۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین برگزاری ۹۰ نمایشگاه در طول سه سال گذشته
کد خبر: ۲۳۲۳۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۳ ساعت: ۱۵:۳۱ ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی وزارت ارشاد خبر داد:

برگزاری ۹۰ نمایشگاه در طول سه سال گذشته

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طول سه سال و نیم گذشته ۹۰ نمایشگاه کتاب در استان‌های مختلف دایر و حدود۴ میلیون کتاب در این نمایشگاه‌ها عرضه شده است.

برگزاری ۹۰ نمایشگاه در طول سه سال گذشته
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه) در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب که با حضور مسئولان استانی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: قزوین، شهر هنر در حیطه‌های مختلفی همچون خوشنویسی، نقاشی، نگارگری است.

وی افزود: قزوین، استان ادب و ادبیات بوده و حتی در برخی شاخه‌ها صاحب سبک و مبتدا است به طوریکه شعر طنز ایرانی از عبید زاکانی تا نسیم شمال و دیگران مدیون این استان و خطه است‌.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: به نوعی می‌توان گفت کسانیکه تحقیق و پژوهش مدرن را آغاز کردند از این استان بودند به طوریکه استاد محمد قزوینی و علی اکبر دهخدا پایه گذار پژوهش نوین در ایران بودند.

این مسئول تصریح کرد: کتاب محور و کانون انسانیتِ انسان است چراکه اگر ما انسان را به عنوان موجودی عاقل و متفکر می‌شناسیم ظهور و نمای تفکر انسان در کتاب است و انسان متفکر با کتاب شناخته می‌شود.

صالحی با بیان اینکه هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد، گفت: رسانه قدیمی و اولین رسانه بشری کتاب است و همه رسانه‌هایی که آمدند عمرهای کوتاه‌تری دارند اما کتاب به قدمت تفکر بشری است و خط اتصال انسان‌های گذشته با امروز است.

وی در ادامه بیان کرد: کتاب، مادر همه رسانه‌هاست و رسانه‌ها به کتاب محتاجند همه رسانه‌ها از دل کتاب برآمدند و همچنان با کتاب نیازمندی‌های خود را رفع می‌کنند.

حدود ۲۶ میلیارد تومان کتاب در اختیار استان‌ها قرار گرفته است

این مسئول تاکید کرد: کتاب رسانه ماندگار و توانای بشری است و همه این ویژگی‌ها و امتیازات ایجاب می‌کند که جامعه ایرانی که جامعه فرهنگی بوده و با کتاب انس دیرینه دارد، بیش از پیش با کتاب مانوس شود.

وی عنوان کرد: وقتی ما از کتاب سخن می‌گوییم منظور فقط کتاب‌های کاغذی نیست زیرا کتاب یعنی یک فکر پیوسته متصل که گاه می‌تواند در قالب کاغذ و گاه دیجیتال باشد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کتاب هیچ جایگزینی ندارد، بیان کرد: در دولت تدبیر و امید با توجه به اهمیت نقش کتاب، تلاش شده تا کتاب به ویژه در خارج از پایتخت در سایر نقاط ایران رونق پیدا کند.

وی در ادامه گفت: در طول سه سال و نیم گذشته ۹۰ نمایشگاه کتاب استانی در کشور دایر شده به طوریکه فقط در سال جاری ۳۰ نمایشگاه استانی برگزار شده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این ۹۰ نمایشگاهی که دایر شده حدود ۴ میلیون کتاب عرضه شده و ۷۲ هزار ناشر حضور داشتند همچنین بیش از هزار نشست فرهنگی در حاشیه این نمایشگاه‌ها برگزار شده که شرایط مناسبی برای ارتباط و تبادل اساتید مرکز نشین و استان‌ها فراهم می‌کند.

وی در پایان گفت: در طول سال‌های ۹۳ تا ۹۵ حدود ۲۶ میلیارد تومان کتاب در اختیار استان‌ها قرار گرفته است تا با تغذیه فرهنگی مطلوب‌تر از طریق کتاب این علقه و انس را به شکل قوی‌تر و جدی‌تری در بین جامعه ایرانی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان