۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین مروجان دروغ محض
کد خبر: ۲۳۱۵۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲۹ ساعت: ۱۰:۴۰ ↗ لینک کوتاه

چه کسانی ادعای حتمی بودن جنگ در صورت نبود برجام را مطرح کردند؟

مروجان دروغ محض

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب در بیانات دیروز چهارشنبه ۲۷ بهمن با مردم آذربایجان شرقی این ادعا را که اگر برجام نبود، علیه ایران جنگ به‌راه می‌افتاد «دروغ محض» دانستند. ایشان در این‌باره فرمودند یک مقام اروپایی این ادعا را به یک مقام ایرانی گفته بود. اما این مقام اروپایی که بود و داستان از چه قرار است؟

مروجان دروغ محض
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، بررسی‌ها نشان می‌دهد براساس ادعای مقامات دولت روحانی، این ماجرا به دیدار فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه و حسن روحانی بازمی‌گردد. گویا در دیدار رؤسای‌جمهور ایران و فرانسه، اولاند به روحانی گفته است آنها آماده حمله نظامی به ایران بوده‌اند اما درباره زمان آن هنوز تصمیم نگرفته بودند با این حال پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و برجام، آنها را از جنگ با ایران منصرف کرده است.
این ماجرا را نخستین‌بار چه کسی روایت کرد؟
نخستین‌بار همزمان با افزایش انتقادات مردم نسبت به ناکارآمدی دولت در ساماندهی وضعیت اقتصادی و معیشتی، علی جنتی که در آن زمان هنوز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی بود، این ادعا را مطرح کرد. 

علی جنتی 8 اردیبهشت 95 در حاشیه آیین رونمایی از کتاب تحریر توحید نوشته سیدحسن خمینی در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: گروهی درصددند با توجه به اینکه سال آخر دولت بوده و سال آینده نیز انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد از هم اکنون برای این امر برنامه‌ریزی کنند. وی با بیان اینکه آنان 2 هدف را به طور موازی دنبال می‌کنند، اظهار داشت: تلقی این امر به جامعه که در برجام هیچ اتفاقی نیفتاده و با اینکه آب سنگین اراک متوقف شده و سانتریفیوژهای‌مان کاهش یافته اما تحریم‌ها سرجای خود باقی مانده است؛ یکی از اهداف آنان است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این گروه نگاه نمی‌کنند که قبل از برجام کشور در چه موقعیتی قرار داشت به گونه‌ای که در آستانه جنگ بودیم. وی ادامه داد: همان زمان فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه مدعی شده بود تمام مقدمات برای حمله مشترک آمریکا، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه به مراکز حساس و حیاتی ایران فراهم شده بود. جنتی خاطرنشان کرد: هدف اصلی این گروه آن است که می‌خواهند برجام را که افتخار بزرگ کشور به شمار می‌رود به عنوان یک کار ضد‌ارزش تلقی کنند.

5 روز بعد مجید انصاری، معاون حقوقی حسن روحانی نیز این ادعا را مطرح کرد و گفت اولاند این ادعا را در گفت‌وگو با حسن روحانی مطرح کرده بود. مجید انصاری دوشنبه 13 اردیبهشت 95 در مراسم تجلیل از معلمان نمونه شهرستان اسلامشهر و چهاردانگه گفت: می‌گویید برجام چه دستاوردی داشته است؟ حال از شما می‌پرسم اگر برجام نبود، امروز کجا بودید؟ در دیدار رئیس‌جمهوری با رئیس‌جمهوری فرانسه، ایشان به آقای دکتر روحانی گفتند تصمیم ما برای حمله به ایران قطعی بود ولی برای زمان آن تردید داشتیم و انتخابات ریاست جمهوری و توافق هسته‌ای سایه جنگ را از سر ایران برداشت. اظهارات جنتی و انصاری باعث شد رسانه‌های دولتی این خط خبری را ماه‌ها در دستور کار قرار دهند تا از این طریق گلایه‌های مردم از ناکارآمدی مدیریت دولتی را کنترل کنند. البته همزمان مقامات دولتی نیز با این ماجرا همراه شدند و آنان نیز در اظهارنظرهای‌شان با بیان این ادعا، گفتند برجام مانع جنگ علیه ایران شد. به عنوان نمونه صالحی‌امیری، وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه 2 دی 95 در شورای اداری استان خوزستان گفت: امروز آمریکا به عنوان دشمن اصلی انقلاب اسلامی منزوی شده و اروپایی‌ها اعلام کردند با ترامپ برای اعمال فشار بر ایران همراهی نخواهیم داشت. اساسا در تداوم سیاست‌های گذشته الزاما باید به سمت جنگ می‌رفتیم و کشورهای مختلف روی زمان جنگ در حال بحث و به دنبال شیطنت‌های مختلف در بخش هسته‌ای بودند ولی با دیپلماسی آن را حل کردیم... اتفاق مهمی شکل گرفت و اگر برجام نبود امروز باید به یک جنگ ناخواسته تن می‌دادیم.

جالب‌ترین اظهارنظر برای تقویت این ادعا را محمدعلی نجفی، مشاور اقتصادی روحانی مطرح کرد. نجفی6 دی 95 در همایشی در شهر اراک گفت: «وقتی به این می‌اندیشم که اگر برجام اتفاق نیفتاده بود و توافق نشده بود، تنم می‌لرزد؛ اولاند در یک دیدار خصوصی صراحتاً گفت درباره حمله به ایران به توافق رسیده بودیم و تنها اختلاف بر سر زمان و گستره حمله بود که به نتیجه نرسیده بود که فکر می‌کردم این را تنها در دیدار خصوصی می‌گوید اما در پایان نشست و وقتی بیرون آمدند در مصاحبه مطبوعاتی مشترک، باز سربسته اعلام کرد». با این گزاره‌ها می‌توان گفت طرح ادعای اولاند توسط وزرا، معاونان و مشاوران حسن روحانی، یک پروژه دولتی بوده که همزمان با افزایش انتقادات مردم نسبت به بی‌اثر بودن برجام و عدم تدبیر برای به سامان کردن وضعیت معیشتی در دستور کار قرار گرفته است. البته بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد حسن روحانی خود نیز پیشگام طرح ادعای ممانعت برجام از جنگ بوده است. او 3 شهریور 94 یعنی 40 روز پس از امضای برجام توسط ایران و 1+5 در استادیوم قدس همدان گفت: «امروز به همت مردم و با تلاش دولتمردانی که منتخب شما هستند، چهره واقعی ایران‌ به جهانیان معرفی شده است. بعد از 23 ماه تلاش و مذاکره‌ پیگیر توسط فرزندان انقلابی و دیپلمات‌های قهرمان، به نقطه‌ای رسیدیم که توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم و امنیت واقعی را به این کشور بازگرداندیم».

به اعتقاد کارشناسان، ترساندن مردم از جنگ یک تاکتیک انتخاباتی بوده است که تلاش می‌کند با کنترل گلایه‌های فزاینده مردم نسبت به بی‌سر و سامانی وضعیت اقتصادی و معیشتی، مطالبات مردم را به سطح دارا بودن امنیت (آن هم با طرح ادعای غیرواقعی درباره دلایل ایجاد این امنیت) فرو کاهد.

ضمن اینکه اعتبار بخشیدن به ادعای رئیس‌جمهور یک کشور متخاصم درباره جنگ علیه ایران قطعا تبعات فراوان سیاسی و امنیتی برای کشور به همراه خواهد داشت و بدون تردید به پرستیژ منطقه‌ای و بین‌المللی ایران آسیب وارد خواهد کرد و از آن مهم‌تر دولتمردان ایرانی را در انظار و اذهان عمومی، سیاستمدارانی مرعوب جلوه می‌دهد!


انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان