۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین رئیس جمهور آمریکا خواستار بازرسی‌های دقیق مرزی شد
کد خبر: ۲۲۹۷۸۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۹ ساعت: ۱۱:۵۱ ↗ لینک کوتاه

دویچه وله:

رئیس جمهور آمریکا خواستار بازرسی‌های دقیق مرزی شد

رئیس‌جمهور آمریکا که اجرای فرمانش در مورد ویزا و مهاجرت با رأی دادگاه به تعلیق درآمده، خواستار دقت در بازرسی‌های مرزی شده است.

رئیس جمهور آمریکا خواستار بازرسی‌های دقیق مرزی شد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، رئیس‌جمهور آمریکا که اجرای فرمانش در مورد ویزا و مهاجرت با رأی دادگاه به تعلیق درآمده، خواستار دقت در بازرسی‌های مرزی شده است. ترامپ گفت که اگر اتفاقی روی دهد، قاضی سیاتل و دستگاه قضایی مسئول خواهند بود.

تلاش حقوقی دولت ایالات متحده برای ابقای فرمان اجرایی دونالد ترامپ در ارتباط با منع ورود شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان‌نشین از جمله ایران با ناکامی روبرو شده است. این فرمان در پی مخالفت دادگاه تجدیدنظر در آمریکا همچنان معلق است.

رئیس‌جمهور آمریکا که حال امکان جلوگیری از ورود شهروندان کشورهای ایران، سوریه، یمن، سومالی، سودان، عراق و لیبی را ندارد، روز یکشنبه (۶ فوریه / ۱۸ بهمن) دستور داد که در بازرسی‌های مرزی از مسافرانی که پا به خاک آمریکا می‌گذارند، دقت زیادی به خرج داده شود.

ترامپ در پیامی که در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرد، همچنین نوشت که دادگاه‌ها انجام چنین وظیفه‌ای را بسیار دشوار کرده‌اند.

او در پیامی دیگر ناخشنودی دوباره‌ی خود را از رأی صادره در ارتباط با فرمانش ابراز کرد و گفت، برایش قابل تصور نیست که یک قاضی آمریکا را در معرض چنین وضعیت خطرناکی قرار می‌دهد. ترامپ افزود، اگر اتفاقی بیافتد، قاضی [دادگاه سیاتل] و دستگاه قضایی مسئول خواهند بود.

رئیس جمهور آمریکا خواستار بازرسی‌های دقیق مرزی شد

 

تعلیق اجرای فرمان رئیس‌جمهور آمریکا

حکم جیمز روبارت، قاضی دادگاه فدرال در سیاتل در پی شکایت رسمی باب فرگوسن، دادستان ایالت واشنگتن صادر شده بود.

به باور فرگوسن فرمان رئیس‌جمهور آمریکا حقوق مندرج در قانون اساسی آمریکا برای مهاجران و خانواده‌های آنها را نقض می‌کند، به‌ویژه آنکه این فرمان علیه مسلمانان است.

دونالد ترامپ با انتشار مجموعه ‌پیام‌هایی در شبکه اجتماعی توییتر حکم قاضی دادگاه سیاتل را مضحک خوانده و صلاحیت این قاضی را زیر سوأل برده بود.

دولت آمریکا در پی صدور این رأی تقاضای فرجام کرد و خواستار ازسرگیری فوری اجرای فرمان رئیس‌جمهور شد.

دادگاه فرجام در سان‌فرانسیسکو که وظیفه رسیدگی به این درخواست را داشت، اما شنبه‌شب (۴ فوریه / ۱۶ بهمن) مخالفت خود را با تقاضای دولت مبنی بر اجرای فوری فرمان ترامپ اعلام کرد.

البته رأی و تصمیم نهایی دادگاه فرجام هنوز مشخص نیست. این دادگاه از طرفین دعوا − دولت آمریکا از یک سو و ایالت‌های واشنگتن و مینه‌سوتا از سویی دیگر − خواسته است که تا روز دوشنبه (۶ فوریه / ۱۸ بهمن) مدارک و استدلال‌های دقیق خود را در این ماجرا ارائه دهند.

از آنجایی که هر دو طرف سرسختانه بر موضع خود پافشاری می‌کنند، انتظار می‌رود که رسیدگی به این دعوای حقوقی در نهایت به بالاترین مرجع قضایی در آمریکا واگذار شود و صدور حکم نهایی و حل‌وفصل ماجرا مدت‌ها طول بکشد.

 

ورود مسافران به آمریکا

تا زمانی که اجرای فرمان ترامپ همچنان معلق باشد، مسافران عازم آمریکا با ویزای معتبر و کارت سبز امکان ورود به خاک این کشور را خواهند داشت.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از جمله لوفت‌هانزا، ایرفرانس و شرکت‌های هواپیمایی امارات و قطر از همان روز شنبه (۴ فوریه) انتقال مسافران شهروند ایران، سوریه، لیبی، عراق، سومالی، سودان و یمن را که از شرایط لازم (ویزا‌ی معتبر/ کارت سبز) برخوردار هستند را از سرگرفتند.

در بسیاری از فرودگاه‌های آمریکا جشن و شادمانی خانواده‌هایی که پس از روز‌ها بلاتکلیفی توانسته بودند به پیشواز بستگانشان بروند، دیده می‌شد.

 انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان