۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین خودداری بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به واحدهای تعطیل / شعله‌های رکود همچنان از آوارهای اقتصادی زبانه می‌کشد+ نمودار
کد خبر: ۲۲۹۷۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۹ ساعت: ۱۱:۵۶ ↗ لینک کوتاه

نگاهی به طرح خروج از رکود دولت تدبیر؛

خودداری بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به واحدهای تعطیل / شعله‌های رکود همچنان از آوارهای اقتصادی زبانه می‌کشد+ نمودار

بعد از گذشت چندین ماه از شروع طرح اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، این طرح به دلایل متعدد از اهداف تعیین شده خود دور شده و نتوانسته به خروج از رکود صنایع کمک کند.

 خودداری بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به واحدهای تعطیل / شعله‌های رکود همچنان از آوارهای اقتصادی زبانه می‌کشد+ نمودار
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، سایه رکود بر تمام بخش‌های اقتصادی کشور به ویژه بخش های تولیدی و صنعتی در چند سال اخیر سنگینی می‌کند به گونه‌ای که در نتیجه شرایط به وجود آمده بسیاری از واحدهای صنعتی به تعطیلی کشیده شده و مابقی نیز در زیر ظرفیت به حیات نیمه جان خود ادامه می‌دهند.

دولت یازدهم برای خروج از شرایط رکودی بوجود آمده طرح‌های متعددی را از کارت‌های اعتباری خرید کالا تا اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی ارائه کرد اما متاسفانه بی‌برنامگی و سوء مدیریت و از همه مهتر عدم هماهنگی در ساختار کشور نتوانست گره‌ای از مشکلات اقتصاد رکود‌زده کشور را بازکند.

یکی از طرح‌هایی که دولت همچنان بر روی آن مانور تبلیغاتی می‌دهد طرح اعطای تسهیلان رونق تولید به واحدهای صنعتی و تولیدی بود در این طرح، دولت با هدف خروج از رکود اقتصادی و رونق تولید 160 میلیارد تومان به صورت تسهیلات و یارانه برای فعال کردن واحدهای صنعتی، معدنی و کشاورزی اختصاص داد و برای هر استان هم سهمیه‌ای مشخص تعیین کرد.

خودداری بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به واحدهای تعطیل / شعله‌های رکود همچنان از آوارهای اقتصادی زبانه می‌کشد+ نمودار

تامین نقدینگی و رفع مشکلات واحدهای تولیدی و همچنین تکمیل ظرفیت تولید آنان از اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت در پرداخت این تسهیلات بود.

اما متاسفانه بعد از گذشت چندین ماه از شروع طرح به دلایل متعدد از جمله بوروکراسی‌های اداری بانک‌ها و عدم همکاری و بهانه‌تراشی آن‌ها، بالا بودن نرخ بهره، عدم امکان تامین وثیقه ملکی، بازپرداخت کوتاه مدت و ... از اهداف تعیین شده خود دور شده و نتوانسته به خروج از رکود صنایع کمک کند.

بررسی‌های آماری و پایش وضعیت تسهیلات دهی بانک‌ها خود شاهدی بر این مدعا است به طوری که بر اساس آمارهای رسمی تنها ۲۵ در صد از متقاضیانی که به بانک معرفی شدند موفق به اخذ تسهیلات شدند.

بر اساس آمارهای رسمی در استان یزد از ۲ هزار و ۱۱۶  متقاضی که در سایت بهین یاب ثبت نام کردند و با تلاش زیاد و بررسی‌های دقیق کارشناسی ۵۹ درصد از آنها یعنی ۱ هزار و ۲۴۴ واحد پالایش و  به بانک معرفی شدند اما فقط ۳۱۲ متقاضی، یعنی ۲۵ درصد از آن‌ها موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. این موضوع عدم ریسک پذیری و عدم همکاری سیستم بانکی در اجرای این طرح را نشان می‌دهد.

عدم ریسک پذیری بانک ها در پرداخت تسهیلات به واحدهای تعطیل

جدول زیر وضعیت فعالیت واحدهای معرفی شده به بانک و اقدام بانکها در پرداخت تسهیلات را نشان داده شده است:

همان‌گونه که در جدول آمده است معرفی به بانک‌ها به تناسب صورت پذیرفته است اما در هنگام پرداخت تسهیلت تمایل بانک‌ها بیشتر برای پرداخت سرمایه در گردش به واحدهای صنعتی می باشد و بیشتر سهم تسهیلات پرداخت شده به واحدهای صنعتی فعال  دارای پروانه بهره برداری می باشد و متاسفانه بانک‌ها تمایلی به پرداخت تسهیلات به واحدهای راکد و غیرفعال ندارند  و از این رو این واحدها توفیق چندانی در اخذ تسهیلات نداشته‌اند و به عبارتی این طرح نتوانسته واحدهای تعطیل شده را به چرخه حیات بازگرداند.

بررسی روند پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت به واحدهای صنعتی دارای جواز تاسیس

جدول فوق بیانگر آن است که با پرداخت مبلغ 520.680 میلیون ریال تحت عنوان سرمایه ثابت به 43 واحد تولیدی جمعاً 7.739.858 میلیون ریال سرمایه گذاری به بهره برداری قرار خواهد رسید و زمینه اشتغال 1382 نفر فراهم خواهد شد و از سویی دیگر عدم پرداخت 261 مورد تسهیلات سرمایه ثابت  موجب عدم بهره برداری از 37.504.548 میلیون ریال سرمایه گذاری خواهد شد و زمینه اشتغال 3743 نفر از بین خواهد رفت .

بررسی روند پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای صنعتی نیمه فعال و راکد 

واحدهای نیمه فعال واحدهایی هستند که تقریبا با نصف و کمتر از ظرفیت واقعی مشغول به کار هستند و با کمک به آن‌ها ظرفیت تولید آنها به مقدار واقعی خواهد رسید .

 همان گونه که در جدول فوق نشان داده شده از مجموع 147 واحد نیمه فعال معرفی شده به بانک‌ها تنها 39 مورد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و  اشتغال آن‌ها از 1027 نفر به 1536 نفر افزایش یافته و در مقابل عدم پرداخت تسهیلات به 108 واحد دیگر زمینه اشتغال حدود 1650 نفر بلااستفاده مانده است .

همچنین واحدهایی که تعطیل و راکد بوده اند با دریافت 20 فقره تسهیلات زمینه اشتغال 230 نفر فراهم آمده و سرمایه گذاری انجام شده با اشتغال 1200 نفر هنوز راکد مانده است و سهمی از طرح رونق تولید و خروج از رکود ندارند.

گزارش عملکرد طرح رونق تولید تا مورخ 11 دی 1395در استان یزد و کل کشور در جدول زیر به تصویر کشیده شده است:

در استان یزد از ۲۱۱۶ متقاضی که در سایت بهین یاب ثبت نام کردند و با تلاش زیاد ۵۹ درصد از آنها یعنی ۱۲۴۴ واحد پالایش و  به بانک معرفی شدند، فقط ۳۱۲ متقاضی، یعنی ۲۵ درصد موفق شدند تسهیلات دریافت کنند .

علاوه بر واحدهای معرفی شد از سوی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، بانک‌ها به واحدهای متقاضی خارج از سیستم کارگروه نیز تسهیلات پرداخت کرده‌اند و نکته جالب آن که تعداد و مبلغ تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی خارج از سیستم بهین‌یاب بسیار بیشتر از وحدهای معرفی شده از کارگروه تسهیل رونق تولید است.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان