۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین آوار نگاه سياسی بر خرابه های پلاسكو سنگينی می‌كند
کد خبر: ۲۲۹۹۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲۱ ساعت: ۹:۴۵ ↗ لینک کوتاه

پلاسكو؛ پرانتز باز

آوار نگاه سياسی بر خرابه های پلاسكو سنگينی می‌كند

حادثه پلاسكو را مي توان حادثه اي بي سابقه در كشور دانست و براي اولين بار در تاريخ اين كشور ساختماني ۱۷ طبقه با زيربناي ۳۳ هزار متري در مركز پايتخت پس از چندساعت در حريق سوختن، فروريخت.

آوار نگاه سياسی بر خرابه های پلاسكو سنگينی می‌كند
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین  ،خبرنگاري در يكي از كنفرانس هاي خبري سخنگوي آتش نشاني، سوالي از وي پرسيد كه باعث تعجب ساير خبرنگاران حاضر در جلسه شد. اين خبرنگار از وي پرسيد چرا درباره آمارها ضدو نقيض حرف مي زنيد و آمار دروغ مي دهيد تا ما هم دروغگو شويم. چنين سوالي از مردي كه از زمان وقوع حادثه تا به امروز در كنار اقدامات فني،‌ پاسخگوي همه سوالات بوده و كسي كه بسياري از همكاران خود را از دست داده، باعث شد براي چندثانيه سكوتي برجلسه حكفرما شود. چهره خاك خورده و دودگرفته ملكي حكايت از غم بزرگي داشت كه هيچ كس ان را درك نمي كرد. ملكي صدايش را از ته سینه دودگرفته اش صاف كرد و گفت من هرگز به هيچ كس دروغ نگفته ام و آمارها همان است كه در چندروز اخير تكرار كرده ام.  

موضوع از آن قرار بود كه بامدادگاه قبل از كنفرانس، سه پیکر از طبقه منفي يك پلاسكو بيرون آورده شده و در همان ابتدا عنوان شد 4 پیکر جسد ديگر پيدا شدند اما كسي به پیکر چهارم توجهي نكرده بود كه به چه سرنوشتي گرفتار است و خبرنگاران به جاي سوال به فرضيات شبكه هاي مجازي دل خوش كرده بودند. ملكي گفت كه اين پيكر در زير آوارها به گونه ای است كه بيرون كشيدنش باعث متلاشي شدن آن مي شود و برهمين اساس آمار همان است كه گفته شده بود يعني 3 پيكر بيرون كشيده و يكي باقي مانده است. خبرنگار سرش را به پايين انداخت و در نگاه ملكي اين سوال وجود داشت كه «چرا اينقدر بي انصافيد؟» 
  
وقتی نگاه سياسی بر آوار پلاسكو سنگينی می‌كند
در يك هفته اخير بي انصافي هاي زيادي در حق آتش نشاني شهرداري تهران صورت گرفته و درحاليكه تجهيزات جديد اين سازمان در جلو دوربين ها رژه مي رفتند بازهم مطبوعات به حرف يك روزنامه نگار آلماني استناد كردند و تجهيزات را ابتدايي توصيف كردند. روزنامه نگاري كه هزاران فرسخ از تهران دور بود و تنها يك عكس را ديده بود. در اين ماجرا آتش نشان ها مظلومترين افرادي بودند كه هم بايد بار غم شهادت يارانشان را به دوش مي كشيدند و هم برخي پشت سرآنها پنهان شده و با بهانه قرار دادن آنها بر مسئولان شهري تاختند.  
  
وقتی نگاه سياسی بر آوار پلاسكو سنگينی می‌كند
حادثه پلاسكو را مي توان حادثه اي بي سابقه در كشور دانست و براي اولين بار در تاريخ اين كشور ساختماني 17 طبقه با زيربناي 33 هزار متري در مركز پايتخت پس از چندساعت در حريق سوختن،  فروريخت. درمعناي واقعي، بحران شكل گرفت. اما در همان دقايق اوليه بر نبود تجهيزات در آتش نشاني شهرداري تهران گلايه هايي وارد شد؛ آيا شهرداري تجهيزات لازم را براي برخورد با اين بحران نداشت؟

واقعياتي كه كسي نمي خواهد ببيند

بار ديگر به سخنان ملكي باز مي گرديم؛‌ چرا كه وي بارها به اين سوال پاسخ داده ولي به نظر گوش شنوايي وجود ندارد و برخي از رسانه ها و شخصيت هاي سياسي با وجود علم براين پاسخ هاي تخصصي، از بهانه هاي بني اسرائيلي دست برنمي دارند. براساس اظهارت ملكي، آتش نشاني شهرداري مجهز به 7 نردبان 54 متري و 14نردبان 32 متري است. تجهيزاتي كه با اين كيفيت و تعداد در هيچ كدام از شهرهاي ايران وجود ندارند و اتفاقا يكي از گلايه هاي 14 شهرداري كه به قاليباف براي تقدير از مديريت بحران وي نامه نوشته بودند همين بود كه بودجه اي در اختيار آنها قرار نمي گيرد تا تجهيزاتي به مانند تهران خريداري كنند.  

متاسفانه در كشور ما زمانيكه  حادثه ای رخ مي دهد همه كارشناس مي شويم و نظراتي را بر زيان مي رانيم كه هيچ مبناي علمي ندارد. استفاده از هليكوپتر در زمان آتش سوزي پلاسكو به بيان سخنگوي آتش نشاني ممكن نبود. هليكوپتر زماني مفيد است كه فضاي مانور داشته باشد و اطراف محل حادثه باز باشد تا درصورت پايين آمدن باد پره ها باعث پراكنده شدن آتش به ساختمان هاي اطراف نشود و همچنين درصورت آبپاشي از نقطه بالاتر به خاطر جريان باد و هوا و عدم تمركز لازم، كمك چنداني به اطفاي حريق نمي كرد.  
  
وقتی نگاه سياسی بر آوار پلاسكو سنگينی می‌كند
يك فلش بك ديگر به نشست خبري جلال ملكي و معاونان شهردار تهران مي زنيم. جاييكه با صبوري به سوالات پاسخ داده مي شود و ملكي در پاسخ به سوالي درباره تجهيزات ابتدايي سازمانش عنوان مي كند، در سال هاي اخير تجهيزات آتش نشاني با كمك شهرداري تهران از اين رو به آن رو شده اند. لباس هايي كه برتن آتش نشانان است هريك بيش از 8 ميليون تومان ارزش دارند و سازمان آتش نشاني شهرداري تهران تنها سازماني در آسيا است كه با توجه به مستندات و تجربيات در  انجمن بین‌المللی آتش‌نشانی و ایمنی (CTIF) عضو است. 
در بررسي اين ادعا مخاطبان را به تاريخ 19 شهريور همين امسال حواله مي كنيم كه براساس خبرهاي آن روز آمده بود: "سرانجام عضویت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران روز گذشته در جلسه سالانه این انجمن با رأی موافق اکثریت اعضا و تأیید هیئت رئیسه CTIF به تصویب رسید و گواهینامه رسمی عضویت ثابت این سازمان به عنوان نماینده کشور ایران طی مراسم با شکوهی تقدیم مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران شد."  
  
وقتی نگاه سياسی بر آوار پلاسكو سنگينی می‌كند
انجمن بین‌المللی CTIF یکی از معتبرترین و مهم‌ترین انجمن‌های تخصصی در زمینه آتش نشانی و امداد و نجات در دنیا است و تمامی اعضای آن شامل کشورهای پیشرفته و صاحب سبک اروپایی و امریکایی هستند. جلال ملكي در كنفرانس هاي خبري چند روز اخير خود گفته بود كه كشورهاي حاضر در اين انجمن با كسي تعارف ندارند كه بخواهند از سر ناآگاهي يا دلسوزي شهري را عضو كنند ولي تهران توانست با مستندات و شواهد موجود آنها را قانع به پذيرش تهران كنند.  

بار ديگر بازمي گرديم بر سر صحنه حادثه و مديريت سريع و دقيقي كه منتهي به خارج كردن هزاران تن آهن آلات درهم تنيده و نخاله هاي ساختماني از دل آتش گداخته پلاسكو شد. به اذعان كارشناسان انبوه ساز و حوزه ساختمان، خارج كردن اين حجم از آوار از مركز شهر تهران حداقل و در بهترين حالت 10 روز و حداكثر يكماه طول خواهد كشيد، اما در عرض يك هفته تمام آوار در سطح پلاسكوي خفته خارج شد و اين نشان از مديريت قوي عمليات داشت كه شهردار تهران شخصا آن را برعهده داشت و تا زمان عبور از بحران از محل حادثه خارج نشد.  
  
وقتی نگاه سياسی بر آوار پلاسكو سنگينی می‌كند
جمع بندي تمامي حاشيه ها و جوسازي ها پس از حادثه پلاسكو نشان مي دهد كه براي هريك از سوالاتي كه از عدم وجود تجهيزات كامل و مديريت ضعيف بحران مطرح مي شود،‌ پاسخ هاي تخصصي و فني و نه سياسي از سوي اعضاي ستاد بحران حاضر در محل حادثه داده شده ولي بازهم اين سوالات در رسانه ها و فضاي مجازي براي مخاطبين و افكار عمومي تكرار مي شود تا نوعي اقناي ذهني از نبود آنچه كه وجود دارد،‌ شكل بگيرد. اين روش در عرصه هاي سياسي كه زبان، ناجي افراد است و پاسخ ها، انتزاعي و كمتر قابل سنجش است مي تواند تاثيرگذار باشد اما در عرصه واقعي و تخصصي كه فكت هاي قابل اندازه گيري و سنجش وجود دارند، دست يازيدن به بهانه گيري هاي اينچنيني تاثيرگذار نيست و در نهايت با كنار رفتن كف شايعات و حاشيه ها،‌ واقعيات براي افكار عمومي عيان تر مي شود.  




انتهای پیام/1404
 

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان