۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین احداث کتابخانه در نقاط محروم جزو اولویت‌های ماست
کد خبر: ۲۲۹۶۶۲ نویسنده: رویا اسماعیلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ ساعت: ۱۵:۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین:

احداث کتابخانه در نقاط محروم جزو اولویت‌های ماست

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در گذشته به نقاط محروم توجهی نمی‌شد و بیشتر تمرکز امکانات در پایتخت و مراکز استاها بود اما امروز احداث کتابخانه در نقاط محروم و فاقد کتابخانه در اولویت قرار دارد.

 احداث کتابخانه در نقاط محروم جزو اولویت‌های ماست
رویا اسماعیلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌ها، نهاد نوپایی است که با رویکرد ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاسیس شده است.

وی افزود: این نهاد به شکل کاملا متمرکز به مباحث مربوط به کتاب می‌پردازد بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی نظیر ارشاد، شهرداری، سازمان تبلیغات و آموزش و پرورش در حوزه کتاب فعالیت دارند اما نهاد کتابخانه‌ها به شکل تخصصی در این حوزه وارد شده است.

فرآیند رو به رشد کتابخانه‌ها در بخش کمی و کیفی
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین خاطرنشان کرد: حتی در جذب نیروهای انسانی از افراد دارای تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته کتابداری استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌ها در طول سال‌های فعالیت خود روند رو به رشدی در زمینه احداث کتابخانه‌ها داشته است و با توجه به اقدامات فرهنگی صورت گرفته، امروز کتاب جزء ضرورت‌های زندگی محسوب می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه کتاب همیشه به عنوان گنجینه گرانقدر در جامعه مطرح شده است، اضافه کرد: اکنون در همه ادارات و منازل که وارد می‌شوید یک کتابخانه وجود دارد.

وی بیان کرد: اداره کتابخانه‌ها باید این میل و رغبت و استقبال را در عموم جامعه برای افزایش گرایش نسبت به کتاب ایجاد کند که در این زمینه تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین ادامه داد: استقبال خوب مردم از کتاب و کتابخوانی در بحث خرید و به ویژه اهدای کتاب به کتابخانه‌ها نشان دهنده فرهنگسازی مناسبی است که در جامعه انجام شده است به طوریکه سال جاری کتاب‌های بسیار نفیس و ارزشمندی از سوی مردم به کتابخانه‌ها اهدا شد.

وی با اشاره به اهمیت نذر فرهنگی در جامعه تصریح کرد: نذر فرهنگی هم اقدام ارزشمندی است که عده‌ای از افراد علاقمند بخشی از سرمایه خود را به خرید کتاب برای کتابخانه‌ها اختصاص می‌دهند که خوشبختانه امروزه شاهد آن هستیم در حالیکه در سال‌های گذشته اینگونه نبود.

ارزیابی‌های کنونی طی 4 سال آتی دو تا سه برابر افزایش خواهد یافت
اسماعیلی تاکید کرد: امروز ما شاهد فرآیند رو به رشد کتابخانه‌ها در بخش کمی و کیفی هستیم و با توجه به رویکرد و چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌ها، ارزیابی‌های کنونی در شاخص‌های مختلف طی 4 سال آتی دو تا سه برابر افزایش خواهد یافت که این امر به لحاظ کیفیتی بسیار برای ما حائز اهمیت است.

وی در ادامه گفت: شهرداران، بخشداران، فرمانداران و اعضای شورای شهر همگی به این وحدت رویه‌ رسیده‌اند که وجود کتابخانه یک ضرورت در شهر، بخش و منطقه است و به همین دلیل شاهد احداث کتابخانه‌های مشارکتی و روستایی در دسترس عموم مردم هستیم.

این مسئول عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با احداث کتابخانه دیجیتالی امکان دسترسی خانواده‌ها را به کتاب با توجه به تکنولوژی و فناوری روز فراهم کنیم همچنین ساخت کتابخانه تخصصی هنر، کتابخانه تخصصی نابینایان و ناشنوایان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: تعداد کتابخانه‌های استان قزوین 63 باب می‌باشد که از این تعداد 34 کتابخانه نهادی و 29 کتابخانه مشارکتی است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 5 کتابخانه روستایی، 2 کتابخانه تلفنی در شهرهای زیباشهر و خاکعلی وجود دارد و 4 کتابخانه دیگر نیز در دست ساخت و بهره‌برداری قرار دارند.

وی در پایان بیان کرد: در گذشته به نقاط محروم توجهی نمی‌شد و بیشتر تمرکز امکانات در پایتخت و مراکز استاها بود اما امروز احداث کتابخانه در نقاط محروم و فاقد کتابخانه در اولویت قرار دارند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان