۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ۱۶روز ریاست جمهوری ترامپ چگونه گذشت
کد خبر: ۲۲۹۶۹۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ ساعت: ۱۷:۱۴ ↗ لینک کوتاه

کارنامه ترامپ در روزهای نخست ریاست جمهوری؛

۱۶روز ریاست جمهوری ترامپ چگونه گذشت

از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، آمریکا و تمام دنیا با تصمیمات شتاب زده او روبرو بوده‌اند که در بیشتر موارد مخالفت‌ها و اعتراض‌هایی را به دنبال داشته است با این سوال که فایده این تصمیمات چیست؟

۱۶روز ریاست جمهوری ترامپ چگونه گذشت
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، روزنامه الاخبار نوشت، از  زمانی که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شده است یعنی بیش از دو هفته پیش تا کنون، آمریکا و تمام دنیا با تصمیمات شتاب زده او روبه رو بوده اند زیرا ترامپ در تلاش است در سریع ترین زمان  ممکن وعده های انتخاباتی اش را به اجرا در آورد.

  انقلاب در سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا

به عقیده بسیاری از ناظران برخی از تحرکات او مبتنی بر لغو تصمیماتی است که در زمان باراک اوباما صادر شده است و برخی دیگر نیز به مثابه انقلاب در سیاست خارجی و داخلی آمریکا بوده است و بیشتر تصمیمات اجرایی او با موانع و یا نقض و یا اعتراض روبه شده است.

قدرت و اختیارات رئیس جمهور آمریکا

تصمیمات ترامپ مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را شامل شده است و با توجه به اینکه وی این تصمیمات را مستقیما اعلام می کند، به راحتی می توان به قدرت رئیس جمهور آمریکا و اختیاراتی که به او داده می شود، پی برد.
اظهارات او که به مثابه بمب ساعتی است از سوی مجله اکونومیست به بمب دستی آتش زا تشبیه شد و به نوشته این مجله وعده های افراطی که در زمان تبلیغات انتخاباتی به زبان آورد، به مثابه انقلابی است که هدف از آن ایجاد بی ثباتی در واشنگتن و نیز سراسر دنیا است.

کارنامه ترامپ در روزهای نخست ریاست جمهوری

با نگاهی سریع به تصمیمات شتاب زده ترامپ می توان حاصل کار او را به ترتیب زیر دسته بندی کرد:

-دو روز نخست ریاست جمهوری او با اظهارات بحث برانگیزی همراه بود که وی در مناسبت های متعدد به زبان آورد و هرچند این اظهارات عجیب و بحث برانگیز بود اما با  عادت ها و رفتار معمول او در تضاد نبود.

سپس روند حوادث رویکرد جدی تری پیدا کرد تا جایی که ترامپ در سومین روز ریاست جمهوری نخستین تصمیم اجرایی خود مبنی بر ممنوعیت حمایت مالی از سازمان های خارجی وغیر دولتی که مدافع سقط جنین هستند، صادر کرد.

وی سپس از تصمیم خود برای خروج از عضویت پیمان تجاری خبر داد.

-وی در تاریخ 24  ژانویه از امضای تصمیم دیگری خبر داد که مبتنی بر ادامه ساخت شبکه خط لوله کیستون اکس اول و دکوتا بود و به این ترتیب تلاش های اوباما برای جلوگیری از احداث این دو خط به دلیل تاثیرات زیست محیطی را نادیده گرفت.

- ترامپ یک روز پس از آن به دولت دستور داد کار ساخت دیوار در مرز آمریکا با مکزیک را آغاز کند، اما اکنون برای ساخت آن با مشکل مالی روبه رو است حال آنکه تعداد زیادی از اعضای کنگره با این اقدام و هزینه ناشی از آن مخالف بوده و آن را بی حاصل می دانند.

احداث دیوار در مرز مکزیک احمقانه است

در این شرایط ترامپ تا آنجا پیش رفت که از جرج برنز یکی از دوستان ثروتمند خود که قطب املاک و مستغلات در میامی به شمار می آید، درخواست کرد در تامین هزینه  ساخت این دیوار کمک کند اما او نیز با احمقانه خواندن ساخت دیوار در مرز مکزیک با درخواست ترامپ مخالفت کرد.

-تصمیم بعدی ترامپ در تاریخ 26 ژانویه اتخاذ شد به این ترتیب که وی در جریان بازدید از مقر حزب جمهوریخواهان در فیلادلفیا اعلام کرد که به قول خود مبنی بر لغو برنامه خدمات درمانی معروف به «اوباما کر» وفا خواهد کرد.

اما اکنون این اقدام با موانع زیادی روبه رو است و دموکرات ها بر حفظ آن تاکید دارند و مردم نیز به لغو آن اعتراض کرده اند.

در این میان رئیس جمهور مکزیک نیز به دلیل بحث و جدل بر سر موضوع احداث دیوار در نقطه مرزی از لغو سفر خودبه آمریکا خبر داد.

بالا رفتن سقف تصمیمات جنجال برانگیز ترامپ

-در بیست و هفتم ماه ژانویه یعنی یک هفته پس از ریاست جمهوری ترامپ، وی سقف تصمیمات جنجال برانگیز خود را بالا برد و یک تصمیم اجرایی مبنی بر ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور که بیشتر جمعیت آنان مسلمان هستند، به آمریکا را امضا کرد.

این تصمیم موجب بروز مشکل و سردرگمی در فرودگاهها و هرج و مرج عمومی شد و علاوه بر این تظاهرات در فروگاههای آمریکا را به دنبال داشت.

در این شرایط بود که یک نتیجه حاصل شد: ترامپ ماجراجو و هرج و مرج طلب است زیرا واقعیت این بود که این تصمیم به طور محرمانه و بدون اطلاع مسئولان مرتبط با آن اتخاذ شده و با شتاب به اجرا گذاشته شده بود.

منتقدان این تصمیم تاکید کردند اهداف مورد نظر از این تصمیم یا همان نجات آمریکا از اقدامات تروریستی تحقق نخواهد یافت حتی متحدان جمهوری خواه ترامپ که اعلام کردند این  سیاست او اهداف خوبی دارد، هنگام اجرایی شدن آن سردرگم ماندند.

- در 28 ژانویه نیز ترامپ به ایجاد تغییراتی در شورای امنیت ملی اقدام کرد و استیون بانون استراتژیست ارشد آمریکایی را به عضو دائمی در کمیته اصلی این شورا ارتقا داد و به این تریتب به او رتبه ای برابر با سایر مسئولان و وزیران دولت بخشید.

این اقدام او با اعتراض هایی در تمام سطوح روبه رو شد و اعضای دموکرات کنگره برکناری بانون از پست تازه اش را خواستار شدند زیرا این پست را غیر قانونی و در تضاد با قانون فدرال دانستند.

در همان روز ترامپ با تعدادی از رهبران کشورهای دیگر از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تماس گرفت و با مالکوم تورنبل نخست وزیر استرالیا نیز گفت وگوی متشنجی داشت تا جایی که ترامپ این گفت وگو را «بدترین گفت وگو تا این لحظه» برشمرد زیرا دو طرف در مورد موضوع تبادل مهاجران اختلاف نظر داشتند.

-در تاریخ 29 ژانویه یکی از سربازان نیروی دریایی در حمله هوایی آمریکا به پایگاه القاعده در یمن کشته شد که اولین قربانی نظامی دولت ترامپ بود اما برخی منابع از جمله پایگاه والا اسرائیل تعداد واقعی تلفات سربازان را در این حمله هشت نفر اعلام کردند.

یک هفته پس از آن سوال هایی در این خصوص مطرح شد از جمله اینکه روزنامه نیویورک تایمز نوشت دولت ترامپ در صدور فرمان این عملیات شتاب کرد و فرود نیروی هوایی نقص اطلاعاتی آمریکا در یمن را برملا کرد حال آنکه دو تن از معاونان اوباما پیش از این اعلام کرده بودند که چنین اقدامی سراسر خطر است اما ترامپ با آن موافقت کرده بود.

با اینهمه ترامپ اولین عملیات مبارزه با تروریسم در زمان خود را موفقیت آمیز برشمرد و مدعی شد که نیروهای ویژه اطلاعات مهمی به دست آورده اند که می تواند به آمریکا برای جلوگیری از حملات تروریستی علیه شهروندان خود کمک کند.

- در بحبوحه این تحولات تظاهرات در فرودگاهها علیه ترامپ ادامه داشت تا جایی که در روز سی ام ژانویه سالی یاتس دادستان کل اعلام کرد که از دادستان وزارت دادگستری می خواهد از تصمیم ترامپ برای ممنوعیت ورد اتباع هفت کشور به خاک آمریکا حمایت نکند نتیجه این بود که یک ساعت بعد ترامپ وی را اخراج کرد با اینهمه اعتراضها از هر سو و در محافل دموکرات ها و جمهوری خواهان ادامه داشت و این وضعیت بیانگر نگرانی در خصوص اجرایی شدن آن بود.

تصمیم ترامپ در برابر آزمایش موشکی ایران

-در اول فوریه جاری مایکل فلین مشاور ترامپ از خبری غیرمنتظره خبر داد و آن اینکه ترامپ به طور رسمی به ایران در مورد آزمایش های موشکی هشدار داده است و سپس در روز سوم همین ماه از تصمیم خود مبنی بر تحریم های جدید علیه ایران خبر داد که در سطح داخلی و خارجی با تعجب و اعتراض روبه رو شد حال آنکه بسیاری از کارشناسان اعلام کردند آزمایش‌های موشکی ایران با توافق هسته‌ای تعارضی ندارد.

- بالاخره با توجه به افزایش دایره اعتراض ها به دستور ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور به خاک آمریکا به طور موقت، جیمز روبارت قاضی فدرال از تصمیم متوقف شدن این تصمیم خبر داد و گفت تا ارزیابی عمیق شکایت دادستان کل واشنگتن به این تصمیم، اجرای آن متوقف می شود.
 

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان