۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین بیش از ۷۴ میلیارد ریال زکات در استان قزوین جمع آوری شد
کد خبر: ۲۳۲۶۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۴ ساعت: ۱۴:۳۵ ↗ لینک کوتاه

طی ۱۰ ماهه سال جاری؛

بیش از ۷۴ میلیارد ریال زکات در استان قزوین جمع آوری شد

میزان زکات جمع آوری شده تا پایان بهمن ماه بیش از ۷۴ میلیارد و ۷۸ میلیون ریال بوده است که بیشترین زکات جمع آوری شده در شهرستان بوئین زهرا بوده است.

بیش از ۷۴ میلیارد ریال زکات در استان قزوین جمع آوری شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ محمد صیادی، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان قزوین پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در نشست مشترک با کارشناسان و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان قزوین، جمع آوری زکات را کاری فراتر از تکلیف قانونی دانست و گفت: زکات از مصادیق بارز صدقات است که به عنوان پشتوانه مالی برنامه های اجتماعی، در اصلاح ساختار جامعه و تطهیر زندگی، تزکیه نفوس و تألیف قلوب مردم، نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: اهمیت زکات به حدی است که تعابیر بلند و عبرت آموز از قبیل بلاگردان فرد و جامعه، زمینه ساز نزول رحمت و برکت، عامل توسعه عمر و گسترش زندگی، تجارت مستقیم با خداوند، ذکر عملی و واژه هایی از این دست در آیات و روایات بیان شده است تا عمق باور مؤمنان و عرف جامعه در شأن این واجب الهی روشن شود.

این مسئول زکات را در کنار نماز دلیلی بر اهمیت و جایگاه حساس زکات دانست و اضافه کرد: جستجویی در قرآن کریم حکایت از آن دارد که واژه زکات به همراه مشتقاتش 59 مرتبه در 29 سوره و 56 آیه ذکر شده که 27 مورد در کنار نماز آمده است.

وی با بیان حدیث؛ " زکات پل اسلام است؛ هر کس آن را پرداخت کند از پل می گذرد و هر کس آن را منع کند به سبب آن محبوس است"، خاطرنشان کرد: زکات علاوه بر دین اسلام در ادیان پیشین نیز بوده است؛ یعنی زکات به همراه نماز از مشترکات همه ادیان آسمانی است و آیات بسیاری در قرآن کریم گواه این مدعاست.

صیادی مصرف زکات را در کمیته امداد براساس احکام شرعی دانست و توضیح داد: آنچه در آیات و روایات مورد تأکید قرار گرفته اختصاص زکات به نیازمندان و محرومان است و در همین راستا مهندس فتاح بر اجرای چنین رویکردی تأکید دارند.

وی اضافه کرد: در نتیجه سال جاری 59 درصد زکات صرف امور محرومان و 41 درصد برای پروژه‌های عمرانی نظیر احداث و تعمیر 46 مسجد، 11 حسینیه، 2 حوزه علمیه، 4 خانه عالم، یک غسالخانه و سایر پروژه های عام المنفعه در سطح روستاها هزینه شده است.

اشتغال مددجویان از جمله سرفصل‌های هزینه کرد زکات در استان
این مسئول با اشاره به فعالیت‌های انجام شده عنوان کرد: میزان زکات جمع آوری شده تا پایان بهمن ماه بیش از 74 میلیارد و 78 میلیون ریال بوده که بیشترین زکات جمع آوری شده در شهرستان بوئین زهرا بوده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان قزوین اضافه کرد: کشاورزان در بحث زکات با مشکلاتی چون تأخیر در دریافت مطالبات مواجه بودند از این رو بخشی از زکات محصولات، دریافت شده و بخشی دیگر نیز که به واسطه مطالبات کشاورزان از دولت پرداخت نشده، با تمهیداتی که از سوی دولت اتخاذ شده، به زودی جمع آوری می‌شود.

وی اعلام کرد: کمک هزینه جهیزیه، مساعدت به درمان بیماران صعب العلاج، هزینه‌های تحصیلی و مسکن و اشتغال مددجویان از جمله سرفصل‌های هزینه کرد زکات در استان است.

صیادی اعلام کرد: تاکنون 14 جلسه شورای زکات در شهرستان‌ها و 20 جلسه در بخش‌ها و ادارات دایر شده و همچنین یک همایش استانی و شش همایش شهرستانی برگزار شده و تبلیغات متعدد گفتاری، نوشتاری زکات از طریق صدا و سیما منتشر شده است.
 
وی تصریح کرد: اگرچه به دلیل کاهش نزولات آسمانی و مشکلات پیش روی کشاورزان امکان کاهش محصولات و به تبع آن افت زکات در برخی مناطق پیش بینی می‌شود؛ اما کمیته امداد استان قزوین برای سال آینده افزایش جمع آوری زکات تا رقم 100 میلیارد ريال را با مشارکت کشاورزان و باغداران در برنامه کاری خود دارد.

این مسئول اظهار کرد: با توجه به مأموریت امداد در استان قزوین در بحش اشتغال و مسکن، سعی ما بر این است که وجوهات جمع آوری شده از محل زکات بیش از پیش به سمت محرومان سوق یابد به طوری که 70 درصد در امور نیازمندان و 30 درصد در پروژه‌های عمرانی هزینه شود که با برنامه ریزی‌های پیش بینی شده، این تقسیم بندی در سال آینده عملی خواهد شد.
انتهای پیام/2002 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان