۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین افتتاح مرکز جامع اهدای خون جزو اولویت‌های این اداره است
کد خبر: ۲۲۹۹۹۳ نویسنده: دکتر محمد حسین برادران تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲۰ ساعت: ۱۰:۳۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان قزوین:

افتتاح مرکز جامع اهدای خون جزو اولویت‌های این اداره است

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: بازسازی کامل فضای فیزیکی اداره کل انتقال خون قزوین و افزایش تخت‌های خونگیری از ۱۰ تخت به ۲۰ تخت به منظور افتتاح "مرکز جامع اهدا خون" به‌عنوان چهارمین مرکز جامع در کشور از جمله برنامه‌های آتی این اداره است.

افتتاح مرکز جامع اهدای خون جزو اولویت‌های این اداره است
دکتر محمد حسین برادران مدیرکل انتقال خون استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به زمان تاسیس اداره انتقال خون استان اظهار کرد: پايگاه انتقال خون قزوين با همت و تلاش مسئولين شهر در سال 1362 در ساختمان اماني از جانب دانشگاه علوم پزشكي قزوين در بيمارستان بوعلي سينا شروع به كار کرد.

وی افزود: انتقال خون قزوين با ايثارگري‌هاي مردم نوعدوست قزوين در زمان دفاع مقدس در تأمين خون نيازمندان و مجروحين جنگ تحمیلی رسالت خود را آغاز نمود و علاوه برتامين خون و پلاسماي بيماران و مصدومين، ياري رسان استان‌هاي همجوار بوده و هست و در مواقع بحران همچون زلزله گيلان و بم به ياري نیازمندان شتافته است.

قزوين جزء اولين پايگاه‌هاي انتقال خون کشور در حذف خون جايگزين بود
مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به اهم اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته طی 33 سال گذشته خاطرنشان کرد: پايگاه انتقال خون قزوين جزء اولين پايگاه‌هاي انتقال خون در سطح كشور بوده است كه از سال 1376 نسبت به حذف خون جايگزين اقدام نمود و از آن زمان تاكنون کلیه موارد اهدای خون به صورت 100درصد داوطلبانه مي‌باشد.

وی عنوان کرد: افتتاح بخش پلاسما فرز درماني در سال 77 و بهره‌برداری از مرکز خونگیری تاكستان درسال 78 از جمله اقدامات صورت گرفته در طول سال‌های پس از انقلاب است.

برادران تصریح کرد: در سال 79 با همكاري مسئولين استان مخصوصاً اداره اوقاف و امور خيريه و متوليان مرحوم حاج عباس رضوي (واگذاري زمين) ساختمان مستقل انتقال خون (ساختمان فعلی) به عنوان یک طرح ملي با حضور وزير بهداشت وقت افتتاح شد.

وی در ادامه گفت: در سال 1380 برای اولین بار در کشور سسيتم كامپيوتري جهت واحدهای مختلف انتقال خون راه‌اندازي شد در حال حاضر نرم افزار فوق همچنان مورد تایید ستاد مركزي سازمان انتقال خون ايران بوده و در کلیه پايگاه‌هاي ديگر نيز اجرا شده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: در سال 1381 طرح تكريم ارباب رجوع به اجرا گذاشته شد و طي نظرسنجي‌هاي به عمل آمده در سه سال متوالي( 82، 83، 84) رتبه اول را در بين دستگاه‌هاي اجرايي استان كسب کرد ضمن اینکه در اين سال پايگاه قزوين جزء اولين رتبه‌ها در بين پايگاه‌هاي انتقال خون سراسر كشور محسوب شد و مدير آن به عنوان مدير نمونه كشوري انتخاب شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1382 طرح نوين سيستم قرنطينه محصولات پلاسمايي به منظور افزايش ضريب سلامت محصولات پلاسمايي بكار گرفته شد و در سال 1383 جزء اولين پايگاه‌ها در سطح كشور بود كه موفق به دريافت گواهينامه مديريت كيفيت ايزو 9001 گرديد.

برادران با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده گفت: در سال 1383 عمليات اجرايي افزايش فضاي فيزيكي به متراژ 400 مترمربع با زيبا سازي نماي ساختمان آغاز و در سال 1384 سردخانه زير صفر با گنجايش 13000 واحد پلاسما خاص قرنطینه و ارسال پلاسما راه اندازي شد.

وی با اشاره به كسب مقام اول انتقال خون قزوین در ميان دستگاه‌هاي گروه اجتماعي استان به لحاظ عملكرد در سال 85 بیان کرد: راه اندازي سيستم ثبت برودت مركزي، كسب مجوز آموزشي پايگاه و اجراي سيستم باركدينگ در واحدهاي فراورده، اهداكنندگان، پخش خون، قرنطينه به عنوان اولين‌هاي سيستم باركدينگ انتقال خون كشور از اهم فعالیت‌های انجام شده در سال 85
می‌باشد.

ارسال سالانه بیش از 20000 واحد پلاسما به شرکت‌های پالایشگر جهت تهيه دارو
مدیرکل انقال خون استان قزوین تصریح کرد: سالانه بیش از20000 واحد پلاسما به شرکت‌های پالایشگر پلاسما جهت تهيه داروهاي مشتق از پلاسما مورد نياز بيماران ارسال می‌شود.

این مسئول با اشاره به ارسال خون و فرآورده‌هاي خوني به استان‌هاي همجوار و پرمصرف مطابق با شبکه خونرسانی کشوری عنوان کرد: راه‌اندازی سيستم اتوماسيون آزمايشگاهي، راه اندازي سردخانه خاص واحد پخش خون، راه اندازي بخش پلاكت فرزيس تولیدی در سال 1387 كه با راه اندازي اين بخش از اعزام بيماران نیازمند پلاکت به تهران جلوگيري شد از دیگر کارهای انجام شده در سال‌های اخیر است.

برادران تصریح کرد: درسال 1390 بدنبال ممیزی شرکت MIC اداره کل انتقال خون قزوین موفق به دریافت گواهی ISO 9001 – 2008 شد.

وی با اشاره به کسب مجدد تأییدیه ارسال پلاسما به شرکت‌های پالایشگر پلاسما جهت تهیه داروهای مشتق از پلاسما در سال1390 بیان کرد: تهیه داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی منجر به صرفه‌جویی ارزی، بی‌نیازی از واردات داروهای با منشا پلاسمای خارجی و جلوگیری از انتقال بیماری‌های منتقله از راه خون شایع در سایر کشورها می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های 1392 و 1393 گفت: شناسایی دو مورد گروه خونی نادر RH Null در استان، رشد 13.2 درصدی اهدای خون بانوان در سال1392 نسبت به سال قبل، اصلاح ، بازسازی و استانداردسازی تاسیسات و اتاق سرور اداره کل و همچنین انجام 4 طرح پژوهشی از جمله فعالیتهای مهم انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سال 94 و 95 شاهد افزایش مستمر و رو به رشد جامعه اهداکنندگان بودیم، افزود: ارتقاء خدمت رسانی به اهداکنندگان در مناسبت‌ها و به ویژه لیالی قدر در سال 1394 منجر به افزایش 52% در آمار خونگیری لیالی قدر در مقایسه با سال قبل و کسب رتبه پنجم رشد خونگیری در کشور شد.

استقرار و کاربردی شدن نظام مراقبت از خون در 100%بیمارستان‌های استان
برادران با اشاره به اهم فعالیت‌های انتقال خون استان در سال جاری گفت: راه اندازی واحد سرولوژی اختصاصی جهت شناسایی و غربالگری دقیق آنتی‌بادی‌های ناخواسته در بیماران علی الخصوص بیماران تالاسمی، استقرار و کاربردی شدن نظام مراقبت از خون (سیستم هموویژلانس) در 100%بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مصرف کننده خون و فرآورده در سطح استان همچنین استقرار مرکز سپاس(سامانه پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز) و پذیره نویسی از اهداکنندگان داوطلب اهدای سلول های بنیادی از جمله فعالیت‌های مهم انجام شده در سال جاری است.

این مسئول یادآور شد: سمینار دو روزه بازآموزی "هموویژلانس (نظام مراقبت از خون) ویژه پزشکان و پیراپزشکان پس از 9 سال وقفه در سال‌های 1394و 1395 برگزار شد همچنین موفقیت مجدد در بازدید ستادی سازمان انتقال خون ایران و تمدید دو ساله تاییدیه ارسال پلاسما به شرکت پالایشگر خارجی جهت تولید داروهای مشتق از پلاسما برای بیماران کشورمان بدون هیچگونه عدم انطباق در سال 1394 از دیگر اقدامات برجسته این اداره در سال گذشته است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در اردیبهشت 1394 مهلت استقرار مرکز ثابت خونگیری تاکستان در ساختمان استیجاری شبکه بهداشت به پایان رسیده بود و این ساختمان باید تخلیه و تخریب می‌شد با تلاش بی‌وقفه موفق به جلب موافقت مرکز بهزیستی تاکستان به منظور استقرار مرکز خونگیری تاکستان در قسمتی از ساختمان آنجا شدیم که این استقرار تا زمان تامین و تحویل مرکز خونگیری در ساختمان مستقل ادامه دارد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تاکید کرد: با تامین مکان مناسب در تاکستان و عقد موافقتنامه با اداره کل راه و شهرسازی استان و شروع بازسازی این مرکز تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری می‌باشد.

این مسئول در ادامه گفت: امسال پویش مخصوص ورزشکاران با عنوان "بعضی‌ها قهرمان می‌شوند، بعضی‌ها قهرمان می‌مانند" ایجاد شد که با استقبال پرشور و حضور هیئت‌های ورزشی جهت اهدای خون و ترویج فرهنگ این امر خداپسندانه و انسان دوستانه مواجه شد که این پویش تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه دارد.

افتتاح "مرکز جامع اهدا خون" در قزوین 
وی در ادامه گفت: بازسازی کامل فضای فیزیکی اداره کل انتقال خون قزوین و افزایش تخت‌های خونگیری از 10 تخت به 20 تخت به منظور افتتاح "مرکز جامع اهدا خون" بعنوان چهارمین مرکز جامع در کشور از جمله برنامه‌های آتی این اداره است که این امر موجب می‌شود تا در مرکز جامع اهدا خون در کنار اهدا خون کامل، امکان اهدا پلاکت و پلاسما به شیوه آفرزیس نیز میسر شود.

این مسئول اضافه کرد: افزایش تخت‌های خونگیری مرکز ثابت خونگیری تاکستان از 6 تخت به 10 تخت و ارائه خدمت به اهداکنندگان در دو شیفت صبح و عصر دردستور کار این اداره قرار دارد چراکه تاکنون مرکز تاکستان فقط در شیفت صبح فعال بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: ارتقا فضاهای کاری واحدهای فرآورده، پخش خون، آزمایشگاه‌ها و انبارها همچنین خرید دو دستگاه خودرو جهت بهبود ناوگان حمل و نقل در اداره کل از دیگر برنامه‌های این اداره است.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان