۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین استان قزوین در تولید زیتون رتبه دوم کشوری را داراست
کد خبر: ۲۳۰۵۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲۳ ساعت: ۱۳:۱۶ ↗ لینک کوتاه

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

استان قزوین در تولید زیتون رتبه دوم کشوری را داراست

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: میانگین عملکرد زیتون در هکتار بیش از ۳ تن است که باید اقدامات جدی در زمینه افزایش عملکرد این محصول صورت گیرد، استان قزوین در تولید زیتون رتبه دوم کشوری را دارد.

استان قزوین در تولید زیتون رتبه دوم کشوری را داراست
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ محمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر به منطقه طارم سفلی از توابع استان قزوین برای افتتاح چند طرح کشاورزی گفت: برای توسعه باغات زیتون برنامه‌هایی پیش بینی و عملیاتی شده است.

وی افزود: هم اکنون محصول زیتون از منطقه طارم به چندین استان کشور رفته و توسعه یافته و در برخی مناطق به دلیل سرعت اجرای طرح شاهد اقدامات قابل توجهی هستیم و در برخی مناطق هم به دلیل سرمای ناگهانی و تغییر اقلیم دچار مشکل شده ایم.

طهماسبی تصریح کرد: منطقه طارم در قزوین برای کشت این محصول بسیار مستعد است و زادگاه و خیزشگاه زیتون محسوب می‌شود که عملیات اصلاحی، تغییر نوع کشت از محلی به متراکم در آن اجرا شده است.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: به دلیل ارتباطی که با شورای بین المللی زیتون و ایستگاه‌های تحقیقاتی داریم ارقام جدید هم وارد می‌شود که این کار به کیفی سازی کمک کرده است.

طرح اصلاح باغات زیتون در کشور عملیاتی شده است

طهماسبی گفت: برای افزایش کیفیت روغن زیتون این ارقام بسیار مهم است و کشاورزان هم از آن استقبال می‌کنند.

وی درباره اصلاح نوع کشت زیتون هم اظهار کرد: به دلیل محدودیت منابع اعتباری دولت دیگر مانند گذشته اعتبارات بسادگی برای این بخش داده نمی‌شود و کمی در تنگنا هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: طرح اصلاح و نوسازی باغات زیتون در قالب کمک‌های فنی و اعتباری با عاملیت یک بانک انجام می‌شود و متقاضی زیادی هم دارد.

طهماسبی در مورد رهاشدن زمین‌های کشاورزی غیر کشت شده گفت: اگر زمین‌هایی که برای توسعه کشت زیتون واگذار شده مدتی رها شود و طبق تعهد و قرارداد تعیین شده به زیر کشت نرود توسط منابع طبیعی بازگردانده شده و در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: هم اکنون در استان قزوین بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت زیتون رفته که ۶ هزار هکتار آن بارور و مابقی در مرحله نهال هستند.

این مسئول اذعان کرد: همچنین میانگین عملکرد زیتون در هکتار بیش از ۳ تن است که باید اقدامات جدی در زمینه افزایش عملکرد این محصول صورت گیرد، استان قزوین در تولید زیتون رتبه دوم کشوری را دارد.

وی در پایان گفت: جوان‌سازی باغات، توسعه باغات با استفاده از ارقام مقاوم و مرغوب و برگزاری کلاس‌های آموزشی از جمله اقدامات موثر در کنترل آفات زیتون بوده که در استان قزوین انجام شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان