و امور فرهنگی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، خدمات بهداشتی، سلامت و محیط زیست، نظارت و تنظیم بازار و حمل ونقل و آمار آماده ارائه خدمات و پذیرایی از میهمانان نوروزی است.

این مسئول با اشاره به مصوبات آیین نامه اجرایی ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور و تفویض اختیار به استان‌ها برای افزایش تعداد کمیته‌های فعال در ستاد بر حسب ضرورت گفت: با توجه به ایام ولادت حضرت فاطمه الزهرا(س) در نوروز 96، نوروز شاد و متفاوت با سال‌های گذشته را پیش رو داریم.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود کمیته امور فرهنگی و تبلیغات از کمیته اطلاع رسانی جدا شده و مسئولیت آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واگذار و اطلاع رسانی نیز توسط روابط عمومی استانداری اداره شود.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین بیان کرد: کمیته برنامه‌ریزی و آمار نیز از کمیته حمل و نقل جدا و مسئولیت آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی واگذار شود و کمیته خدمات حمل و نقل را اداره کل حمل و نقل و پایانه‎های عهده دار وکمیته ایمنی راه‌ها و ترافیک نیز با مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی اداره شود تا خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران نوروزی صورت پذیرد.

وی ثبت نوروز به عنوان میراث جهانی در یونسکو را رویدادی ارزنده برای گردشگری کشور دانست و یادآور شد: چهارم اسفند ماه سالروز تصویب نوروز به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو با محوریت ایران و عضویت هفت کشور دیگر است که امسال نیز 5 کشور به این مجموعه اضافه شده‌ که نوروز را به لحاظ جغرافیایی و اقلیمی در سطح گسترده‌ای از شرق تا چین و از غرب تا بوسنی در برمی‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه امسال با شعار " نوروز متفاوت " به استقبال میهمانان نوروزی خواهیم رفت، تصریح کرد: امسال در سراسر کشور برنامه‌ای با عنوان "نوروزگاه" برای ایام نوروز پیش‌بینی شده که امیدوارم در نوروز 96 با همراهی همه نهادها و اجرای این برنامه در استان قزوین بتوانیم شادی و نشاط را در فضاهای استان مدیریت کرده و همبستگی و رفاه اجتماعی را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: برنامه نوروزگاه باید در فضای گسترده که امکان حضور همه مردم وجود داشته باشد برگزار شود که در هر شهری بنا بر سنت‎ها نحوه اجرای این برنامه متفاوت خواهد بود، در شهر قزوین می‌توان این برنامه را در بناهای تاریخی مثل امامزاده حسین، پیغمبریه و گلزار شهدا و نیز مجتمع‎های خدمات گردشگری بین‌راهی استان برای مسافران در مسیر اجرا کنیم تا با تداوم آن در سال‎های آینده نمادی از وحدت ملی را در سطح کشور به نمایش بگذاریم.

دو هتل آپارتمان‌ آماده پذیرایی از مسافران است
حضرتی با اشاره به احیای سنت دیرین " سلام نوروزی " در ایام نوروز 96 اظهار داشت: در گذشته بخشی از نوروز به اجرای آیین کهن سلام نوروزی اختصاص داشت که امیدواریم امسال این مراسم با حضور استاندار محترم و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در مجموعه دولتخانه صفویه اجرا و این سنت دیرین در استان احیاء شود.

وی با بیان برنامه‌های پیش بینی شده ستاد اجرایی خدمات سفر استان برای نوروز 96 ابراز داشت: برای ایام نوروز نصب 110 تابلو از پدیده نوروز از کشور ایران و کشورهای مختلف جهان پیش بینی شده تا بازدیدکنندگان با جلوه‌های نوروز در کشورهای دیگر آشنا شوند.

این مسئول اذعان کرد: همچنین برگزاری آیین‌های نمایشی نوروز مانند نوروزخوانی، میرنوروزی، رسم‎های اجتماعی پیش از نوروز مانند خانه تکانی، زیارت اهل قبور، چهارشنبه سوری، مروری بر ادبیات شفاهی، جشنواره غذاها و سفره‌های نوروزی به عنوان نمادی از وحدت همه اقوام، آیین سمنوپزان در دولتخانه صفوی و سعدالسلطنه، اجرای کارگاه‌های زنده صنایع دستی و معرفی سوغات در همه بناهای تاریخی و شهرستان‌ها، برپایی بازارچه‎های دائمی صنایع دستی در دولتخانه صفوی، سعدالسلطنه، عمارت داعی و مسجد جامع از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ایام نوروز 96 به شمار می‌رود.

حضرتی همچنین با اشاره به انجام برخی اقدامات ضروری در ایام نوروز 96 تصریح کرد: نصب تابلوهای راهنمای بناهای تاریخی در چهارراه‌ها و نقشه‌های گردشگری راهنمای مسافران در بافت تاریخی و تعریف پیاده راه‎های میراثی برای تردد گردشگران به صورت پیاده در شهر و حل مشکل پارکینگ و ترافیک از جمله اقدامات مهمی است که باید در آماده سازی استان در ایام نوروز 96 انجام پذیرد.

وی با تاکید بر تامین فضای اقامتی مورد نیاز گردشگران در ایام نوروز افزود: در نوروز 96 باید پیش از اسکان مسافران و گردشگران در مدارس سطح شهر، ابتدا ظرفیت فضاهای اقامتی رسمی استان مانند هتل‌ها و مهمانپذیرها تکمیل شود تا علاوه بر کمک به رونق چرخه اقتصادی و گردشگری استان، زمینه ترغیب سرمایه گذاران برای ایجاد هتل و فضاهای اقامتی در استان فراهم شود.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان قزوین با طرح پیشنهاد ایجاد هتل آپارتمان‌ها برای افزایش ظرفیت اقامتی استان ابراز داشت: یکی از راهکارهای افزایش ظرفیت اقامتی استان تغییر کاربری ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی به هتل آپارتمان است.

وی افزود: این ساختمان‌ها در شرایط رکود ساختمان به فروش نرفته و بلا استفاده باقی مانده‌اند که با تاکید استاندار و آمادگی سرمایه گذاران بناها ساز و کار تغییر کاربری آنها به سرعت انجام شده و هم اکنون یک مجموعه سی واحدی در خیابان انصاری غربی در قالب سی واحد دوخوابه و ظرفیت 200 تخت و مجموعه دیگر در شهر صنعتی البرز در قالب 12 واحد با ظرفیت 60 تخت این آمادگی را دارند تا در چرخه خدمات گردشگری استان قرار گرفته و الگویی برای سایر واحدهای مسکونی و خروج آنها از حالت رکود باشند.

این مسئول با ارائه آمار مقایسه‌ای بازدید از بناهای تاریخی و نظارت طی سال‌های 93 تا 95 خاطر نشان کرد: امیدواریم در نوروز 96 با حضور پررنگ مسئولین و مدیران نهادها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط بتوانیم نوروزی متفاوت با شور و نشاط را برای شهروندان و میهمانان وردی به استان به ارمغان آوریم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان