۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ملودی سرودهای انقلاب برگرفته از شعارهای مردم بود/ با مرور خاطرات ۲۲ بهمن ۵۷ هنوز اشک شوق می‌ریزم
کد خبر: ۲۳۰۱۷۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲۱ ساعت: ۱۲:۴ ↗ لینک کوتاه

محمد گلریز:

ملودی سرودهای انقلاب برگرفته از شعارهای مردم بود/ با مرور خاطرات ۲۲ بهمن ۵۷ هنوز اشک شوق می‌ریزم

محمد گلریز از خوانندگان سرودهای بیادماندنی انقلاب اسلامی گفت: وقتی که در مورد دوران انقلاب می خواهم صبحت کنم مانند پرده سینما همه ریز خاطرات در ذهنم مرور می شود و زبانم قاصر است که چگونه بگویم چقدر مردم در عقاید انقلابی خود استحکام و وحدت داشتند و همان یکصدا بودنشان منجر به پیروزی انقلاب شد.

ملودی سرودهای انقلاب برگرفته از شعارهای مردم بود/ با مرور خاطرات ۲۲ بهمن ۵۷ هنوز اشک شوق می‌ریزم
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ آن روز که باغستان‌های دل را گلزار ورود رهبر نمودیم و سبزی نگاهش را با سرخی خون‌های مان پاسخ دادیم و طراوت و جودش را با صدای حضورمان لبیک گفتیم، همه در راه رسیدن به سیمرغ یگانگی و وحدت کوشیدیم به یاد سی هشتمین بهار پیروزی با محمد گلریز این خواننده معروف انقلابی که فعالیت خود را از سال ۵۸ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آهنگ «سرود نیایش» از رضاقلی ملکی شروع کرد، به گفتگو می نشینیم وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس مبنی بر اینکه صدا و چهره شما به عنوان یک هنرمند و خوانند مردمی همیشه برای ملت ما تداعی کننده سرودهای در وصف پیروزی انقلاب اسلامی است، چگونه شد که شما به سمت و سوی چنین ترانه ها و سرودهایی کشیده شدید؟ گفت: تحولاتی که توسط مردم در انقلاب به وجود آمده بود باید طوری در صدای انقلاب نیز منعکس می شد؛ آن موقع نمی دانستیم باید به چه صورت امواج انقلاب را در عرصه موسیقی به نمایش بگذاریم.

سرودهای انقلاب برگرفته از شعارهای مردم در کوچه و خیابان بود
وی در ادامه با اشار هبه اینکه سوردهای انقلابی توسط آقای سبزواری از پیشگامان انقلاب سروده می شد و همگی مضامینی در خصوص قیام مردم و پاسداشت خون شهدا بود، ادامه داد: در اوایل سال 1357 نمی دانستیم که این انعکاس انقلاب را با چه ریتمی به گوش مردم جهان برسانیم و از چه نوع موسیقی در سرودهای انقلابی استفاده کنیم.

این خواننده انقلابی با بیان اینکه آهنگ سرودهای انقلاب برگرفته از شعارهای مردم در کوچه و خیابان بود، اظهار داشت: آن موقع منزل ما در نزدیکی میدان شهدا بود و با توجه به اینکه در راهپیمای های مردم برای پیروزی انقلاب شرکت داشتم بیشتر توجه ام به شعارهایی که توسط مردم گفته می شد، بود.

گلریز افزود برای مثال سرود «این بانگ آزادی» برگرفته از شعار مردم بود که دست هایشان را گره زده بودند و فریاد می زدند « الله اکبر، خمینی رهبر» و همچنین شعر این ترانه ها از "حمید سبزواری"و آهنگ آن از "احمدعلی راغب" است.

این چهره شناخته شده عصر موسیقی انقلاب اسلامی با اشاره به بخشی از خاطرات دوران طاغوت، گفت: « آن دوران حکومت نظامی اعلام می شد اما ما به طور مخفیانه تا پاسی از شب را با آقای راغب می نشستیم و شعارهای مردمی که در راهپیمایی ها سر داده می شد، شعارهایی چون « الله یا الله »، «استقلال آزادی و جمهوری اسلامی » را تبدیل بملودی می کردیم و همچنین از آقای سبزواری که با ایشان هم در تماس بودیم، مشورت می گرفتیم.

سرودی که لحظه ورود امام خمینی(ره) به کشور خوانده شد
وی گفت: حتی سرود " خمینی ای امام" و" برخیزید، برخیزید" ساخته آقای راغب بود، ولی ترانه اش را اقای حمید سبزواری ساخت، این سرود در لحظه تاریخی ورود بنیانگذار انقلاب اسلامی به ایران در فرودگاه مهر آباد توسط یک گروه سرود انقلابی به صورت زنده اجرا شد و مورد تحسین و توجه قرار گرفت.

گلریز در با اشاره به اینکه سال ها از اجرای این سرودهای انقلابی می گذرد اما هر بار تازگی و لطف خاص خود را دارد، اظهارداشت: سرود " ایران، ایران " با صدای «رضا رویگری» نیز در بسیار مورد استقبال قرار گرفته و در همان خیابان ایران بیشتر خوانده می شد.

این خواننده سرودهای بیادماندی انقلاب اسلامی درباره سرود " ای معلم " که در وصف مرحوم آیت الله طالقانی خوانده است، گفت: این سرود اولین بار به طور رسمی از صدا و سیما پخش شد و سرود "نیایش" و " "بانگ آزادی " از دیگر سرودهای این آلبوم است که نزدیک به 40 قطعه آن از سرودهایی در غالب انقلابی و مذهبی است.

حضور پر رنگ خوانندگان ارزشی و محبوب در سرودهایی با مضامین انقلابی
وی عنوان کرد: وقتی انقلاب اسلامی تثبیت شد خواننده های زیادی از جمله آقایان اشکان کمانگیر، کاشانی، اسفندیار قره باغی، جمشید جم، سراج هم در مورد پیروزی انقلاب، دهه فجر و روز 22 بهمن سرودهایی خواندند و توانستند مجموعه ای نفیس از آلبوم انقلاب را خلق کنند.

گلریز در پاسخ به این سؤال که کدام یک از ترانه های انقلابی خود را به دانش آموزان نسل چهارمی انقلاب پیشنهاد می دهید، گفت: سرود "ای معلم"را انتخاب می کنم. این سرود به صورت ملی از رادیو پخش شده است، شعرش از شاعر توانمند "سید مهدی علوی" است که خودشان هم معلم بودند. شعری با این ابیات: «معلم ای توان ده روان و جان ما/ ای که جان فدا کنیم که پروری روان ما / قاصر از بیان قدر، زبان ما / تا که دانش است، بر جهان عطا / من تورا سپاس، من تو را سپاس ...

پیکانی با هفت سرنشین!
این خواننده و فعال انقلابی در ادامه با اشاره به خاطره ای از دوران مبارزات انقلابی مردم ایران گفت: آن روزها، من یک پیکان داشتم در پیکانی که امروز چهار نفر سرنشین می نشیند آن موقع هفت نفر از بچه های مبارز سوار می شدند و به پادگان ها می رفتیم! بنده از حمل و نقل این مردان انقلابیون بی ادعا خیلی لذت می بردم.

وی ادامه داد: اوضاع آن روزگار را می توان اوضاع " جنگی " تلقی کرد با این تفاوت که این جنگ در داخل کشورمان با ظالمان شاهنشاهی بود.

در وصف عزم مردم برای انقلاب اسلامی زبان قاصر است
گلریز گفت: وقتی که در مورد دوران انقلاب می خواهم صبحت کنم مانند پرده سینما همه ریز خاطرات در ذهنم مرور می شود و زبانم قاصر است که چگونه بگویم چقدر مردم در عقاید انقلابی خود استحکام و وحدت داشتند و همان یکصدا بودنشان منجر به پیروزی انقلاب شد. مردم به راستی عزم شان را جزم کرده بودند که هر طوری شده است طاغوت را از بین ببرند.

اشک شوق با یادآوری خاطرات 22 بهمن 57
این خواننده محبوب کشور با بیان یاد آوری 22 بهمن سال 57 بیان کرد: هر وقت یاد 22 بهمن سال 57 می افتم، اشک شوق چشمانم را خیس می کند. این نکته بسیار حائز اهمیت است که با توجه به تمام تبلیغات منفی رسانه های دشمنان نظام مانند آمریکا و.. هنوز هم شاهد حضور پر شور مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن ماه هستیم که نشان دهنده میزان اقتدار و پایدار بودند نظام جمهوری اسلامی است و هم باعث افتخار کشورمان است.

امام خمینی(ره) مظهر غرور و قدرت نظام اسلامی

وی با بیان اینکه امام (ره) مظهر غرور و قدرت نظام اسلام است، ایشان توانستند تفکر اسلامی را به جوانان ما القا کند و شهدا نیز مردان بی ادعایی هستند که جان خود را برای انقلاب و مردم کشور عزیزمان فدا کردند و امیدوارم یاد خاطره شهدا همیشه در قلب ایران و ایرانی زنده بماند.

انتهای پیام/2002

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان